بازی و پزشکی
بازی های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی
عنوان مقاله: بازی های جدی در آموزش پزشکی: چرایی، چیستی، چگونگی
نویسندگان: احمد ملکیپور، کوروش رضائیان، لیلا خزایی
نشریه: مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد
اطلاعات نشریه: منتشر شده در بهار و تابستان ۱۳۹۶، دوره ۱۲، شماره ۱_۲، از صفحه ۱۰۰ تا صفحه ۱۱۳
مقدمه: همانطور که قبلاً بیان کردهایم، بازیهای رومیزی قابلیت استفاده در آموزش تمامی علوم طبیعی و اجتماعی را دارند و در کنار فراهم کردن نشاط و سرگرمی، بازدهی افراد را نیز بالا میبرند. شاید باورتان نشود اما از بازیهای رومیزی میتوان حتی در آموزش پزشکی که رشتهای بسیار حساس و پراهمیت میباشد و با جان و سلامتی افراد سر و کار دارد نیز استفاده کرد و اتفاقاً نتیجه خوبی گرفت. در مقاله امروز، به بررسی این موضوع میپردازیم.
چکیده: امروزه بهرهگیری از راهبردهای یاددهی_یادگیری مطلوب نقش بیبدیلی را در بهبود فرایند یادگیری آموزش پزشکی و کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی بازیهای جدی به عنوان یک روش اثربخش در آموزش پزشکی است. روش بررسی: پژوهش حاضر مروری است و با جستجو واژهای کلیدی؛ همچون مفهومشناسی بازیهای جدی، آموزش پزشکی، نمونههای کاربردی بازیهای جدی، تجارب دانشگاهها و راهکارهای بازیهای جدی در پایگاههای دادههای معتبر جهانی از جمله؛ Scopus، Science direct، Google Scholar، Taylor & Francis و همچنین پایگاههای داخلی مثل MagIran، NoorMags و پایگاه جهاد دانشگاهی سعی گردید، درک و تفسیر موضوع در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق به پیش برود. جستجو به زبان انگلیسی انجام شده است. نتایج: نتایج نشان داد که بازیهای جدی به دلیل ایجاد حس تحریک کنندگی و به چالش کشیدن کاربران برای کشف مسئله در آموزش و یادگیری فراگیران به شکل گستردهای در آموزش پزشکی ترویج پیدا کردهاند، این روش علاوه بر جذابیت و سرگرمی برای فراگیران به یک محیط همه جانبه مجازی اشاره دارد که یک موقعیت واقعی برای رشد و توسعه شایستگیهای مختلف در فراگیران را فراهم میآورد. نتیجهگیری: در این بازیهای از آنجایی که فراگیر شخصاً همراه با علاقه و سرگرمی به طور عمیق در مسئله درگیری میشود، لذا بهرهگیری از این راهبرد نقش بسزایی را در کسب شایستگیهای لازم برای فراگیران در آموزش پزشکی دارد.
نظر شما :