«نگاه جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با آمریکا هیچ‌گاه از جنس تابو و قبیح نبوده و امکان احیای روابط ممکن است» گزاره مناظره بین گروه های «لوگوس» و «سره»

۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۶ کد : ۳۵۶۰ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
«نگاه جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با آمریکا هیچ‌گاه از جنس تابو و قبیح نبوده و امکان احیای روابط ممکن است» گزاره مناظره بین گروه های «لوگوس» و «سره»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحلۀ یک هشتم نهایی مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران از صبح امروز، سه شنبه 8 خرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد. در مناظره‌ای که رأس ساعت 10:30 در سالن شهید عباس مسگر تهرانی برگزار شد، دو گروه «لوگوس» از زنجان و «سره» از علوم پزشکی تهران دربارۀ تابو بودن یا نبودن ارتباط با آمریکا با یکدیگر به مناظره پرداختند. داوری این مناظره را سه عضو هیئت علمی به نام‌های عادل تقوی، سعید صادقلو، سهراب عسگری و سه دانشجو به نام‌های شادی قاسمی، حسام امین محلاتی و هانیه روشن منش که قهرمان دوره‌های پیشین مناظرات دانشجویی بودند، برعهده داشتند. در ابتدا، نیما محمدی، سخنران اول گروه «لوگوس» برای اعلام دلایل موافقت خود با گزارۀ «نگاه جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با آمریکا هیچ‌گاه از جنس تابو و قبیح نبوده و امکان احیای روابط ممکن است»، کلمۀ تابو را آن دسته از رفتارها و گفتارها یا امور اجتماعی‌ای دانست که طبق رسم، آیین، یا مذهب مورد نکوهش است. این دانشجو، به ارتباط ایران و آمریکا در گذشته اشاره کرد و مبتنی بر همین تاریخچۀ ارتباطی، استدلال کرد که فرض تابو بودن ارتباط با آمریکا درست نیست. سید فاطمه حسینی فخر، سخنران اول گروه «سره»، با مروری بر عنوان گزاره یادآور شد که واژۀ «نگاه» بر راهبرد و رویکرد اصلی سیاست جمهوری اسلامی دلالت دارد و قید «هیچ گاه» در گزاره نشان می‌دهد که در هیچ شرایط زمانی و مکانی و حالتی این ارتباط نباید از جنس تابو بوده باشد. کلمۀ «امکان» نیز به آینده اشاره دارد و احتمالی که مشروط بر شواهد و قراین است. حسینی فخر توجه همگان را به سه لایۀ مبنایی مکتبی، تاریخی و سیاسی در موضوع «روابط» جلب کرد و گفت: در اسلام کفر به طاغوت لازمۀ ایمان است و آمریکا به عنوان طاغوت شناخته می‌شود، به همین دلیل ارتباط با آمریکا در همۀ لایه‌ها به ویژه لایۀ سیاسی قابل حل نیست. تیم «سره» نیز معقتد است امکان احیای روابط با آمریکا تا زمانی که مبانی و ارزش‌ها تغییر نکند به دلیل تفاوت‌های ماهوی امکان پذیر نیست. در بخش دوم و سوم مناظره، سخنرانان دوم و اول گروه‌های موافق و مخالف، دلایل خود را بسط بیشتری دادند و نوبت به جمع بندی مناظره رسید‌ سید علیرضا موسوی، سخنران دوم گروه «لوگوس» خاطر نشان کرد که رابطه تعریف مشخصی دارد و غیر از تذکر، نهی مشخصی از جانب مقام معظم رهبری در خصوص ارتباط با آمریکا وجود ندارد. ضمن اینکه می‌توان مصادیق زیادی را در خصوص تابو نبودن ارتباط با آمریکا در کشور پیدا و بیان کرد. امیرحسین صحراییان سخنران دوم گروه مخالف نیز اعلام کرد که برقراری رابطه با آمریکا مستلزم تغییر موضع است و قاعدۀ نفی طاغوت مانع این تغییر موضع و به تبع آن برقراری رابطه با آمریکا می‌شود. در پایان این مناظره، دبیر جلسه اعلام کرد که هیئت داوران به تیم «لوگوس» از زنجان 108 امتیاز و به گروه «سره» از دانشگاه علوم پزشکی تهران 114 امتیاز اعطا کردند و به این ترتیب، گروه سره به مرحلۀ بعدی مسابقات راه یافت.

کلید واژه ها: دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مناظره سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :