بازید از «شرکت مترو منطقه‌ اصفهان» و «سایت باستان‌شناسی شهری کمر زرین» در قالب «طرح ملی فن فرهنگ» در اصفهان

بازید از «شرکت مترو منطقه‌ اصفهان» و «سایت باستان‌شناسی شهری کمر زرین» در قالب «طرح ملی فن فرهنگ» در اصفهان

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان مرحله استانی نخستین دوره از طرح ملی فن فرهنگ را ۳۱ تیر ماه با برگزاری اردوی بازدید جمعی دانشجویان دختر استان اصفهان از شرکت مترو منطقه‌ اصفهان و سایت باستان‌شناسی شهری کمر زرین برگزار کرد.

 علی شهباز، مدیر روابط عمومی سازمان قطاری شهری و حومه اصفهان در جمع دانشجویان، تفاوت سازمان قطار شهری و شرکت مترو منطقه‌ اصفهان را اینگونه شرح داد: سازمان قطار شهری، وظیفه طراحی و ساخت و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای حمل و نقل ریلی اصفهان را برعهده دارد و شرکت مترو منطقه‌ استان اصفهان، بهره‌بردار این تأسیسات زیرساختی است.

او با اشاره به اینکه نخستین بهره‌برداری از متروی اصفهان به سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد و طول خط یک آن ۲۱ کیلومتر است، اطلاع داد که خط دو و سه اصفهان، محدوده شاهین‌شهر تا فولاد مبارکه را نیز پوشش خواهد داد و تا پایان سال جاری، خط دوی مترو فعال خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت مترو منطقه‌ استان اصفهان، یادآور شد که هر سفر درون شهری با مترو، هزینه‌ای نزدیک به ۳۰ هزار تومان برای هر مسافر دارد اما دولت و شهرداری، بخش اعظم این هزینه را می‌پردازند تا مردم را تشویق به استفاده از خدمات پاک کنند.

شهباز، با بیان چارت سازمانی شرکت مترو منطقه اصفهان، این نکته را به دانشجویانی که مشتاق دیدن کابین راننده بودند گوشزد کرد که در ادبیات قطار شهری، به این فرد راهبر گفته می‌شود.

او در پاسخ به دانشجویانی که نسبت به اختصاص کابین اول و آخر مترو به بانوان، به خاطر نصف بودن دیه آنان نقد داشتند، اظهار کرد که در تمام دنیا کابین‌هایی ویژه بانوان وجود دارد و از نظر خطرات برقی، کابین اول و آخر نسبت به بقیه کابین‌ها ایمن‌تر است.

در ادامه، مهندس ناطقی، نماینده معاونت نت برق شرکت مترو، با نمایش نمایی کلی از شبکه برق متروی اصفهان، توضیحاتی را در خصوص وجه تمایز شبکه برق متروی اصفهان بیان کرد و اطمینان داد که اگر حتی برق نصف شهر اصفهان قطع شود، برق مترو قطع نخواهد شد.

 بعد از ارائه توضیحاتی در خصوص سوله‌های مختلف شرکت مترو منطقه اصفهان توسط مهندس پریشانی، نماینده واحد ناوگان، دانشجویان نگرانی خود را نسبت به خطراتی که ممکن است عبور مترو برای آثار تاریخی اصفهان داشته باشد بیان کردند و مسئولان حاضر، اطمینان دادند که طرح مترو، با انجام ارزیابی‌های دقیق در این خصوص همراه بوده و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. با اعلام ممنوعیت عکس و فیلم برداری به دلیل ملاحظات امنیتی، دانشجویان وارد سوله پست برق، محل نگه‌داری ماشین‌های حمل کابین و تعمیر قطار شدند و سپس، حضور در اتاق راهبر را تجربه کردند.

مقصد دوم اردوی فن فرهنگ، تنها سایت باستان‌شناسی شهری فعال در اصفهان بود و دانشجویان، برای بازدید از این سایت و نظاره عملیات کاوش به گذر کمر زرین رفتند.

دکتر یاسر جبرئیلی، معاون هیئت کاوش، با بیان اینکه یهودیه یکی از هسته‌های اولیه شهر اصفهان بوده، فرایند آغاز کاوش در این محدوده را برای دانشجویان شرح داد و گفت که در این محدوده، تا کنون اشیایی نظیر نیزه‌های مفرغی، سفال، تنبوشه و کوره یافت شده که نشان می‌دهد ما با لایه‌های مختلف تاریخی از قرن دوم هجری تا دوره قاجار روبرو هستیم.

این باستان‌شناس، ضمن تشکر از رسانه‌ها بابت توجه به اهمیت انجام کاوش‌های باستان‌شناسانه، از دانشجویان دعوت کرد تا یافته‌های فصل یک و دوی این کاوش را در سرای خیار نظاره کنند و حضور در این مکان تاریخی که به زودی به موزه‌ای برای شهر اصفهان تبدیل خواهد شد، پایان بخش اردوی فن فرهنگ بود.

کلید واژه ها: مهرواره فن فرهنگ سازمان دانشجویان ایران استان اصفهان جهاددانشگاهی


نظر شما :