مدرسه بازی‌پردازی - آرشیو

بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند

بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند

تاکنون، گام‌هایی که باید برداشت تا بتوان یک بازی رومیزی را طراحی کرد، معرفی کرده‌ایم. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در فرآیند طراحی یک بازی، ممکن است قدم‌هایی برداریم که منجر به یک اشتباه کوچک یا بزرگ در ساخت بازی می‌شود و جبران این اشتباهات کاری دشواری می‌باشد. در مقاله امروز، به بررسی تعدادی از این اشتباهات رایج در بین طراحان بازی‌های رومیزی می‌پردازیم.

ادامه مطلب
بازی و کار

بازی و کار

همانطور که بارها و بارها تاکنون بیان کرده‌ایم، استفاده از بازی به خصوص بازی‌های رومیزی در آموزش رفتارهای اجتماعی و علوم متفاوت، نقش بسیار تاثیرگذاری در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان دارد و برای آنان نشاط و سرگرمی را به همراه آورده و همچنین علاقه آنان به درس را افزایش می‌دهد. بررسی‌ها و تحقیقات مختلف ثابت کرده است که فراهم کردن چنین شرایطی و در واقع بازی‌انگاری شرایط کاری برای کارکنان بخش‌های مختلف نیز چنین تاثری داشته و عملکرد و بازدهی آنان را افزایش می‌دهد. در این مقاله، به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم.

ادامه مطلب
معرفی بازی‌های اقتصادی (Economic Games)

معرفی بازی‌های اقتصادی (Economic Games)

بازی‌های رومیزی، دسته‌بندی‌های متفاوتی داشته از جمله بازی‌های استراتژی، بازی‌های خانوادگی و… . یکی از جذاب‌ترین این دسته‌ها، بازی‌های اقتصادی است. در مقاله امروز، به معرفی این دسته از بازی‌ها می‌پردازیم.

ادامه مطلب
نگاهی دقیق‌تر به بازی شطرنج

نگاهی دقیق‌تر به بازی شطرنج

در گذشته، در رابطه با تاریخچه بازی شطرنج و داستان آن در شاهنامه فردوسی، مطالبی را بیان کردیم که می‌توانید از این لینک، آن را مشاهده کنید. در مقاله امروز، نگاهی جزئی‌تر به این بازی بی‌نظیر می‌اندازیم.

ادامه مطلب
بازی کردن بزرگترین پروژه نفوذ تاریخ در اکسل! (Tetris)

بازی کردن بزرگترین پروژه نفوذ تاریخ در اکسل! (Tetris)

کیست که تا حالا این بازی اعتیادآور را بازی نکرده باشد؟ هر کداممان حداقل مدتی به آن مشغول بوده‌ایم. چه در صفحه کوچک آتاری‌های دستی چه در مانیتورهای بزرگ شهربازی‌ها. بازی تتریس(Tetris) یک بازی اصیل روسی است که حوالی جنگ سرد عرضه شد، تمام سیستم‌ها را در نوردید و رکورد بیشترین دانلود را از آن خود کرد. آزمایش‌های مختلفی نیز تاثیر مثبت آن بر مغز را ثابت کرده‌اند.

ادامه مطلب
به خط کردن تاس‌ها! (Dice Stacking)

به خط کردن تاس‌ها! (Dice Stacking)

ما، اوقات بسیاری برای سرگرمی خودمان یا جلب توجه دیگران به انجام کارهای عجیب‌وغریب روی می‌آوریم. برای مثال روی هم چیدن و برج ساختن با هرآنچه دم دستمان است. این برج‌ها می‌توانند از جنس سنگ باشند یا کتاب یا... . معروف‌ترینشان هم لیوان‌های پلاستیکی هستند که در کشورمان نیز مسابقات فراوانی برایش برگزار شده است(لیوان‌چینی). این بار می‌خواهیم به برج‌های تاسی اشاره کنیم و نکاتی بگوییم تا شما هم بتوانید این ستون‌ها را بسازید.

