رقابت گروه های «فروزش» و «اوج» با موضوع «حل معضل کودکان کار در کلان شهر ها باید چرخه مدیریت پسماند به طور کامل توسط شهرداری ها انجام شود نه پیمانکاران»‍‍‍‍‍‍

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۲ کد : ۳۵۵۳ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
رقابت گروه های «فروزش» و «اوج»  با موضوع «حل معضل کودکان کار در کلان شهر ها باید چرخه مدیریت پسماند به طور کامل توسط شهرداری ها انجام شود نه پیمانکاران»‍‍‍‍‍‍

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، در دومین روز از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم‌های «فروزش» از استان البرز و «اوج» از استان یزد ، رأس ساعت ۱۰ در سالن شهید عباس مسگر تهرانی دانشگاه علم و فرهنگ مناظرۀ خود را دربارۀ گزارۀ  «حل معضل کودکان کار در کلان شهر ها باید چرخه مدیریت پسماند به طور کامل توسط شهرداری ها انجام شود نه پیمانکاران» آغاز کردند.
گروه «فروزش» در موضع موافق با گزاره با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم تضمین حق بر محیط زیست سالم، مدیریت پسماند شهری است که عملکرد صحیح شهرداری به عنوان نهاد اصلی متولی مدیریت پسماند در محدوده ی شهر، ضامن حق بشری و سلامت ساکنین شهرها خواهد بود گفت: در سال 1328 شهرداری به عنوان یک نهاد محلی، اجرای خدمات عمومی در یک شهر را بر عهده گرفت؛ که با الهام گرفتن از ساختار کشورهای اروپایی بر انجام فعالیت‌های عمرانی، بهداشت عمومی و مدیریت پسماند تاکید داشت. از طرف دیگر پسماند اشیا است که معمولا دفع می‌شود یا باید دفع شود و دوم اینکه تشخیص قابل دفع بودن اشیا، برعهده قانون است که این قانون توسط شهرداری تعیین می‌شود و مجری آن پیمانکاران شهرداری هستند که برای اجرایی کردن این فعالیت از نیروی کار ارزان و در دسترس استفاده می‌کند که همان کودکان کار هستند. با در نظر گرفتن بخش دوم گزاره می‌توان چنین تعریفی را برای کودک کار ارائه کرد کودکی که در سطح شهر بدون سرپرست در حاشیه شهر در نزدیکی گودهای زباله و با فاصله‌ی زیاد از شهر به صورت جمعی زندگی می‌کنند. و از آنجایی که بخش اعظمی از کودکان کار در حوزه‌ی جمع آوری پسماند فعالیت می‌کنند، به عنوان یک فرد در زمره شهروندان شهر قرار می‌گیرند و شهرداری موظف به رسیدگی به مشکلات آن ها است.
اعضای این تیم ادامه دادند: شهرداری یک نهاد دولتی است که قوانین و مصوبات مربوط به خود را دارد و به نوعی کارفرمای پیمانکاران محسوب می‌شود. اما عمدتا پیمانکار رقیب شهرداری نیست زیرا چهارچوب کارهای پیمانکار را شهرداری تعیین می‌کند اما با این تفاسیر پیمانکاران تاکنون ثابت کرده‌اند که می‌توانند با استفاده از ترفندهایی این چهارچوب را دور بزنند. همچنین واگذاری کامل چرخه مدیریت پسماند به پیمانکاران تحت عنوان خصوصی سازی نه تنها منجر به عملکرد بهتر نمی‌شود بلکه با این واگذاری یکی از عرصه‌های مهم تضمین حق بر محیط زیست سالم، مدیریت پسماند شهری است که عملکرد صحیح شهرداری به عنوان نهاد اصلی متولی مدیریت پسماند در محدوده‌ی شهر، ضامن حق بشری و سلامت ساکنین شهرها خواهد بود. در سال 1328 شهرداری به عنوان یک نهاد محلی، اجرای خدمات عمومی در یک شهر را بر عهده گرفت؛ که با الهام گرفتن از ساختار کشورهای اروپایی بر انجام فعالیت های عمرانی، بهداشت عمومی و مدیریت پسماند تاکید داشت. 
این تیم در ادامه استدلال های خود افزود: اختیارات و قدرت در دستان برخی از پیمانکاران گسترش یافته و در نتیجه با ورود سلایق شخصی هر یک بر روند اجرایی این چرخه، بازارهای سیاه و کودکان زباله‌گرد افزایش پیدا می‌کنند و با توسعه این اتفاق هرج و مرج در سطح کلان گسترده شده و از کنترل دولت خارج می‌شود و مافیای طلای سیاه دیگر نه تحت عنوان مافیا بلکه تحت عنوان خصوصی سازی و به طور قانونی فعالیت می کند. در برخی از کلان شهرها افراد و گروه‌هایی به صورت سازمان یافته، اطفال تبعه غیرقانونی را جمع آوری کرده و با بهره‌کشی ظالمانه اقتصادی در کارگاه‌ها و مراکز غیر قانونی آنان را وادار به تفکیک زباله در ازای مبلغ ناچیزی می کنند. مسئله زباله گردی موجب پایمال شدن حقوق انسانی و همچنین مخاطرات بهداشتی را به همراه دارد.
گروه «اوج» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: ابتدا به توضیح مسئله کودکان کار می پردازیم و اشاره می کنیم که شامل مجموعه آسیب هایی است که کودک را از نظر جسمی و روحی به کودک آسیب رسانده و امکان تحصیلات او را سلب می کند. نکته مهم دیگر موجود در گزاره واژه معضل است که به پدیده ای اشاره دارد که از علل متعددی نشأت می گیرد و خود مسبب پدیده های زیادی است و به همین دلیل حل آن نیازمند برنامه ریزی های هدفمند و بنیادین است و حصول آن بعید به نظر می رسد. برای معضل کودکان کار علل مختلفی را در نظر می گیریم و اصلی ترین آن را فقر می دانیم که با شاخص هایی مانند توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی، درآمد سرانه و توزیع درآمد در ارتباط است و علل فرهنگی این حوزه را نیز مورد تاکید قرار می دهیم همچنین ارتباط بین وجود پیمانکاران شهرداری و زباله گردی کودکان از نظرما حائز اهمیت است و آن را انکار نمی کنیم.
این تیم ادامه داد: با حذف پیمان کاران شهرداری صرفا می‌توانیم امکان زباله گردی کودکان را از بین ببریم حال آن که برای حل معضل کودک کار نیازمند بررسی و ریشه یابی آن به صورت بنیادین و به کار گیری ساز و کار‌های کلان تامین اجتماعی و در نهایت بهبود وضع توزیع ثروت از طریق به کارگیری سیاست های کلان اقتصادی مانند سیاست های مالیاتی هستیم و در نهایت نیز باید سعی کنیم از آسیب های غیر مادی متوجه این کودکان پیشگیری کنیم یا اقدام به درمان آن کنیم. 
گفتنی است، در پایان این رقابت گروه «اوج» با برتری بر تیم «فروزش» به مرحله بعدی مسابقات که 8 خرداد ماه برگزار می‌شود، راه پیدا کرد.
 

کلید واژه ها: شهرداری کودکان کار کودکان سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :