بررسی کمی یا کیفی بودن شرایط احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در مناظرۀ دو گروه دانشجویی

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۲ کد : ۳۵۷۱ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
بررسی کمی یا کیفی بودن شرایط احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در مناظرۀ دو گروه دانشجویی

مرحلۀ نیمه نهایی دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران، عصر امروز، چهارشنبه 9 خرداد ماه در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی با رقابت دو گروه «سخن» و «گمنام» از دانشگاه تهران برگزار شد. این دو گروه به ترتیب موافقت و مخالفت خود را با گزارۀ «برای رفع تنش‌ها و درگیری‌های پیرامون انتخابات، بایستی شرایط احراز صلاحیت را کاملاً کمّی و غیرتوصیفی کرد» تشریح کردند.
در ابتدا، محمد امین عامری، سخنران اول گروه موافق با تعریف کلید واژه‌هایی نظیر «انتخابات» و «غیر توصیفی» به این نکته اشاره کرد که برخی از شاخص‌های ارزیابی، مانند ایمان و تقوا، ماهیت آرمانی دارند و غیرقابل اندازه گیری اند. ضمن اینکه این امور نسبی اند و هر فردی ممکن است تعریف متفاوتی از ایمان و تقوا داشته باشد. 
حسین یوسفی، سخنران اول گروه مخالف نیز در پاسخ اظهار کرد: تعریف تنش در این گزاره واجد اهمیت است و این تنش، دو بعد داخلی و خارجی دارد که در کشور ما تا کنون مصداقی نداشته است. همچنین، در قانون اساسی به مدیر و مدبر بودن و... اشاره شده که غیر قابل اندازه‌گیری است و ما قادر به تغییر قانون اساسی نیستیم. سابقه‌های رفتاری نیز قابلیت کمّی شدن را ندارند.

در ادامه، محمد امین کشاورز حداد، سخنران دوم گروه موافق یادآور شد که نه دربارۀ وضع موجود، بلکه دربارۀ وضع مطلوب صحبت می‌کند و خاطر نشان کرد که به دلیل کثرت تعداد کسانی که در انتخابات ثبت نام می‌کنند و فرصت محدودی که شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد دارد، بهتر است به سمت معیارهای کمی برود که به اجماع رسیدن دربارۀ آن ممکن باشد.
این دانشجو با گریز به خاطره‌ای که شهید حاج قاسم سلیمانی در مصاحبه‌ای تصویری تعریف کرده و در آن به رد شدن توسط مسئول گزینش به خاطر پوشیدن لباس آستین کوتاه اشاره کرده بود، تصریح کرد که اکتفا کردن به شاخص‌های کیفی در بحث احراز صلاحیت‌ها موجب می‌شود نظام از برکت وجود افرادی شبیه به ایشان محروم شود.
در بخش پایانی نیز ایلیا جلادتی، سخنران دوم گروه مخالف گفت: بین دو بخش این گزاره رابطه علت و معلولی برقرار است و در گزاره بر قید «کاملا» تاکید شده به همین دلیل ما با آن مخالف هستیم چرا که نمی‌توان تماما همۀ معیارها را کمّی کرد و تنها راه حل برای جلوگیری از تنش و درگیری نیز کمّی شدن شرایط احراز صلاحیت نیست. 

یاشار زکی، میثم میرزایی تبار و سیدرضی آقاسیدی به عنوان داوران هیئت علمی و زهرا پورمحسنی، امیر محمد حسینی و علیرضا صدیقی به عنوان داوران دانشجوی این مناظره، در نهایت، تیم «سخن» را با 131 امتیاز برنده اعلام کردند و تیم «گمنام»، که 115 امتیاز کسب کرده بود، از صعود به مرحلۀ نهایی بازماند.
 
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :