رقابت گروههای «رهیافت» و «اندیشهورزان» با موضوع «عدم امنیت شغلی اساتید جوان، سبب رکود علمی در دانشگاهها شده است»
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، در سومین روز از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، گروههای «رهیافت» از استان همدان و «اندیشه ورزان» از دانشگاه صنعتی شریف، رأس ساعت 9:30 در سالن شهید مهدی فلاحتپور دانشگاه علم و فرهنگ مناظرۀ خود را دربارۀ گزارۀ «عدم امنیت شغلی اساتید جوان، سبب رکود علمی در دانشگاهها شده است» آغاز کردند.
گروه «رهیافت» در موضع موافق با گزاره بیان کرد: ابتدا باید مشخص کنیم که منظور ما از عدم امنیت شغلی چیست؟ طبق تعریف یونسکو پنج شاخص برای امنیت شغلی مطرح شده است که نگرانی، اضطراب و افسردگی جزو آن میباشد. عدم امنیت درآمد با این رویکرد مطرح میشود که استاد دانشگاه باید بتواند حداقل نیازهای مادی خود را برطرف کند و حداقلها را برای زندگی شرافتمندانه داشته باشد. نکته بعدی محدودیت در پیشرفت شغلی است که مربوط به جایگاه و درآمدی است که اساتید دارند. بحث بعدی، برخورداری از حمایت اجتماعی است. چرا کسی اساتید جوان را جدی نمیگیرد. مساله بعدی کاهش استقلال در شغل است و بحث بعدی رکود علمی در دانشگاه ها است. برای جلوگیری از این شرایط باید سیستم نظارتی ارزیابی و ترفیع شغلی و...بصورت دقیق طراحی واجرا شود
گروه اندیشه ورزان با موضع مخالف در پاسخ به گروه مقابل بیان کردند: کلیدواژه امنیت شغلی را دوستان تعریف کردند. کلیدواژه بعدی؛ اساتید جوان است که در تعریف آن تفاوت وجود دارد که در کشور ما سه دسته هستند. اساتید رسمی، پیمانی و اساتید حق و التدریسی که در این گزاره بنظر میآید که منظور اساتید پیمانی هستند. نکته بعدی، رکود علمی است که در شرایطی ایجاد میشود که تولید علم راکد بشود. اینکه ما در کشورمان رکود علمی داریم. کذب است. ما پیشرفت داشتیم. رکود علمی عام وجود ندارد و این را نباید تعمیم داد و به کل فضای علمی اطلاق کرد چراکه زمانی که استاد جوان ما در تکاپو قرار میگیرد و احساس میکند که امنیت شغلی ندارد، کار و فعالیت بیشتری میکند تا بتواند توفیق یابد. البته تک عاملی نباید نگاه کرد.
گروه رهیافت در پاسخ به این نگاه گفت: اگر به طبقهبندی نیازهای انسان از طریق هرم مازلو نگاه کنیم، از طبقات پایین تا بالا که در نهایت به خودشکوفایی میرسیم متوجه میشویم که امنیت شغلی در طبقات پایین است و برای رسیدن به رشد علمی، باید به طبقات بالا برسیم. یک استاد با حقوق ۱۸ میلیون چطور میتواند به رشد علمی فکر کند. هرم مازلوی سازمانی نیز از امنیت شغلی تا اشتیاق سازمانی حرکت میکند و این موضوع را اثبات کرده است. ما میخواهیم اثبات هایی ازین شرایط در دنیا ارائه دهیم که آیا این مساله وجود دارد یا خیر؟
گروه اندیشه ورزان نیز پاسخ داد: در این بحث باید گزاره را به سمتی ببریم که نظر طراح گزاره بوده است. عدم امنیت شغلی در طولانی مدت مضر هست، نکتهای که وجود دارد، در طولانی مدت باید دید آیا واقعا همینطور هست یا نه؟ چون امنیت شغلی تعریف خود را دارد اما اینکه امنیتهای دیگر را زیرمجموعه آن بیاوریم درست نیست. ورود اساتید به بخش خصوصی بد نیست و از طریق افزایش ارتباط با صنعت و افزایش پروژه های پژوهشی اتفاق می افتد.
رهیافت در جایگاه گروه موافق افزود: ماتعریفمان را به یونسکو ارائه دادیم و محدود نکردیم اما در یکی ازین شاخص ها میخواهیثم بحث کنیم. ما باپدیده ای مواجهیم به عنوان پدیده قلدری علمی یعنی هنجارها و فرهنگ سازمانی اگر از سوی اساتید جوان رعایت نشود، توسط مافیای پژوهشی و علمی پس رانده میشوند و با محرومیتهایی مواجه خواهند شد. اساتید جوانی که ثبات شغلی ندارند مجبور به پیروی از اساتید بزرگتر میشوند. اساتید جوان احساس میکنند که امکان پیشرفت ندارند چراکه اساتید قدیمی با آنها دچار تعارض منافع هستند.
گروه اندیشه ورزان در رد این استدلال بیان کرد: آیا در کشورهای دیگر که اساتید از حقوق بالا برخوردارند امنیت شغلی دارند؟ رهیافت در پاسخ گفت: چون گزاره امنیت شغلی را اولویت دانسته ما بر این مساله متمرکز هستیم. مثال زدن کشورهای دیگر نیز با این نگاه همخوانی ندارد. امنیت شغلی در آمریکا که به غیر از روسای دانشگاه ها بقیه قراردادی هستند، امری بدیهی است. بی ثباتی سیاسی و اقتصادی موجب عدم امنیت شغلی نیز میشود و اینکه امنیت شغلی فقط محدود به یک بخش شود، ما بر این بحث داریم
گروه رهیافت با موضع موافق اعلام کرد: زمانی که افراد مستعد و نخبه ما از سمت علم به سمت اجرا بروند رشد علم کاهش پیدا میکند چندتا نکته را دوستان فرمودند که منوط به عدم ثبات شغلی است. ما درمورد عوامل اینکه چرا امنیت شغلی وجود ندارد بحث کردیم یه نکته هم طرح کردیم که ممکن است عدم امنیت شغلی ممکن است حتی نتیجه تلاش بیشتر شود و منجر به کاهش کیفیت آموزشی میشود.
گفتنی است، در پایان این رقابت گروه « اندیشه ورزان» در جایگاه مخالف با برتری بر گروه «رهیافت» به مرحله بعدی مسابقات که 9 خرداد ماه برگزار میشود، راه پیدا کرد.
نظر شما :