ادامه مطلب
معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

بازی قدیمی و تاریخی Goose یک بازی کلاسیک کودکانه است که احتمالاً ریشه آن بازی باستانی و مصری Mehen می‌باشد(برای مشاهده مقاله مربوط به بازی Mehen به این لینک مراجعه کنید). «فرانچسکو دو مدیچی (Francesco de Medici)» در ایتالیا نسخه‌ای از این بازی را در قرن شانزدهم برای «شاه فیلیپه دوم»، پادشاه اسپانیا ارسال کرد که در آن دوران به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اروپا تبدیل شد.

ادامه مطلب
بازی با حروف الفبای انگلیسی و تاثیرآن برخلاقیت مشارکتی دانشجویان

بازی با حروف الفبای انگلیسی و تاثیرآن برخلاقیت مشارکتی دانشجویان

استفاده از بازی‌های رومیزی در فرایند یاددهی مطالب علمی و اجتماعی تاثیر غیرقابل چشم پوشی دارد. در بسیاری از نظام‌های آموزشی، چه برای کودکان و نوجوانان و چه برای دانش‌آموزان و دانشجویان، از بازی‌هالی رومیزی برای آموزش مطالب استفاده شده و در ادامه، تاثیر این کار در کارکرد افراد در جامعه دیده می‌شود. استفاده از زبان و بازی با حروف الفبای زبان‌های خارجی خصوصاً انگلیسی، تاثیر شایانی در افزایش میزان خلاقیت دانشجویان دارد.

ادامه مطلب
معرفی بازی باستانی لیوبو (Liub) (قسمت پایانی)

معرفی بازی باستانی لیوبو (Liub) (قسمت پایانی)

در قسمت گذشته معرفی بازی باستانی Liubo، به معرفی کلی این بازی و همچنین بررسی تاریخچه این بازی باستانی و توصیف محتویات آن پرداختیم. در مقاله امروز، پس از بررسی قوانین بازی، به شباهت آن با بازی‌های دیگر و سپس توصیف نقوش و نمونه‌های مرتبط با این بازی که در حفاری‌ها کشف شده‌اند، می‌پردازیم.

ادامه مطلب
لزوم وجود مرجعی واحد برای تدوین پژوهش‌های علمی اسباب‌بازی
در نشست تخصصی جشنواره اسباب‌بازی کانون عنوان شد

لزوم وجود مرجعی واحد برای تدوین پژوهش‌های علمی اسباب‌بازی

در نشست «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان رشته‌ای در اسباب‌بازی» بر ضرورت مدیریت منابع و وجود مرجعی در زمینه گردآوری پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی این حوزه به عنوان یک شاخه علمی تاکید شد.

ادامه مطلب
معرفی بازی کاستل (Nox)

معرفی بازی کاستل (Nox)

در مقاله امروز، به معرفی و نقد و بررسی بازی کاستل (Nox) می‌پردازیم که یک بازی کاملاً خانوادگی و مهیج برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه است. این بازی می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و لحظات جذابی را برای شما و خانواده و دوستانتان فراهم کند. ناشر این بازی در ایران،After ۵ Games می‌باشد. ما کارت‌های این بازی را با اندکی تغییر در سایت آماده کرده و در اختیار بازی‌دوستان عزیز قرار داده‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک کارت‎‌های بازی را پرینت گرفته و بازی کنید.

ادامه مطلب
بررسی نقش «شانس» و «تعادل» در طراحی یک بازی رومیزی

بررسی نقش «شانس» و «تعادل» در طراحی یک بازی رومیزی

تاکنون گام‌های طراحی یک بازی رومیزی را بررسی کرده‌ایم. اما مراحل گفته شده، تنها قدم‌های کلی در طراحی یک بازی هستند. برای جذاب شدن یک بازی باید از عوامل زیادی استفاده کرد چراکه تأثیر این عوامل در یک بازی، همچون تأثیر چاشنی‌ها و ادویه‌های متنوع در پختن یک غذاست. غذای بدون چاشنی و ادویه، لذت‌بخش نیست و بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مقاله امروز، به بررسی نقش «شانس» و «تعادل» در طراحی بازی‌های رومیزی و همچنین چگونگی استفاده از این مفاهیم در طراحی بازی‌ها می‌پردازیم.

