مدرسه بازی‌پردازی - آرشیو

معرفی بازی UNO

معرفی بازی UNO

بازی UNO که در زبان اسپانیایی و ایتالیایی به معنی «یک» می‌باشد، در سال ۱۹۷۱ توسط Merle Robbins (مرل رابینز) طراحی شد. با توجه به اینکه Merle علاقه زیاد خانواده و اقوام و آشنایان و دوستانش را به این بازی دید، با سرمایه‌گذاری روی توسعه این بازی به مبلغ ۸,۰۰۰ دلار و تولید ۵۰۰۰ نسخه از این بازی، شروع به فروش آن کرد. او این بازی را در آرایشگاهش به فروش رساند. سپس تجار محلی نیز شروع به فروش این بازی کردند.

ادامه مطلب
قسمت اول معرفی مکانیزم‌های موجود در بازی‌های رومیزی

قسمت اول معرفی مکانیزم‌های موجود در بازی‌های رومیزی

مکانیزم بازی اصطلاحی استعاره‌ای است که به جنبه عملکردی یک بازی اشاره دارد. برای مثال در بازی Root ، یک مکانیزم مرکزی وجود دارد که بازی را هدایت می‌کند. در این بازی شما باید با استراتژی مناسب، مناطق بیشتری از زمین بازی را تحت تسلط خود بگیرید. مکانیزم این بازی، به صورت Area Influeence (نفوذ منطقه‌ای) می‌باشد. مکانیزم یا مکانیک یک بازی، عبارت است از ساختار قوانین آن بازی یا شیوه‌هایی که برای تعامل با شرایط آن بازی طراحی شده‌اند و بدین‌ترتیب، چگونگی بازی (GamePlay) را شکل داده و تعیین می‌کنند.

ادامه مطلب
قسمت دوم معرفی بازی Monopoly (انحصار)

قسمت دوم معرفی بازی Monopoly (انحصار)

در قسمت اول معرفی بازی Monopoly، تاریخچه شکل‌گیری این بازی را شرح دادیم. در این قسمت، به معرفی محتویات بازی و همچنین قوانین موجود در بازی و آموزش استراتژی‌هایی برای پیروز شدن می‌پردازیم.

ادامه مطلب
قسمت دوم معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

قسمت دوم معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

در این بازی، هدف هر بازیکن این است که قبل از بازیکنان دیگر، هر چهار مهره خود را یک دور کامل خلاف جهت عقربه‌های ساعت در اطراف صفحه حرکت دهد. حرکت مهره‌ها در Charkoni (مربع بزرگ وسط صفحه بازی) شروع می‌شود و در همان جا نیز پایان می‌یابد.برای شروع بازی، هر بازیکن تاس را می‌اندازد. بازیکنی که بیشترین عدد را در تاس می‌آورد، بازی را شروع می‌کند و چرخش بازی را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت در اطراف صفحه ادامه می‌یابد. در برخی نسخه‌ها، هر بازیکن پوسته‌های صدفی بازی را پرتاب می‌کند و مهره‌ها تا زمانی که عدد‌های ۲، ۳ یا ۴ پرتاب نیاید، نمی‌توانند حرکت کنند.

ادامه مطلب
معرفی بازی Everdell

معرفی بازی Everdell

در داخل دره جذاب Everdell (اوردل) در زیر شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده، در میان جویبارهای پیچ در پیچ و گودال‌های پوشیده از خزه، تمدنی متشکل از مخلوقات جنگلی، در حال رشد و گسترش است. از Everfrost (اورفراست) تا Bellsong (بل سانگ)، سال‌های بسیاری آمده و رفته‌اند، اما اکنون زمان اسکان مناطق جدید و تأسیس شهرهای تازه فرا رسیده است.

