تشکیل اولین جلسه شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی «امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی» با حضور دکتر منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دکتر غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حجتالاسلام والمسلمین سعید کرمی مدیر کل فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکتر ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی سروش عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دکتر کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر فریدزاده رییس سازمان دانشجویان ایران، دکتر هاشمی تروجنی نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و دکتر محمد محمودی کیا عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، روز 30 مهر 1403 در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: در حال حاضر وقایعی در منطقه رخ می دهد که باعث می شود مفاهیمی که امام(ره) به کار بردهاند، دستمایه خوبی برای انجام فعالیتهای فاخر فرهنگی توسط جهاددانشگاهی و سایر مراکز شود.
وی ادامه داد: امام خمینی فرمودهاند: « ما نه ظالم هستیم و نه مظلوم». این گزاره ای است که باید برای آن تولیدات فرهنگی داشته باشیم و آن را برای قشر جوان و دانشجو تبیین کنیم. لذا بسیاری از اتفاقاتی که در سراسر جهان (اعتراضات در دانشگاههای آمریکا و غرب) اتفاق میافتد، ما میتوانیم اثرگزار باشیم. امام(ره) در مورد پیروان خود میفرمود: «پیروان من در گهوارهاند» که همین دوباره میتواند برای ما کلیدی برای فعالیتهای فرهنگی و طراحی برنامه برای آنها باشد. نکته سوم در مورد فرمایشهای امام خمینی(ره) نیز موضوع «رهبری طفل سیزده ساله» است که دوباره میتواند موضوع اساسی برای طراحی فعالیتهای فرهنگی باشد. لذا باید دغدغه ما توجه به این مفاهیم ارزشمندی باشد که از امام(ره) بیان شده است و آنها را در طراحی برنامههای خود به کار گیریم و آن را متناسب با نسل جوان ارائه دهیم تا بتوانیم ارتباطی عمیقتر با این نسل برقرار کنیم.
دکترمنتظری در ادامه گفت: فناوری اصلی و به تعبیر بهتر یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی بنابه فرمایش رهبر معظم انقلاب، تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان است و مراکزی همانند مرکز امام و انقلاب اسلامی با مشارکت خود دانشجویان تأسیس شده بود تا خودشان آنها را بسازند و در سپهر انقلاب و فرهنگ جهاد از آن محافظت کنند. ما از این ایده تا جایی که توانایی داشتیم، محافظت کردیم.
وی ادامه داد: من تقاضا دارم وقتی میخواهیم با جوانان در دانشگاهها ارتباط برقرار کنیم، سعی کنیم برنامهها و ایدههایی طراحی شود که بخش زیادی از آنها را در برگیرد و با مشارکت خود آنها برگزار شود.
دکتر فریدزاده رییس سازمان دانشجویان ایران در ادامه جلسه ضمن خوشامدگویی به میهمانانی که درجلسه به صورت حضوری و برخط شرکت داشتند، گفت: مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، از سال 1383 در جهاددانشگاهی تشکیل شده است و در طول 20 سال گذشته علیرغم فراز و نشیب هایی که داشته، هیچ گاه این چراغ خاموش نشده و توانسته است برنامههای خود را برگزار کند و در جهت مأموریتی که دارد، گام بردارد. این مرکز برنامههای پرمخاطبی همچون «طریق جاوید»، «اردوهایهای دانشجویی» را برگزار میکند. مجموعه فعالیتهای ارزشمند دیگری نیز در طول سالیان به همت این مرکز انجام شده است، به طور خلاصه عبارتند از: تولید محتوا، چاپ و انتشار کتاب و ویژه نامه، برگزاری نشستهای علمی و تخصصی، برگزاری همایشهای ملی و بین المللی و برگزاری جشنوارههای ملی دانشجویی.
وی ادامه داد: در واقع می توان گفت اولین و فعالترین مرکزی که در حوزه اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و انقلاباسلامی در سطح فضای دانشگاهی فعالیت میکرد، این مرکز بود. پس از وقفهای که در فعالیتهای این مرکز رخ داده بود، دوباره با برگزاری برنامههایی همچون هفتمین جشنواره «طریق جاوید»، «شناخت واقعیت واقعیات غرب و نظام سلطه»، «اردوی از جماران تا خمین» فعالیت خود را شروع کرده است.