ادامه مطلب
انتشار پوستر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی
نماد جشنواره هم ماسک زد؛

انتشار پوستر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

پوستر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باتوجه به شرایط کنونی جهان و تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با نمادی از ماسک بر نشان جشنواره منتشر شد.

ادامه مطلب
بررسی بازی‌های رومیزی فیزیکی ودیجیتالی در حوزه آموزش

بررسی بازی‌های رومیزی فیزیکی ودیجیتالی در حوزه آموزش

تاکنون مطالب زیادی را درباره تاثیر بازی‌های رومیزی در نظام آموزشی بررسی کرده‌ایم. بسیاری از کشورها توانسته‌اند با استفاده از بازی‌های رومیزی در فرایند یاددهی مطالب علمی و اجتماعی به افراد، تحولی بزرگ را در نظام آموزشی و طبعاً در جامعه خود ایجاد کنند. باتوجه به نتایج به دست آمده از تاثیر بازی‌های رومیزی در نظام آموزشی، می‌توان این موضوع را قویاً بیان کرد که بازی‌های رومیزی در کنار نشاط، شادابی و سرگرمی‌ای که برای افراد حین یادگیری ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود تا آن‌ها شکست‌های کوچک بخورند، پیروزی به دست بیاورند و با درک نقاط ضعف و قوت خود و یادگیری روش‌های استراتژیک، اقتصادی و مدیریتی، رفتارهای اجتماعی و مباحث علمی را نیز به خوبی فرا بگیرند.

ادامه مطلب
نشست «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان رشته‌ای در اسباب‌بازی» برگزار می‌شود
با حضور اعضای موسسه ملی طراحی هندوستان؛

نشست «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان رشته‌ای در اسباب‌بازی» برگزار می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجمین نشست علمی جشنواره ملی اسباب‌بازی به «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان رشته‌ای در اسباب‌بازی» می‌پردازد.

ادامه مطلب
معرفی بازی باستانی «لیوبو» (Liubo)

معرفی بازی باستانی «لیوبو» (Liubo)

در مقاله امروز، به معرفی بازی باستانی «لیوبو» (Liubo) که یک بازی باستانی چینی مربوط به سلسله هان می‌باشد، می‌پردازیم. در ابتدا نگاهی به تاریخچه این بازی انداخته و در ادامه به بررسی محتویات و قطعات کشف شده از این بازی می‌پردازیم.

ادامه مطلب
ابعاد فرهنگی، اجتماعی بازی و اسباب‌‎بازی بررسی شد
در نشست تخصصی جشنواره ملی اسباب‌بازی

ابعاد فرهنگی، اجتماعی بازی و اسباب‌‎بازی بررسی شد

در حاشیه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری، نشست تخصصی «ابعاد فرهنگی- اجتماعی اسباب‌‎بازی و بازی» برگزار و از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته شد.

ادامه مطلب
معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

در ادامه معرفی بازی ایرانی سفالگر که توسط امیر اردشیری، فاطمه علاالدین و وحید اسماعیلی طراحی و با مشارکت کانون پرورش فکردی کودکان و نوجوانان و شرکت هوپا تولید شده، در مقاله امروز، به بررسی دقیق‌تر و همچنین نقد این بازی ایرانی جذاب می‌پردازیم.

ادامه مطلب
نشست «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»
جشنواره اسباب‌بازی کانون برگزار می‌کند؛

نشست «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»

چهارمین نشست علمی جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بررسی «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی (صادرات)» می‌پردازد. این نشست تخصصی ساعت ۹ تا ۱۲ روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ در قالب وبینار با حضور سخنرانانی از ایران و فرانسه برگزار خواهد شد.

ادامه مطلب
اسباب‌بازی‌، مشکلات ذهنی دوران کهولت را کاهش می‌دهد
در نشست «رویکردهای روان‌شناختی بازی و اسباب‌بازی» تاکید شد؛

اسباب‌بازی‌، مشکلات ذهنی دوران کهولت را کاهش می‌دهد

در نشست «رویکردهای روان‌شناختی بازی و اسباب‌بازی برای گروه‌های مختلف» بر نقش اسباب‌بازی‌ها در تکامل مغز و به تاخیر انداختن بسیاری از مشکلات ذهنی حاصل از کهولت سن، تاکید شد.

ادامه مطلب