حجت الاسلام سروش در حسینیه مجازی دانشجویان ایران:

بی‌اعتباری سند حدیث گردن زدن شخص به خاطر عدم پرداخت زکات / محدود کردن دسترسی مردم به اخبار توسط معاویه

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۵۶۷ اسلایدر نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
در ادامه سلسله برنامه‌های روایت آزادگی حسینیه مجازی دانشجویان ایران به مناسبت ماه محرم، روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه، شاخصه دو جامعه کوفی و شامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش بررسی شد.
بی‌اعتباری سند حدیث گردن زدن شخص به خاطر عدم پرداخت زکات / محدود کردن دسترسی مردم به اخبار توسط معاویه

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، حجت الاسلام هادی سروش پژوهشگر حوزه دینی و مدرس حوزه علمیه در سخنرانی خود در حسینیه مجازی دانشجویان ایران پیرامون شاخصه های جامعه کوفی و شامی گفت: ۱۴ قرن گذشته اسلام دارای جوامع مختلفی ازجمله جامعه ای با افکار مروبط به حجاز و مدینه، جامعه کوفه و جامعه شام که هر کدام دارای پیشینه فرهنگی، دینی و باورهای مختلف بوده است.
وی تصریح کرد: شاید تصور شود کوفه و شام تاریخ مصرفش گذشته است و نیاز به بررسی و ارزیابی باور و فرهنگ و مذهب آنها نیست اما این جوامع از نظر فرهنگ و آنچه داشته اند قابل ارزیابی است چرا که ممکن است در جوامع اسلامی دیگر به اشکال مختلف خود را نشان دهد.
حجت الاسلام سروش با اشاره به اینکه در کوفه با مردمانی مواجه هستیم که در عین علاقه‌مندی به حضرت علی (ع)، همانطور که در نهج‌الابلاغه ذکر شده است، منفعت‌گرا و راحت‌طلب هم هستند خاطرنشان کرد: این ویژگی منفعت‌طلبی سبب شد که عبیدالله بن زیاد بتواند با وعده پرداخت پول از جانب یزید، مردم را از امام خود جدا کند.
وی با اشاره به اینکه بی اخلاقی و منفعت طلبی مردم کوفی را به جایی می رساند که ظهر عاشورا در پاسخ امام حسین منکر ارسال نامه می شوند گفت: امروز جا دارد که بنشینیم و بررسی کنیم که چه طور ممکن است یک نفر با چهره دیگری وارد جامعه شود، وعده پوپولیسمی بدهد و عام فریبی کند آن هم به شکلی که وعده هایش در شهری که امیرالمونین را به خود دیده بتواند مخاطب پیدا کند.
وی با اشاره به خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه، عدم فهم عمیق، تهی بودن از اخلاق و بی‌بهره بودن از ادب اجتماعی را شاخصه مردم شام دانست و اذعان داشت: این ویژگی مردم از نظر معاویه بسیار مطلوب است چرا که توانست با استفاده از همین ویژگی آنچه را که اراده کرد بون اعتراض مردم در شام انجام دهد.
وی با بیان اینکه حضرت امیر (ع) خطاب به معاویه میفرمایند تو تمام راه های دسترسی به اخبار را بر مردم بسته‌ای و نمیگذاری اطلاعی از پیرامون خود داشته باشند خاطرنشان کرد: معاویه اجازه ارتباط شامیان با مردم بیرون را هم نمی‌دهد چرا که میترسد این ارتباط موجب تغییر اخلاق شامیان شود که در نهایت مردم شام با این پایگاه فرهنگی ناقص که یزید به وجودآورده، گرفتار دین سازی شدند.
حجت الاسلام سروش ویژگی دیگر مردم شام را پذیرش دین ازهرکس و هر تریبونی دانست و گفت: از بدبختی‌های بزرگ یک جامعه این است که فرد دین را از زبان کسی بشنود که خود او متدین به دین نیست.