فریدزاده بیان کرد: ما سعی کردیم قالبهایی که طبق نظرسنجیها، همچنان برای دانشجوهای نسل جدید جذاب است را برای معرفی اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به کار گیریم که طبق آمار و نظرها همچنان قالبهای اردویی و قالبهای هنری-ادبی میتواند برای رسیدن به این هدف موثر واقع شود.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: اولین گام برای پیشبرد این برنامه ها سپردن آن به دست خود دانشجویان است، تا میداندار این امر مهم باشند و خود آن ها برنامهها را طراحی کنند و ما تجربیات خود را به آنها منتقل کنیم. نکته دومی که وجود دارد، این است که برای گفتمان سازی و ترویج آن، باید سطوح مختلفی داشته باشیم و کار ریشهدار فکری انجام شود تا در سطوح اجتماعی و سیاسی شبه و تزلزل نداشته باشیم و مراجعه به اندیشه های امام خمینی(ره) میتواند بسیار ارزشمند باشد. امام خمینی برای ما واقعاً محوریت اصیل و ماندگاری است که آیندگان ما و نسل جدید ما باید با آن ارتباط برقرار کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سعید کرمی مدیر کل فرهنگی اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز ضمن اشاره به تغییرات نسل جدید، گفت: نسل جدید با همه فرصتهایی که در دست دارد، ضعفهایی نیز دارد که به عنوان مثال: این نسل مطالعه زیادی ندارد، به خاطر ارتباط با فضای مجازی که همه را سطحی بار می آورد، این نسل طبیعتاً هر آنچه که میخواهد و با اندک اشارهای میتواند به دست بیاورد و اساساً دیگر نمیتواند در مسائل عمیق شود و این مسائل در زندگی نسل جدید سایه انداخته و بنیه فکری و اعتقادات و بلکه در همه ابعاد زندگی آن ها تغییراتی ایجاد کرده و باعث شده ما چالشهای زیادی با این نسل داشته باشیم.
وی ادامه داد: ماهیت جهاددانشگاهی، ماهیت شتابدهندگی است و همانطور که در عرصه فعالیتهای علمی و فناورانه در طول سالهای گذشته، جهاددانشگاهی پای حرکت علمی کشور و شتاب آن آمده است، اینجا هم جهاد به جای کار صف و کار میدانی، میبایست نقش شتاب دهندگی خودش را حفظ کند. ما در حال حاضر افراد خوش فکر داریم، مجموعههای خلاق و نوآور و توانمند داریم ولی متأسفانه جایی نیست که پشت این جریانها قرار گیرد و آنها را حمایت کند و باعث ایجاد همافزایی این مجموعهها در ارتباط باهم شود و جهاددانشگاهی باید این مسأله مهم را پیش ببرد.
دکتر جمشیدیها با اشاره به ضرورت توجه به آموزش و تبیین علوم انسانی، گفت: ما باید به مسأله علوم انسانی با همت بیشتری میپرداختیم که متأسفانه کارنامه خوبی در این زمینه نداریم. کار روی اندیشههای امام خمینی(ره) از جمله اساسیترین مباحث در این حوزه می باشد که باید به آن توجه زیادی شود.
دکتر سروش عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، که به صورت برخط در جلسه حضور داشت، گفت: نسل جدید میتواند اتفاقاتی را رقم بزند که چه بسا نسل قدیم ما در مواردی نتوانست. اما این اتفاق نیازمند این هست که برای این نسل زمینهسازی شود. در فضای دانشآموزی و دانشجویی، باید با نگاه اعتمادی به آنها کار را پیش ببریم تا آنها هم جواب اعتماد ما را بدهند و با این کار نه تنها جدایی بین ما خودشان احساس نکنند، بلکه پای کار بیایند و فعال باشند. مسأله دیگری که باید در این مسیر به جوانان منتقل کنیم کنشگری است که میتواند اثرات مثبتی در سطح جامعه داشته باشد.
دکتر هاشمی تروجنی نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: ما ابتدا باید هدف خودمان را روشن کنیم تا ببینیم میخواهیم به کجا برسیم. ما باید نسل جدید را در مسائل فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اخلاقی رصد کنیم و ابتدا ارتباط آنها را با اندیشه امام(ره) بسنجیم تا در مرحله بعد سراغ برنامههای خود برویم.
وی ادامه داد: ما باید ابتدا ضرورت کار را بیابیم تا بتوانیم برای آن برنامه و کاری را طراحی کنیم. ما نباید سلایق ذهنی خود را به شرایط شناخت جوانان امروزی تحمیل کنیم، بلکه باید کار علمی و محتوایی انجام دهیم.
در پایان، احکام شورای علمی مرکز فرهنگی-دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به اعضای این شورا تقدیم شد.
نظر شما :