نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی دانشجویان در حوزه محیط زیست مطرح شد:

لزوم ایجاد برنامه مستمر برای ارتقاء جایگاه محیط زیست توسط دولت

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۰۹۰ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
نشست هم اندیشی مسئولیت اجتماعی دانشجویان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی به مناسبت روز دانشجو با حضور فعالان دانشجویی و اعضای شورای مرکزی مناطق ۸ گانه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه بیش از دو دهه است که تشکل های دانشجویی در عرصه محیط زیست و منایع طبیعی فعالیت می کنند گفت: همزمان با شروع بحرانهای محیطی زیستی در کشور تشکل های دانشجویی تلاش کردند در راستای مقابله با این بحران های محیط زیستی فعالیت کنند که امروزه با گسترش بحران های محیط زیستی نیاز به تلاش و همت مضاعف بخش های مختلف اجتماعی و حاکمیتی نیازمندیم.
وی ادامه داد: ضرورت دارد مدیران ما نگاه فرابخشی به موضوع محیط زیست را در دستور کار قرار دهند و سعی کنند بنیان های نهادهای دانشجو محور و اجتماع محور را تقویت کنند، همچنین نیاز است در رده‌های مختلف مدیریتی تعامل و همکاری در این زمینه صورت گرفته و ارتقا پیدا کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجوسان ایجاد بستری برای همکاری و تعامل بین بخشی تشکل های دانشجویی است اذعان داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانشگاهی علمی پژوهشی و فرهنگی فرابخشی در کشور به لحاظ برخورداری از ارتباطات مناسب با بخش های اجرایی و علمی کشور و ارتباطات موثر و سازنده با جامعه دانشگاهی در راستای مسئولیت اجتماعی خود در سال ۹۰ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست ومنابع طبیعی را تاسیس کرد که با نگاه جامع نگر به مسئله محیط زیست در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای تقویت فعالیت های دانشجویی در این عرصه انجام داده است.
وی افزود: تلاش کردیم هرگز از انجام وظایف مهم خود در این عرصه دست برنداریم و بتوانیم بستر مناسبی برای تقویت فعالیت های دانشجویی برداریم.
وی تصریح کرد: به نمایندگی از تشکل های عضو باشگاه از همه مسئولین تقاضا میکنم به کمک یاری این تشکل ها بیایند و ما را در انجام مسئولیت خود کمک کنند.
سازمان دانشجویان به عنوان تشکل دانشجویی و خط مقدم جهاد در دانشگاه ها تلاش خود را برای تقویت این شبکه انجام داده است گفت: همواره با وجود شرایط دشوار تلاش کرده ایم حیات این شبکه را حفظ کنیم و با رویکرد پرورش نیروهای تخصصی و ایجاد بستری برای داشتن مدیرانی با نگاه فرابخشی به ویژه حوزه محیط زیستی همواره حامی باشگاه باشیم.
 

در ادامه محمد هادی عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سه دانشجوی شهید سال ۱۳۳۲ و دانشجویان شهید به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: غایت توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی شکل‌گیری یک جامعه مسئول خواهد بود که در قبال رشد و تغییر جامعه احساس مسئولیت کنند و هر کاری که از دست آنها بر بیاید برای جامعه انجام دهند.
وی افزود: وقتی صحبت از مسئولیت اجتماعی می شود باید توجه کنیم که ایفای یک نقش اجتماعی لزوماً نیازمند یک فرآیند سخت و پیچیده نیست و از آنجا که حفظ منابع طبیعی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر از جمله مسئولیت اجتماعی همه کنشگران و جامعه است شاید از این منظر به توان جایگاه والای دانشجویان در حوزه مسئولیت اجتماعی و محیط زیست دارند نگاه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ انسان آزاده و امیدوار به آینده ای وجود ندارد مگر آنکه گوشه چشمی به محیط زیست و حفاظت از آن داشته باشد تصریح کرد: محیط زیست به عنوان یکی از مسائل عمده نیازمند حداکثر اهمیت است به گونه ای که یکی از شاخص ها و مولفه های توسعه پایدار می باشد و بسیاری از پژوهشگران قرن حاضر را قرن محیط‌زیست به شمار می آورند و هنگامی این مسئله مهم تر می‌شود که ما هم در جمهوری اسلامی ماهم آموزه‌های دینی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و هم الزام های قانونی داریم.
عسکری ادامه داد: لازم است یک برنامه مستمر و فراگیر را برای ارتقاء جایگاه محیط زیست و افزایش تاب آوری های محیط زیستی برای افراد جامعه توسط دولت ایجاد شود.
وی با بیان اینکه آگاهی محیط زیستی و قابلیت افزایی در حوزه محیط زیست یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی به شمار می رود گفت: آموزش در این زمینه در صورتی موفق است که که بستر فرهنگ و برنامه سازی در آن ظهور پیدا کند و همانطور که حوزه‌های مختلف از جمله کنترل اعتیاد را به وسایل مشارکت‌های اجتماعی مورد توجه قرار دادیم وقتی در زمینه صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی موفق می‌شویم که این امر را به یک امر اجتماعی تبدیل کنیم.
وی اذعان داشت: دانشجویان با عضویت در کانون ها و انجمن های محیط زیستی می توانند در ارتقاء سطح آگاهی عمومی از محیط زیست و اتخاذ رفتارهای صحیح محیط زیستی توسط شهروندان تاثیر گذار باشند.
وی ضمن بیان اینکه برای صیانت از محیط زیست وگفتمان سازی در حوزه محیط زیست به چانه زنی و تلاش برای گفتمان‌سازی باورهای محیط زیستی نیاز داریم اظهار کرد: ما در این زمینه به کنش گران جوان و آرمانخواه نیاز داریم واز سوی دیگر بخش مدنی نهاد علم دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه در ایجاد فضاهای عملیاتی و مدنی برای کاهش آلاینده ها و روندهای صنایع مولد آلاینده نقش برجسته بر عهده دارند.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اقدامات برجسته و قابل توجهی در زمینه بهبود فعالیت های محیط زیستی اتفاق افتاده برعهده دانشجویان مسئولیت پذیر در دانشگاه‌ها بوده گفت: دانشجویان و تلاشگر و خستگی ناپذیر برای مجاب سازی دولت و کاهش صنایع آلاینده و ایجاد اقدامات کاهش دهنده یا بازیافت می توانند نقش محوری عمده‌ای ایفا کنند، نظام آموزش عالی موظف است با تربیت شهروندان شایسته مسئول برخوردار از دانش و مهارت و ارزش آفرین در حوزه محیط زیست و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی عمل کند.

همچنین ژیلا مهدی آقایی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این معاونت بنا به وظایف ذاتی خودش و ضرورتی که در حوزه تقویت مسئولیت اجتماعی حس می‌کند به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای افزایش مشارکت اجتماعی و حضور مردم در عرصه محیط زیست برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.
امروزه با توجه به شرایط پاندمی که وجود دارد کلیه برنامه های آموزشی در بستر مجازی پیش می رود و این برنامه ها طور عمده بر محتواهای آموزشی و دوره های آموزشی با هدف مطرح کردن چالش و مسئله و به اشتراک گذاشتن و ارائه راهکار تکیه دارد و آمادگی داریم که از هرگونه ایده که بتواند به تقویت این برنامه‌ها منجر شود حمایت کنیم.
در حوزه آموزش و مدارس نیز برنامه‌هایی را پیش رو داردر نظر گرفته شده است و با آموزش مربیان و اولیا در حوزه پیش دبستانی نیز برنامه هایی را دنبال می کنیم که این طرح در حال تکمیل شدن برای سایر مقاطع نیز می باشد.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم تشکل‌های محیط زیستی غیردولتی همکار و همراه ما در حوزه های مختلف محیط زیست به ویژه آموزش محیط زیست هستند تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم و همگی برای حفاظت از محیط زیست کشور تلاش کنیم.
وی در پایان گفت: شبکه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی بستر مناسبی است برای گسترش ارتباطات و پیش بردن برنامه های مشترک است.
 


نظر شما :