دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره ایران؛

مناظره برای حل مناقشه دانش است

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۱:۱۲ کد : ۴۴۴ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عصبیت‌ها آسیب اصلی گفتگو است، مناظره را راه حل مناقشه دانش عنوان کرد.
مناظره برای حل مناقشه دانش است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان کشور که امروز ۲ دی‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه گفتگو در درجه نخست گفت و شنود است، گفت: در این صورت اگر موانعی وجود دارد که مهم‌ترین آن عصبیت‌هاست، برطرف می‌شود. همچنین باید نوعی تعامل سازگارانه با دیگری داشت که همان اصل جابجایی موقعیت است و همه انبیا بر آن تاکید داشتند؛ خود را جای دیگری بگذار. در نظام اجرایی کشور اگر این جابجایی مدام صورت بگیرد فهم بهتری از شرایط رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: موضوعات و عناوین مسابقات نشان می‌دهد جامعه دانشجویی ما در فرایندی قرار داشتند که از منطق برخوردار و ناظر به مسائل جامعه برخوردار هستند.

عاملی ادامه داد: هر چه ارتباط بیشتری با هم داشته باشیم و این ارتباط معطوف به شنیدن و درک کردن یکدیگر باشد، اختلالات فهم کمتر می‌شود. این یک اصل در ارتباطات است. دامنه این گفتگو‌ها را باید افزایش داد. مقام معظم رهبری در مراسم‌های مختلفی بر این موضوع تاکید داشتند و از مسئولان خواسته‌اند کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه راه‌اندازی شود.

وی افزود: امیدوارترین شخص در شرایط امروز کشور مقام معظم رهبری است که در بیانیه گام دوم ایشان این امیدواری به آینده ایران مشهود است. ما همواره باید برای ساختن تلاش کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مناظره برای حل منازعه یک دانش است. اولین اصل در حل منازعه فهم مسئله و فهم دیگری است. ما نیازمند راه‌حل هستیم، چرا که طرح مسئله متفاوت از راه‌حل است. جمهوری اسلامی مسیر جدیدی باز کرد و این مسیر هزینه، کار، محرومیت و سختی دارد. رشد علمی و سرمایه انسانی قدرتمند ایران امروز را ببینید، ما اکنون آماده مقابله با تحریم‌ها و رونق گرفتن تولیدات بومی هستیم.

عاملی بیان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَ الاِْیمانِ مِنْ عُنُقِهِ؛ کسی که دچار عصبیت می‌شود و یا مورد تعصب دیگری قرار گرفت، گره‌های ایمان را از دست داده است». مانع دیگر گفتگو، عدم ارتباط است، این مانع مشکلات را حل نمی‌کند. قاعده‌هایی وجود دارد که باید رعایت شود.

وی افزود: مانع سوم انگاره‌ها و طرح‌واره‌هاست. این طرح‌واره‌ها الزامی برای فکر کردن به‌وجود نمی‌آورد. درباره هر چیزی انگاره و تفکر لحظه‌ای داریم و جایی برای تفکر نمی‌گذارد. در مقابل رویکرد انگاره‌ای، رویکرد تعامل و تفکر تدبیری است. آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که بشر را به تفکر دعوت می‌کند. تفکر تدبیر نجات‌دهنده سلامت اجتماعی جامعه است.

عاملی با تاکید بر اینکه گفتگوی موفق چیست، گفت: دوره صحبت کردن برای مخاطب تمام شده است.

وی افزود: تلویزیون و رادیو صحبت از مخاطب می‌کنند. امروز وارد عرصه جدیدی از ارتباطات شده‌ایم و از فضای ارتباطات مخاطب‌مبنا به فضای ارتباطات کاربرمبنا رفته‌ایم. طی آمار یک‌ساله اخیر، نزدیک ۲۷۰ میلیارد توییت زده شده و دو و نیم تریلیون تماشای فیلم در یوتیوب صورت گرفته است. امروز جهان وارد فضای جدیدی از ارتباطات شده است.

وی با بیان اینکه فضای باز در کشور وجود دارد، اما مدیریت اجتماعی مناسب‌تری نیاز داریم، گفت: باید وارد گفتگوی دانش‌بنیان شویم. گفتگو باید تخصصی باشد. عمیق‌ترین لایه عدالت اجتماعی با تخصص‌گرایی و تعهدگرایی حاصل می‌شود. سیاسی بودن دانشجو به معنای ابزار احزاب سیاسی جامعه بودن، نیست، سیاسی بودن یعنی دانشجو و گروه دانشجویی به رفع موانع و مشکلات جامعه کمک کند. چنین گفتگویی است که از دل آن دانش‌بنیان پدید می‌آید. چهار میلیون دانشجو در کشور داریم و این ظرفیت متراکم‌شده در جامعه محسوب می‌شود. حل مسئله و گفتگوی سازگارانه دیگر ویژگی‌های مهم و اصلی در گفتگوست.


نظر شما :