مدرسه بازی‌پردازی - آرشیو

«Dixit» یا «استوژیت»؟!؛ مسئله این است!!!

«Dixit» یا «استوژیت»؟!؛ مسئله این است!!!

در دنیای بازی‌های رومیزی، همه مرز‌ها را شکسته‌اند. هر سبکی، هر تِم و فضاسازی‌ای، هر مکانیزم و سیستمی را می‌توانید در بازی‌های منتشر شده امتحان کنید. ولی بعضی بازی‌ها هستند که از تمام قید و بند‌ها آزاد هستند؛ خود را از روزمرگی مکانیزم‌های همیشگی جدا می‌کنند و مرحله جدیدی از سطح ارتباط با مخاطب را عرضه می‌کنند. پیدا کردن چنین بازی‌هایی در بازار تجاری امروز سخت شده است؛ چرا که چنین عناوینی به دلیل تفاوت سبکی با بازار روز، از دید عوام بازیکن‌ها پنهان می‌مانند. در مقاله امروز، به بررسی و مقایسه بازی «Dixit» و نسخه ایرانی آن، «استوژیت» می‌پردازیم. نکته جالب این‌جاست که هر دو بازی، بر پایه مکانیزم‌هایی چون «قصه‌سرایی، رای دادن، سرنخ دادن، هدف پیدا کردن و…» طراحی شده‌اند.

ادامه مطلب
سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

اگر دوست دارید برای خود و خانواده‌تان، یک قصر مجلل بسازید، اگر از اینکه منابع سرمایه خود را مدیریت کنید تا مطمئن شوید که همیشه آماده خرید تمام اجزای شاهکار خود هستید، لذت می‌برید، اگر شما فقط به دوره‌ای که «مورها (مسلمانان شمال آفریقا)» بر اسپانیا فرمانروایی می‌کردند علاقه دارید، اگر شما کسی هستید که به بازی‌های رومیزی‌ای کلاسیکی علاقه دارد که مکانیزم اصلی آن کاشی‌گذاری است؛ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات «بله» است، پس این مقاله را که درباره بازی زیبای «الحمرا (Alhambra)» می‌باشد را بخوانید.

ادامه مطلب
معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

بازی «کارکاسون (Carcassonne)» یک بازی رومیزی است که دارای مکانیزم‌هایی از جمله «نفوذ منطقه‌ای، کاشی‌گذاری و…» می‌باشد و در آن، بازیکنان کاشی‌های مختلفی که هر کدام قطعه‌ای از یک سرزمین پادشاهی است را به صورت تصادفی برداشته و در کنار هم در وسط زمین بازی قرار می‌دهند. کاشی‌هایی که برداشته می‌شوند، شامل تکه‌ای از یک شهر، یک جاده، کلیسا، زمین کشاورزی و یا ترکیبی از آن‌ها می‌‎باشند.

ادامه مطلب
بررسی استراتژی برد در بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

بررسی استراتژی برد در بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

ما در هفته گذشته بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)» را معرفی کردیم. در این بازی یک بازیکن به عنوان «آقا یا مستر ایکس (X)» بازی می‌کند و بازیکنان دیگر همه کارآگاه هستند که روی نقشه لندن بازی می‌کنند. در این بازی، «مستر ایکس» باید مخفیانه حرکت کند و هدف او، فرار کردن از دستگیر شدن توسط کارآگاهان در طی ۲۴ نوبت است، در حالی که هدف کارآگاهان برعکس آن است و باید «مستر ایکس» را قبل از دور ۲۴ دستگیر کنند. در مقاله امروز، با استراتژی‌هایی که شما می‌توانید در ایفای هر دو نقش انجام دهید، بیشتر آشنا می‌شویم.

ادامه مطلب
مسابقات «اسم‌کارتیل» مهمان مجازی جمع‌های خانوادگی و دوستانه دانشجویان
به بهانه بیست و سومین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛

مسابقات «اسم‌کارتیل» مهمان مجازی جمع‌های خانوادگی و دوستانه دانشجویان

«مدرسه بازی‌پردازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی» با مشارکت «باهمزی» قصد دارد تا به مناسبت بیست‌وسومین سالگرد تاسیس این سازمان، مسابقات آنلاین «اسم‌کارتیل» را برگزار نماید.

ادامه مطلب
برگزاری اولین رویداد ایده‌پردازی و اسباب‌بازی در خراسان شمالی

برگزاری اولین رویداد ایده‌پردازی و اسباب‌بازی در خراسان شمالی

با توجه به اهمیت و نقش بسیار مهم اسباب‌بازی‌ها در افزایش خلاقیت و هوش کودکان و تاثیر فناوری‌های جدید در دنیای اسباب‌بازی‌ها، مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی بجنورد، اولین رویداد ایده‌پردازی و اسباب‌بازی را در خراسان شمالی برگزار می‌کند.

