آیین افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران برگزار شد

آیین افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، آیین افتتاحیه دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران، روز شنبه 5 خردادماه با حضور جمعی از مسئولان و دانشجویان سراسر کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. 

در این مراسم، دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه‌ها، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر سقزچی، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر رضا فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان ایران، و جمعی از مدیران و مسئولان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی،  ضمن خیر مقدم به تمامی حاضران اظهار کرد: مایۀ افتخار است که بار دیگر در این دانشگاه، میزبان برگزاری مرحلۀ کشوری مسابقات مناظره دانشجویی هستیم و یاد و خاطرۀ شهدای خدمت، جنگ تحمیلی، آزاد سازی خرمشهر و جهاد دانشگاهی را گرامی می داریم.
وی افزود: مسابقات مناظرۀ دانشجویی محلی برای تمرین فرهنگ شنیدن، گفت و گو و یادگیری است و امیدوارم که نسبت به این ویژگی ها عامل به عمل باشیم.

دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، سخنان خود را با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان و همچنین خوشامد به دانشجویان شرکت‌کننده آغاز کرد و گفت: سه مقوله برای تشخیص احسن وجود دارد که شامل ارائه، استماع و تبعیت از قول است و یکی از مسائلی که ما در جهاد دانشگاهی برای آن اهمیت زیادی قائلیم، کمک به آزاد اندیشی و آزادی فکری در کشور است.

وی افزود: پیش از انقلاب نیز امام خمینی (ره) و شهید مطهری، بر این تاکید داشتند که در کشور باید فرهنگ آزاد اندیشی رواج داشته باشد و هر کس بتواند آزادانه نظراتش را بیان کند البته تا جایی که توطئه ای نشود. 
رئیس جهاد دانشگاهی با نقل جمله ای از شهید مطهری مبنی بر لزوم همراهی علم و ایمان خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اعلام کرده اند که به بزرگان نقد کنید چرا که تا نظریات قبلی نقد نشوند، نظریه جدیدی به وجود نخواهد آمد. ایشان در سال 1381 فرمودند که ما نیاز مبرمی به ترویج تفکر آزاد اندیشانه برای گسترش علم و رشد جامعه نیازمندیم اما در طی سال های بعد، هیچ واکنش عملی ای نسبت به این سخنان دیده نشد تا جایی که ایشان در سال 1388 به دانشجویان بابت توجه نکردن به این مقوله عتاب کردند  تا اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد پیش روی دانش بنیان از سال 1391 مسابقات مناظرۀ دانشجویی را طراحی و اجرای آن را آغاز کرد.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز از ریاست محترم جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان ایران برای برگزاری این مسابقات تشکر کرد و عروج خادم صدیق و مخلص کشور، نظام، جامعه و دین را تسلیت گفت.

وی با اشاره به برخورد خشن کشورهای مدعی آزادی بیان با دانشجویانی که تنها درخواست عدم همکاری دانشگاه خود را با رژیم کودک کش اسرائیل داشتند، تصریح کرد: کسانی هستند که از آزادی تنها فحش و فحشا را می فهمند حال آن که آزادی فکر و جان و اندیشه متفاوت است. 
حجت الاسلام و المسلمین رستمی، با گریزی به تشییع میلیونی پیکر رئیس جمهور و همراهان یادآور شد: جامعه شناسانی که در فهم و بیان اجتماع خود لال هستند، اهلیت نمایندگی جریان های اجتماعی مردم را ندارند.

دکتر سقزچی، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور، یکی از دیگر سخنرانان این مراسم نیز ضمن خیر مقدم به حاضران و یادی از شهدای خدمت و الگو بودن دکتر رئیسی در برخورد با مخالفان گفت: امید است که این مسابقات موجب شود ما ذره ای اخلاقی تر عمل و به جدال احسن دست پیدا کنیم.  
وی ادامه داد: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هب مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی اعتقاد جدی دارند و نقد، شالودۀ تولید علم و نظریات جدید است.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور، با تاکید بر اهمیت توجه توامان به خوب حرف زدن و حرف خوب زدن اظهار کرد: یکی از ضعف های ما در کشور در حوزۀ مهارت حل مسئله و خوب شنیدن است و مناظرات می توانند بستری برای انجام این تمرین باشند چرا که بسیاری از بداخلاقی های نظام مدیریت سیاسی در همین مراحل شکل می گیرد. 

هم چنین دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه دوازدهمین مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران با تسلیت درگذشت شهادت گونه مجاهدانی که در راه خدمت به خلق جان به جان آفرین تقدیم کردند گفت: مسابقات مناظره راهی برای تکثیر عقلانیت و گفت و گو در متن دانشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه مجموعۀ جهاد دانشگاهی در موضوع مناظرات دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی فضل تقدم دارد اظهار کرد:  زمانی که این موضوع مهم از جانب رهبر معظم انقلاب مورد مطالبه قرار گرفت جای خالی آن به صورت نظام مند در متن دانشگاه احساس می شد و کما فی السابق جهاد دانشگاهی پیش قراول این جهاد بود، صف شکنی و خط شکنی کرد و مسیر را برای برگزاری سایر رویدادها هموار نمود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد:  هزینه کردن برای برگزاری این رویدادها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است چرا که مرتبط ترین برنامه فرهنگی  با منطق دانشگاه همین رویداد و امثال این رویداد است.

دکتر رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران نیز ضمن خیر مقدم به دانشجویان و حضار و عرض تسلیت به مناسبت فقدان رئیس جمهور شهید و همراهان گرامی و آرزوی سلامتی برای حجت الاسلام خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وجه ممیز مسابقات دورۀ دوزادهم نسبت به دوره های قبلی هم شکلی و هم محتوایی است. نخستین نکته اینکه با حذف مرحلۀ منطقه ای تلاش کردیم از تمام یا اکثر استان ها نماینده ای در بخش ملی داشته باشیم و این موجب شد که در مرحلۀ کشوری میزبان حضور 64 تیم دانشجویی باشیم و این به معنی پنج برابر شدن تیم ها نسبت به سال گذشته است.

دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دربارۀ سید مهدی تقوی، شهید حادثه تروریستی مجلس و رئیس اسبق فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: خاطرات زیادی از این شهید در ذهن ما مانده، برجسته ترین آن هم این است که حدود یک هفته قبل از شهادت، ایشان اصرار زیادی داشتند که ما کارهایی که باید انجام بدهیم انجام داده ایم و اکنون باید برای خدمت رسانی به سوریه برویم. وی ادامه داد: افراد زیادی در زمان حادثۀ تروریستی مجلس در آن ساختمان بودند اما شهادت نصیب این جهادگر شد و امیدواریم که خداوند توفیق شهادت را به همۀ ما عطا کند.

رونمایی از کتاب «استدلال درست» و تقدیر از دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، هم چنین همسر و فرزندان شهید مهدی تقوی، شهید حادثه تروریستی مجلس و رئیس اسبق فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی از دیگر برنامه های  آیین افتتاحیۀ دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران بود.


لازم به ذکر است، دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از 6 تا 10 خرداد ماه با حضور 64 گروه برگزیدۀ مرحلۀ استانی در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات، 300 عضو هیئت علمی و دانشجویی داوری مناظرات را برعهده دارند. دانشگاه علم و فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه ها، وزارت بهداشت،درمان و آموش پزشکی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، شهرداری تهران و دانشگاه‌های سراسر کشور نیز، حامیان و مشارکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران هستند.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ مناظره دانشجویی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :