معرفی اپلیکیشن «حال خوب من»

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۷ کد : ۱۳۴۴ معرفی اپلیکیشن‌های دانشجویی
با اپلیکیشن «حال خوب من» خلق و خوی خود را تغییر دهید.
معرفی اپلیکیشن «حال خوب من»

در راستای معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی برای دانشجویان، این هفته یادداشتی از «حامد حجتی» دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد که به دست ما رسیده و به معرفی و بررسی اپلیکیشن ایرانی «حال خوب من» پرداخته است.

افسردگی در جمعیت عمومی آمریکا علی‌رغم درمان‌های متعدد، در حال تبدیل به دومین علت ناتوانی تا سال ۲۰۲۰ است. این بیماری عامل ۴۳ میلیارد دلار هزینه مراقبت پزشکی و ۱۷ میلیارد دلار هزینه از دست رفتن بهره‌وری است.
و خب نتیجه این ضررها و این احساس نیاز بوجود آمدن آزمون PHQ_9 و PHQ_2 شد. ازمون ها به این صورت هستند که اگر ازمون phq_2 فرد را افسرده ارزیابی کرد آن شخص موظف به دادن آزمون phq_9 است.
همین آزمون phq_9 به صورت بومی سازی شده با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه تهران و دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناوری به صورت اپلیکیشنی طراحی شده که در ضمن استفاده از این ازمون به ارزیابی سطحی دانشجویان نیز می‌پردازد.
هدف اصلی ساخت این اپلیکیشن فراهم کردن بستری برای سنجش خلقی دانشجویانی است که امکان استفاده از مشاوره‌ی حضوری را ندارند
در ابتدا که وارد اپلیکیشن می‌شوید با فضایی که شامل ۶ بخش و با رنگ‌های روشن و امید بخش آبی و سفید و سبزی رو به رو می‌شوید که حس ارامش بخشی را به شما منتقل می‌کند.
این شش بخش اپلیکیشن عبارت اند از:
فیلم‌ها، اطلاعات، تست، طرح خود مراقبتی، ثبت روزانه افکار و فعالیت‌ها
در بخش اول ۳ دسته فیلم وجود دارد که شامل مراقبت‌های آموزشی، صداهای آرام بخش و سخنرانی هاست
نقدی ک به این قسمت وارد است این است که کلیپ‌ها ارجاعیست و در کروم یا بروزر گوشی خودتان نمایش داده می‌شود.
اما فایل‌های صوتی به این شکل نیستند و با انتخاب آنها پس از بارگزاری آماده ی شنیدن از خود اپلیکیشن هستند.
بخش دوم خرده اطلاعات اجمالی راجع به مبحث افسردگیست که از معرفی افسردگی و انواع آن گرفته تا دلایل و درمان به صورت خلاصه توضیح داده شده است.
همچنین اتفاق خوب این بخش راهنمایی‌ها برای افسردگی از جمله درمان‌های cbt و act و دیالکتیک و … و همچنین باکسی برای ثبت نام و نام خانوادگی و شماره‌ی موبایل برای تماس گرفتن باشما و ارتباط مشاوران برای دانشجویان اورده شده است.
اما نکته‌ی قابل توجه؛ عدم توجه به کاربردی‌تر کردن متون بکار رفته است. ای کاش با وسواس بیشتر و حوصله‌ی بیشتر نگارش می‌شد تا مورد طبع تر واقع شود.
در مورد قسمت تست اطلاعات پایه‌ای خدمت شما ارائه کردیم که البته نتیجه‌ی نهایی آن میزان نسبی افسردگی را بیان می‌کند و برای اطمینان بیشتر باید علائم با علائم ارائه شده در رفرنس DSM-5 مکرد بررسی قرار بگیرد که آیا تشخیص افتراقی ای لازم هست یا ممکن است نتیجه‌ی دوقطبی بودن یا سوگ ویا… باشد
بخش چهارم که خود مراقبتی هست طرح‌هایی برای خود مراقبتی ارائه شده و برا مقابله و بهبود و یا پیشگیری از خودکشی ارائه شده است و در بخشی دیگر نیز‌شماره های تلفن فوریت‌های پزشکی و صدای مشاوره‌ی بهزیستی و مرکز مشاوره اورده شده.
اما نقدی ک به این بخش وارد هست این است که راهنمایی‌های این بخش تا حد زیادی همپوشانی یا راهنمایی‌های بخش اطلاعات دارد و بهتر بود همگی در یک بخش بصورت متن‌های کاربردی بکار گرفته می‌شد.
پخش پنجم فعالیت هاست که فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در پیشگیری یا درمان افسردگی کار امد هستند را بعضاً با ویدئو و بعضی دیگر با فایل صوتی، توصیه و ارائه شده است، در این بخش بهتر بود این فعالیت‌ها بصورت تکرار شونده و یاد اوری شونده و طبق برنامه و تایم لاین معقول و اصولی و علمی ارائه می‌شد تا اثر گذاری بهتری داشته باشد.
قسمت اخر و ششم ثبت افکار روزانه هست که این بخش علاوه بر افسردگی برای اختلال‌های دیگر نیز قابل استفاده است و بهتر بود که این اطلاعات در یک آرشیو کلی در سایت ثبت می‌شد و مشاوران با ارزیابی آنها پاسخ‌ها و فید بک های لازم را به دانشجویان میدادنند ولی در کل این بخش اتفاق خوب اپلیکیشن بود و از آن به عنوان کاربردی‌ترین بخش آن هم می‌توان نام برد.
در کل این اپلیکیشن با وجود نواقص و کاستی‌هایی که دارد می‌توان آن را اقدام رو به جلوی خاصی در آینده‌ی غربالگری جدی تر دانشجویان سراسر کشور از نظر خلقی و روانی، معرفی کرد که شایسته ی تقدیر نیز هست.

 

لینک دانلود از بازار
لینک دانلود از سایت

 

مطالب مرتبط

معرفی اپلیکیشن Timetable

معرفی اپلیکیشن MS Office Lens

معرفی اپلیکیشن Exam Countdown

 

کلید واژه ها: #اپلیکیشن_دانشجویی #اپلیکیشن


نظر شما :