ادامه مطلب
تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

بازی رومیزی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)‎» یکی از معروف‌ترین بازی‌های رومیزی است که توسط شرکت «Ravesburger» از سال ۱۹۸۳ میلادی عرضه می‌شود. این بازی استراتژیک را می‌توان به صورت دو تا شش نفره انجام داد. تقریباً بازی «اسکاتلند یارد» را می‌توان در دسته‌ای از بازی‌ها قرار داد که شانس، جایگاه خاصی در آن نداشته و بازیکن کاملاً با تکیه بر خود و قدرت همکاری با سایر بازیکنان می‌تواند برنده بودن را تجربه کند.

ادامه مطلب
بازیگر هفت اقلیم باشید!! / معرفی بازی «دژ»

بازیگر هفت اقلیم باشید!! / معرفی بازی «دژ»

اصولاً طراحان بازی‌های رومیزی شغل و حرفه اصلی‌شان، این کار نیست و فعالیتی است که در طول زمان به لیست رزومه کاری آن‌ها اضافه می‌شود و گاهی، از تمامی جوانب کاری آن‌ها بزرگتر می‌شود. «برونو فدوتی» هم از همین دست بازی‌سازان است؛ این جامعه و تاریخ‌شناس فرانسوی، در ۳۰ سالگی اولین بازی خود را به نام «Knightmare Chess» ساخت و پس از آن بود که حدود ۴۰ بازی را تا به امروز طراحی و منتشر کرده است؛ البته بسیاری از این بازی‌ها را به صورت مشترک با دیگر سازندگان ساخته و سپس روانه بازار کرده است.

ادامه مطلب
معرفی کتاب طراحی بازی رومیزی «Kobold» و آشنایی با برخی از نویسندگان آن

معرفی کتاب طراحی بازی رومیزی «Kobold» و آشنایی با برخی از نویسندگان آن

«کاش من هم ۲۰ سال پیش، چنین کتابی داشتم (برونو فدوتی، طراح مشهور فرانسوی).» روی صندلی بنیشینید و ببینید بهترین طراحان بازی در جهان، یک بازی رومیزی چگونه را طراحی می‌کنند. شما دلتان می‌خواهد بازی‌هایتان جذابیت‌های زیادی داشته باشند مثلاً خلاقانه، روان و سرگرم‌کننده باشند. اگر دوست دارید که یک طراح بازی شوید، کتاب «Kobold Guide to Board Game Design» را که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم، حتماً بخوانید. از هفته آینده به صورت مستمر ترجمه کتاب «Kobold Guide to Board Game Design» را در همین سایت قرار داده و با مقالات این کتاب در کنارتان خواهیم بود. در ادامه، با نویسندگان این کتاب آشنا می‌شویم.

ادامه مطلب
حمله به حریفان در بازی «Ticket to Ride»

حمله به حریفان در بازی «Ticket to Ride»

بازی «Ticket to Ride» یک بازی رومیزی کلاسیک مدرن درباره قطارها است که توسط «Days of Wonder» منتشر شده‌است. هر بازی، منحصربه‌فرد است زیرا کارت‌های بلیطی که می‌کشید، کارت‌های متفاوت است که بر اهداف شما تأثیر می‌گذارد. حال با وجود این همه مسیر به سمت بردن بازی، بهترین استراتژی «Ticket to Ride» چیست و چگونه می‌توانید هر بار که بازی می‌کنید حریفان را شکست دهید؟!! بهترین راه برای برنده شدن در این بازی، دانستن نکات و ترفندهای متعدد و استفاده از آن‌ها به بهترین وجه برای بازی است! در این مقاله، استراتژی‌هایی را که برای برنده شدن در این بازی استفاده می‌شود، بررسی می‌کنیم.

ادامه مطلب
بازی‌پردازی (Gamification)  به عنوان یکی از شیوه‌های تبلیغات نوین برای صنعت اسباب‌بازی

بازی‌پردازی (Gamification) به عنوان یکی از شیوه‌های تبلیغات نوین برای صنعت اسباب‌بازی

این پژوهش توصیفی تحلیلی پاسخی به این سوال است که ویژگی‌های تبلیغات تعاملی چیست و نقش بازی‌پردازی (Gamification) به عنوان یکی از راه‌های تبلیغات نوین در اطلاع رسانی و معرفی اسباب‌بازی چگونه است؟

ادامه مطلب