هیچ‌گاه نمیتوانیم بگوییم که ولایت فراتر از عدالت است
ما امروز گرفتار ولیه‌ای هستیم که افرادی که مورد حمایت هم هستند سخنانی را می‌گویند که دل فرهیختگان را به درد می آورد و می‌تواند موجب آسیب شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این گویندگان قائل بر تقدم ولایت بر عدالت و گردن زدن مانع الزکات است که باید در پاسخ گفت: تقدم ولایت بر عدالت را هیچ شیعه ای در طول تاریخ علمای شیعه نگفته است بلکه شیعه قائل به حسن و قبح عقلی است و به همین دلیل عدالت را یک حسن ذاتی در همه جا می‌داند.
حجت الاسلام سروش در پاسخ به این شبهه تصریح کردند: اولاً عدالت، قانون الهی است و این قانون الهی است که ولایت را آورده پس چگونه بر خود آن قانون مقدم میشود؟ و ثانیاً، قرآن در آیه ۵۷ سوره انعام میفرماید: "ان الحکم الالله"، یعنی تمام دستور و حکم در تشریع و تکوین، فقط از ناحیه ربوبی صادر میشود، پس حتی در نبوت و توحید، عدالت بعنوان قانون الهی "محوریت" دارد و چیزی بر عدالت نمیتواند مقدم باشد.
در اصول کافی از حضرت علی (ع) نقل شده است که مردم خدا را با خدا، پیامبر را با رسالت و ولایت را به عدالت بشناسید گفت: اگر راه شناخت ما منحصر به عدالت است پس هیچ‌گاه نمیتوانیم بگوییم که ولایت فراتر از عدالت است.
امروز برخی که به دین سازی خواسته و ناخواسته مشغول اند، چون نمیتوانند مانند عصر معاویه، مثلاً شفاف بگویند: "کدو را برای حلال شدن باید ذبح کرد! " چون بدعتی این چنین شفاف و بی خرادانه امکان پذیر نیست، میگویند "ولایت از عدالت بالاتر است"


بی‌اعتباری سند حدیث گردن زدن شخص به خاطر عدم پرداخت زکات / خطباء معروف زمان ظهور، منکر ظهور امام زمان می شوند


این پژوهشگر حوزه دین در پاسخ به این شبهه "در زمان ظهور کسی زکات ندهد امام عصر گردن اورا میزند" گفت: سند این حدیث کاملاً بی اعتبار است و فردی بنام محمدبن حسن شمون در راویان آن است که رجالیون گفته اند " کان ضعیفاً جداً فاسد المذهب"!
تصریح کرد: از علامه حلی تا علامه مجلسی گفته اند این روایت گردن زدن مانع الزکات، در مورد کسانی است که وجوب زکات را منکر شود، یعنی منکر یک ضروری دین از روی آگاهی و عمد شده، و مرتد میشوند.

وی خطاب به این دسته از گویندگان اذعان داشت: چرا این گوینده روایاتی راکه درمورد خطباء و عالمان درعصرظهور است را نمیخواند؟ که در روایت داریم‌؛ خطباء معروف و شناخته شده در زمان ظهور، منکر ظهور امام زمان می شوند.
در پایان حجت الاسلام سروش ضمن دعوت این گوینده را دعوت به روایات "باب الاضاعه" اصول کافی نمود که آنها را مطالعه کند که چگونه ائمه اطهار (ع) نگران سوءاستفاده دشمن از احادیث جعلی وحتی بیانات واقعی شان داشته اند گفت: مواظب "سکولارجدید" باشیم که مانند سکولارقدیم؛ نفی ارزش میکند! یکی غیراگاهانه و غیر عمد و البته دیگری از روی تعمد!

 

لازم به ذکر است، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، برنامه‌های عزاداری با رویکرد فرهنگی و مذهبی در دو ماه محرم و صفر به صورت هفتگی در حسینیه مجازی دانشجویان ایران برگزار خواهد شد.


نظر شما :