ادامه مطلب
قسمت سوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

قسمت سوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

در نسخه حرفه‌ای‌تر (Pro) ، بازیکن (سیاه) باید اولین سنگ خود را در تقاطع میانی تخته قرار دهد. بازیکن دوم (سفید) می‌تواند مهره‌های خود را هرجایی که دوست دارد قرار دهد. سپس، سیاه باید مهره دوم خود را حداقل ۳ تقاطع دور از قطعه اول خود قرار دهد (یعنی در خارج از مربع ۵×۵ از مرکز تخته). بقیه بازی به صورت عادی پیش می‌رود، هر دو بازیکن آزاد هستند تا سنگ‌های خود را در هر تقاطع باز قرار دهند.

ادامه مطلب
معرفی بازی مونوپولی (Monopoly)

معرفی بازی مونوپولی (Monopoly)

Monopoly (انحصار) یک بازی صفحه‌ای است که هم اکنون توسط شرکت Hasbro منتشر می‌شود. در این بازی، بازیکنان دو تاس شش وجهی را می‌چرخانند تا در صفحه بازی حرکت کنند، املاک را خریداری و تجارت کنند و آن‌ها را با خانه‌ها و هتل‌ها توسعه دهند. سپس بازیکنان از حریفان خود اجاره می‌گیرند، با این هدف که آن‌ها را به سمت ورشکستگی سوق دهند. پول نیز می‌تواند از طریق کارت‌های شانس (Chance) و کارت‌های جایزه (Community Chest) و گرفتن مالیات بدست بیاید یا از دست برود.

ادامه مطلب
معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

پاچیسی « Pachisi »، یک بازی صفحه‌ای به شکل دوز ( X-O ) است که اصلیت آن به هند قرون وسطایی باز می‌گردد و به عنوان بازی ملی هند شناخته می‌شود. این بازی روی صفحه‌ای شبیه صلیب متقارن بازی می‌شود. مهره‌های هر بازیکن بر اساس پرتاب شش یا هفت پوسته‌ی صدفی، دور صفحه حرکت داده می‌شوند. تعداد پوسته‌هایی که دهانه‌ی آن‌ها سمت بالا قرار دارد، تعداد حرکت‌های مجاز را نشان می‌دهد. این بازی در واقع به عنوان پدربزرگ بازی منچ که امروزه بسیار پرطرفدار است، شناخته می‌شود.

ادامه مطلب
قسمت دوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

قسمت دوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

اولین نوع از بازی های جنگی در سال ۱۷۸۰ توسط یوهان کریستین لودویگ هلویگ « Johann Christian Ludwig Hellwig »درپروس اختراع شد. بازی جنگی هلویگ اولین بازی جنگی کاملی بود که اختراع شد زیرا سعی در واقع گرایی کافی داشت تا درس‌های مفیدی در استراتژی های نظامی به افسران آینده ارتش بیاموزد. هلویگ، استاد دانشگاه بود و بسیاری از دانشجویان وی از خانواده اشراف‌زادگان بودند که در خدمت سربازی به سر می بردند.

ادامه مطلب
معرفی بازی Terraforming Mars

معرفی بازی Terraforming Mars

در دهه ۲۴۰۰، بشر شروع به سکونت پیدا کردن در سیاره مریخ می‌کند. شرکت‌های قدرتمند، با حمایت مالی دولت جهانی زمینی، پروژه‌های عظیمی را برای بالا بردن دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا سطحی که محیط زیست قابل سکونت شود، آغاز می‌کنند. در بازی Terraforming Mars ، شما مدیریت یکی از آن شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرید و در فرآیند قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ با یکدیگر کار می‌کنید.

ادامه مطلب
سهم چشم‌گیر جامعه دانشگاهیان در ساخت نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی
در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری در حوزه بازی‌های رومیزی تاکید شد؛

سهم چشم‌گیر جامعه دانشگاهیان در ساخت نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی

تفاهم‌نامه همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان در حوزه بازی‌های رومیزی و محیطی در محل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به امضا رسید.

