پایان رقابت بین گروه های «تابش» و «نیک آیین» با موضوع "باید برای میزان تغییراتی که دولت‌ها در بدنه دیوانسالاری کشوری ایجاد می‌کنند، محدودیت قانونی گذاشت"

۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۶ کد : ۳۵۴۱ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
پایان رقابت بین گروه های  «تابش»  و «نیک آیین» با موضوع "باید برای میزان تغییراتی که دولت‌ها در بدنه دیوانسالاری کشوری ایجاد می‌کنند، محدودیت قانونی گذاشت"

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، در نخستین روز از رقابت گروه‌های دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران، گروه تابش از استان مرکزی و گروه نیک آیین از استان اصفهان ، رأس ساعت 10:30 در سالن شهیددانشجو مهدی فلاحت پور دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظرۀ خود را دربارۀ  گزاره "باید برای میزان تغییراتی که دولت‌ها در بدنه دیوانسالاری کشوری ایجاد می‌کنند، محدودیت قانونی گذاشت" آغاز کردند.
گروه « تابش» در موضع موافق با گزاره ابتدا به تعریف مفاهیم اساسی گزاره پرداخته و سپس 4 استدلال محوری خود را در 4 دفاع خود بیان می‌کرد و برای دلایل خود شواهد لازم را مطرح کرده است. این گروه با بیان اینکه حدی از اختیارات برای دولت لازم است و دولت می‌تواند تمایل به ایجاد تغییراتی در بدنه دیوان سالاری داشته باشد، بیان کرد: اما ما نمیتوانیم به دولت اجازه دهیم که تغییرات مدنظرش را بدون هیچگونه محدودیت قانونی اجرا کند. ضرورت بحث تفکیک قوا، زیرا اگر تغییر در بدنه دیوان سالاری بدون محدودیت توسط دولت‌ها اتفاق بیفتد اصل تفکیک قوا نقض می‌شود. همچنین تمرکززدایی به معنای فرایند توزیع کردن امور اداری و تصمیم‌گیری به طور نزدیک‌تر به مردم است. تعارض منافع به این معنا که فرد بین منافع ملی و منافع شخصی قرار می‌گیرد و این نگرانی پدید می‌آید که فرد در مقام انتخاب تحت تاثیر منافع شخصی قرار بگیرد. 
همچنین گروه «نیک آیین» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: آنگونه که اندیشمندان جامعه شناسی سیاسی از جمله ماکس وبر و دکتر بشیریه مطرح کرده‌اند دولت‌ها خالی از گرایشات و ارزش‌ها و ترجیحات نیستند. به عبارت دیگر دولت ساحتی تهی نیست و اساسا چون ساحتی تهی نیست هم می تواند طی فرآیندی قانونی قدرت را در دست بگیرد و هم اینکه این ارزش ها و گرایشات را در اجرای امور به طور کلی و تغییرات در دیوان ساالری به طور خاص لحاظ کنند.
اعضای این تیم ادامه دادند: دولت ها چون برآمده از خواست اکثریت جامعه هستند برای دست یابی به اهداف خود که خواست های اکثریت جامعه هستند باید بدنه ی دیوان ساالری را راستای این اهداف شکل دهند. ماکس وبر به عنوان بنیانگذار مطالعات در باب دیوان ساالری مدرن، در الگوی جامعه شناسی خود پیدایش بوروکراتیک عقالیی را به عنوان مهمترین مظهر و فرآیند عقالنی شدن در دوره مدرن می داند که به دیگر بخش های جهان نیز سرایت کرده است. وبر یکی از مهمترین ویژگی های الگوی آرمانی دیوان ساالری را عدم تملک منصب توسط صاحب منصب می داند که این مسئله بیانگر تغییر در بدنه ی دیوان ساالری و گردش نخبگان است.
گروه نیک آیین در اثبات موضع خود به چند فرض تاکید کردند که ابتدا ایجاد محدودیت در حوزه ی اختیارات دولت موجب ناکارآمدی دولت و اختالل در کار اجرایی می شود، فرض دوم  ایجاد محدودیت موجب میشود دولت ها به اهداف اعالمی خود دست پیدا نکنند. فرض سوم دستاویزی برای فرار دولت ها از پذیرش مسئولیت می شود. فرض چهارم برخی مواقع تغییر در بدنه ی دیوان ساالری ضروری و الزم است که با اعمال محدودیت این امکان از دولت گرفته می شود. فرض پنجمو نهایی گردش نخبگان در دستگاه دیوان ساالری موجب پویایی سیستم، ورود ایده ها و انگیزه های جدید به سیستم و جلوگیری از تملک منصب توسط صاحب منصب می شود.
گفتنی است، در پایان این رقابت «گروه نیک آیین» با برتری بر گروه تابش به مرحله دوم مسابقات که در روزهای آتی برگزار می‌شود، راه پیدا کرده است. 

کلید واژه ها: دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :