معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛

جهاد دانشگاهی در موضوع مناظرات دانشجویی فضل تقدم دارد

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۳ کد : ۳۵۳۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
جهاد دانشگاهی در موضوع مناظرات دانشجویی فضل تقدم دارد

به گزارش سازمان دانشجویان ایران، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیۀ دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران که شنبه 5 خرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد، با تسلیت درگذشت شهادت گونه مجاهدانی که در راه خدمت به خلق و مردم جان به جان آفرین تقدیم کردند گفت: مناظرۀ دانشجویان رویدادی برای تکثیر عقلانیت و گفت و گو در متن دانشگاه است.
وی ادامه داد: زمانی که این موضوع مهم از سوی مقام معظم رهبری مورد مطالبه قرار گرفت، جای خالی آن به صورت نظام مند در متن دانشگاه احساس می شد و کما فی السابق، جهاد دانشگاهی به عنوان پیش قراول، خط شکنی و صف شکنی کرد و مسیر را برای سایر رویدادهایی از این دست هموار نمود.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات مناظرۀ دانشجویی تصریح کرد: برای برگزاری این رویداد هر چقدر هزینه شود، از جنس سرمایه گذاری خواهد بود چرا که این رویدادها موجب تکثیر و تقویت عقلانیت و مدنیت در دانشگاه می شوند و کارکرد دانشگاه نیز چیزی جز این نیست.
کلانتری افزود: حقیقت جویی یکی از اصلی ترین کارکردهای دانشگاه است و حقیقت از متن این تبادلات اندیشه ای و تضارب آرا حاصل می شود. حقیقت، ودیعه ای نیست که به کسی آن را داده باشند بلکه از رهگذر همین گفت و گوها حاصل می شود. منطق دانشگاه مبتنی بر گفت و گو و کشف حقیقت است و رویدادهای مثل مناظرۀ دانشجویان ایران، باعث تمرین گفت و گو می شوند که در نهایت جامعه بهرۀ آن را خواهد برد.
وی یاداور شد: با پیش قراولی جهاد دانشگاهی این فضا در دانشگاه ها گسترش پیدا کرد و اکنون سه رویداد ملی با عناوین کرسی های آزاد اندیشی، برهان و مناظرۀ دانشجویان برگزار می شود. امید که با همدلی بیشتر این سه رویداد ملی مسیر رو به رشدی را طی کند و بتوانیم به افق مطلوب برسیم.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ایرانی که از منظر تمدنی در معرض اندیشه های متفاوت بود، از اندیشه های نو نمی هراسید و این موجب قوی شدن هاضمۀ فکری آن شد. 

کلانتری با تاکید بر اینکه برگزاری مناظرات دانشجویی اضطرار نیست بلکه ضرورت تاریخی است، گفت: مناظرات امری دستوری نیست که بخواهیم آن را از بالا دیکته کنیم. بلکه امری است که در متن دانشگاه باید سریان و جریان داشته باشند و میان داری آن با کانون ها و انجمن هاست. امیدواریم که همه دست به دست هم بدهند، رونق این رویدادها از مجموعه های دانشجویی رقم بخورد و به یک امر عادی روزمره در متن دانشگاه های ما تبدیل شود.

لازم به ذکر است، دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از 6 تا 10 خرداد ماه با حضور 64 گروه برگزیدۀ مرحلۀ استانی در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات، 300 عضو هیئت علمی و دانشجویی داوری مناظرات را برعهده دارند. دانشگاه علم و فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه ها، وزارت بهداشت،درمان و آموش پزشکی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، شهرداری تهران و دانشگاه‌های سراسر کشور نیز، حامیان و مشارکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران هستند.

کلید واژه ها: دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :