بررسی تاثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ابتدائی
عنوان مقاله: بررسی تاثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ابتدائی
نویسنده: غنیه معلمی
نشریه: پژوهشنامه اورمزد
اطلاعات نشریه: منتشر شده در تابستان ۱۳۹۸، شماره ۴۷، از صفحه ۸۴ تا صفحه ۹۱
مقدمه: تاکنون بارها و بارها درباره اهمیت و کاربرد بازی در آموزش و یادگیری کودکان و دانشآموزان صحبت کردهایم. یکی از مهمترین دروس دوره ابتدائی و در کل تمام دوران آموزشی، درس ریاضی میباشد که از آن به عنوان مادر علوم هم یاد میشود و ارتباط دقیق و نزدیکی با سایر علوم دارد. استفاده از بازی برای آموزش ریاضی بسیار سودمند و مفید است چراکه هم درس ریاضی و هم اکثر بازیهای رومیزی و حتی رایانهای، انعطافپذیری زیادی دارند و به خوبی میتوان درس ریاضی را با بازیها ارتباط داد و از این طریق به دانشآموزان آموزش داد. دانشآموزان به شدت علاقهمند به بازی هستند و با توجه به این موضوع، استفاده از بازی برای آموزش دروس خصوصاً درس ریاضی اهمیت و تاثیر زیادی دارد.
چکیده: یکی از چالشهایی که در آموزش مطرح است، این است که باید در آموزش از روشهایی استفاده شود که بهروز و جذاب باشد و یادگیری عمی تری را ایجاد کند که متاسفانه گاه چنین نیست. عوامل متعددی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارد که یکی از این عوامل، روش تدریس است با توجه به اینکه امروزه روش تدریس فعال استفاده از بازی است، بازی با ایجاد انگیزه در دانشآموزان میتواند به عملکرد و پیشرفت بیشتر دانشآموزان کمک کند. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان اهمیت بازی در یادگیری ریاضی در دوره ابتدائی، روشهایی مانند استفاده از محیط، کاربرد ریاضی در سایر دروس، ICT بازی، داستان، تصاویر و تصویرسازی ذهنی برای برقراری ارتباط بین ماهیت انتزاعی و ملموس ریاضی معرفی شود و بدینترتیب بتوان ریاضی را برای دانش آموزان دوره ابتدائی معنا دار کرد.
نظر شما :