برگزاری مناظره دانشجویی با گزاره «نقش رسانه در مدیریت بحران»/ گروه سره به دور سوم راه یافت

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۱ کد : ۳۵۵۵ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
برگزاری مناظره دانشجویی با گزاره «نقش رسانه در مدیریت بحران»/ گروه سره به دور سوم راه یافت

در یکی از مناظرات دانشجویی در دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه علم و فرهنگ با گزاره «رسانه در ایران به جای کارکرد مدیریت بحران، دامنه آن را افزایش می‌دهد»، گروه «سره» با کسب آرای داوران به عنوان تیم برتر موفق شد به دور سوم این مسابقات راه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در دومین روز از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم‌های «سره» از دانشگاه علوم پزشکی تهران و «محکم» از گلستان در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی مناظرۀ خود را دربارۀ گزارۀ «رسانه در ایران به جای کارکرد مدیریت بحران، دامنه آن را افزایش می دهد»، آغاز کردند.

گروه «سره» در موضع موافق با گزاره چارچوب استدلال خود را به این شرح بیان کرد: برای سنجش عملکرد رسانه در مدیریت بحران نیاز به بررسی شاخصه های لازم برای مدیریت بحران توسط رسانه ها در ایران داریم. این شاخصه ها شامل اعتماد مخاطب و مرجعیت، نمایندگی تمام گروه های قومی و فکری، ابتکار روایت اول، انسجام خبری، ایجاد آرامش روانی به هنگام بحران‌ها در خلال مناظره با گفت‌وگو به صورت سلبی یا ایجابی در باره شاخصه های بالا و با ذکر مثال ها و بررسی روندهای رسانه ها در ایران در سنوات گذشته برایند عملکرد رسانه ها را در این شاخصه‌ها بیان خواهیم کرد.

این گروه ادامه می‌دهد: برای صورت بندی استدلال خود ما رسانه ها در ایران را به دو گروه رسانه های رسمی و غیر رسمی تقسیم کرده ایم که رسانه های غیر رسمی شامل فضای مجازی و رسانه های خارجی می‌شود. ما براین نظریم که برایند عملکرد این ۳ گروه در ایران افزایش دامنه بحران بوده است.

گروه «محکم» نیز در موضع مخالف با گزاره اظهار کرد: اگر نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران در ایران را نادیده بگیریم، شهروندان به رسانه‌های خارج از ایران که منیع موثقی برای کسب اطلاعات صحیح نیست رجوع می‌کند. این گروه معتقد است هیچ کشوری در پی تشویش اذهان عمومی شهروندان خود، از طریق عدم مدیریت بحران در حوزه‌ رسانه نیست. عدم اعتماد به رسانه‌های داخلی نتیجه‌ای جز سردرگمی مردم در مواقع مهمی چون وقوع بحران‌ها، ندارد.

این گروه در ادامه استدلال‌های خود عنوان کرد: با توجه به پیشینه ایران در هنگام وقوع حوادثی مانند شهادت رئیس جمهور، متروپل، پلاسکو، کرونا، احیای خلیج گرگان گلستان و موارد دیگر، می‌توان به کارکردهای موثر رسانه‌ها در مدیریت بحران اشاره کرد و در سه بازه‌ زمانی جداسازی انجام شود.

گفتنی است، در پایان این رقابت تیم «سره»، به مرحله دوم مسابقات که  ۸ خرداد ماه برگزار می‌شود، راه پیدا کرد.

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :