در قالب نوزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»؛

اردوی علمی - فرهنگی دانشجویان مهندسی شهرسازی از استان یزد


در راستای برنامه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی و به همت انجمن علمی - دانشجویی مهندسی شهرسازی، اردوی علمی - فرهنگی دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه علم و فرهنگ از استان یزد به مدت چهار روز از تاریخ ۷ تا ۱۱ دی‌ در قالب نوزدهمین دوره طرح ملی «ایران،مرز پرگهر» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، این اردوی علمی – فرهنگی با راهنمایی تخصصی آقای دکتر قبولی و خانم دکتر زارع استحریجی، از مدرسان دانشگاه و با حضور ۲۲ نفر از دانشجویان این رشته برگزار شد. اولین روز از این بازدید چهار‌روزه به دیدار از بافت شهری یزد اختصاص داشت که دانشجویان از بنا‌های باارزش از قبیل "هتل باغ مشیرالممالک"، "خانه لاری‌ها"، "بقعه دوازده امام"، "مدرسه ضیاییه" و "زندان اسکندر"، "قنات زارچ" و "مسجد جامع یزد" دیدن کردند و با مختصات معماری این بناها و مسائل فرهنگی و اجتماعی مربوط به آن‌ها آشنا شدند. 
دیدن از مجموعه مارکار، آتشکده زرتشتیان، شربت‌خانه، موزه اسناد و نسخ مهربان پولاد، دانشگاه علم و هنر یزد، دخمه زرتشتیان، روستای چم و روستای مبارکه ازجمله برنامه‌های بازدید روز دوم بود که در این بازدیدها، دانشجویان نسبت به جنبه‌های شهری بناها و علل شکل‌گیری فرم شهر نسبت به موقعیت مکانی این بنا‌ها اطلاعاتی کسب کردند. بازدید از مجموعه جهانی دولت‌آباد و آشنایی با این بنای مهم برنامه دیگر این روز بود. این مجموعه یکی از باغ‌های ایرانی ثبت‌شده در میراث جهانی توسط یونسکو است که عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته‌شده در جهان است و دانشجویان ضمن بازدید، در خصوص کم و کیف ثبت این اثر به‌عنوان میراث جهانی کسب اطلاع کردند.
سومین روز سفر دانشجویان به بازدید از مجموعه امیرچخماق، میدان ساعت و خیابان مسجد جامع، بازار خان، بازار زرگر‌ها، دروازه شازده فاضل و مهریجرد، مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز، مسجد فرط و همچنین کارگاه خشت‌زنی رف و موزه قصر آیینه اختصاص داشت. بررسی وضعیت ظاهری بناها و کاربری‌های گذشته و حال، تاریخچه ایجاد، تعمیرات یا نگهداری، ازجمله برنامه‌های آموزشی این اردو در سومین روز خود بود. دانشجویان با حضور در کارگاه خشت‌زنی رف، علاوه بر اشنایی با روش‌های خشت‌زنی، توضیحات در ارتباط با نحوه شکل‌گیری هسته ابتدایی شهر، برج و بارو‌‌های به‌جا مانده، نحوه مرمت بنا‌های به‌جا مانده و ... کسب اطلاع کردند. همچنین بازدید از موزه قصر آیینه برنامه‌ای بود که از طرف جهاددانشگاهی یزد برای دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ ترتیب داده شد. روز پایانی سفر از دانشجویان در خصوص برنامه‌های سفر نظرسنجی صورت گرفت. مقرر است تا گزارش کامل این سفر در قالب یک ویژه‌نامه چاپ و منتشر شود.
گفتنی است طرح ملی « ایران، مرز پرگهر» با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هرساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی، آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود و پس از چند سال، دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز در اجرای این طرح مشارکت جدی دارند.

 

 


 

کلید واژه ها: ایران مرز پرگهر سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ


نظر شما :