ادامه مطلب
قسمت دوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

قسمت دوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

در طول یک بازی زنده، به خصوص اگر یک تورنمنت باشد، ممکن است برای مدت طولانی تردید داشته باشید که چه حرکتی انجام دهید زیرا هر بازیکن در طول بازی فقط ۱۰ دقیقه وقت دارد تا فکر کند و تصمیم بگیرد. سعی کنید از زمان نوبت حریف خود استفاده کنید تا به این فکر کنید که در حرکت بعدی خود چه کاری انجام خواهید داد.

ادامه مطلب
تاریخچه پازل تانگرام (Tangram)

تاریخچه پازل تانگرام (Tangram)

بازی تانگرام (چینی: 七巧板؛ فیلیپینی: qīqiǎobǎn ؛ فارسی: "هفت تخته مهارت")، یک پازل قطعه‌ای متشکل از هفت چندضلعی مسطح است که به آن‌ها " tans" گفته می‌شود و برای ایجاد اشکال در کنار هم قرار می‌گیرند. هدف این است که الگویی (فقط با طرح کلی) که عموماً در یک کتاب پازل، با استفاده از هر هفت قطعه بدون اینکه اشتراکی داشته باشند، تکرار شود.

ادامه مطلب
معرفی بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai

معرفی بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai

بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai که همچنین با عنوان ( Fighting Serpents ) نیز شناخته می‌شود، یک بازی صفحه‌ای استراتژیک دو نفره که منشا آن قبیله Zuni از هندی‌های بومی ساکن در آمریکا است، می‌باشد. این بازی را را استوارت کولین در کتاب" بازی های هندی‌های آمریکای شمالی" در سال ۱۹۰۷ شرح داد و این کتاب شاید اولین انتشار این بازی باشد.

ادامه مطلب
قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

بازی‌های جنگی(Wargames) نوعی بازی استراتژیک است که جنگ را به صورت واقعی شبیه‌سازی می‌کنند، که مغایر با بازی‌های استراتژی انتزاعی مانند شطرنج است. بازی‌های جنگی ممکن است برای تفریح‌‌، آموزش افسران نظامی به عنوان تکنیک تفکر استراتژیک یا مطاله ماهیت درگیری‌های احتمالی انجام شود. بسیاری از بازی‌های جنگی، نبردهای خاص تاریخی را بازآفرینی می‌کنند و می‌توانند کل جنگ‌ها، یا هرگونه عملیات جنگی، نبردها یا درگیری‌های سطح پایین را در خود پوشش دهند. بسیاری از آن‌ها جنگ زمینی را شبیه سازی می‌کنند، اما بازی‌های جنگی برای نبردهای دریایی و هوایی نیز وجود دارد.

ادامه مطلب
معرفی بازی ریشه (Root)

معرفی بازی ریشه (Root)

Root (ریشه)، یک بازی ماجراجویی و جنگی است که در آن ۲ تا ۴ (۱ تا ۶ بازیکن با افزونه "Riverfolk" )، برای کنترل یک بیابان وسیع می‌جنگند. مارکوییز گربه ( Marquise de Cat ) شیطان صفت، جنگل بزرگ را تصرف کرده است و قصد دارد ثروت این سرزمین را درو کند. تحت حکومت او، بسیاری از موجودات جنگل با هم متحد شده‌اند. این اتحاد به دنبال تقویت منابع خود و براندازی حکومت گربه‌ها خواهد بود.

ادامه مطلب
قسمت اول معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

قسمت اول معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

گوموکو ( Gomoku )، یک بازی رومیزی سنتی ژاپنی ۲ نفره است که شبیه بازی tic-tac-toe ، اما پیچیده‌تر از آن است. در طول بازی، بازیکنان به نوبت قطعات سیاه و سفید را روی صفحه قرار می‌دهند تا یک خط صاف ۵ مهره‌ای که در هر جهت باشد، تشکیل دهند. یک نوع بازی سنتی Gomoku ، دارای یک صفحه ۱۵×۱۵ خط است، اما گاهی اوقات در یک صفحه Go ، که دارای یک صفحه ۱۹×۱۹ است، بازی می‌شود.

ادامه مطلب