دانشگاه روزانه یا شبانه؟ غیرانتفاعی بخوانم یا پیام نور؟

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸ کد : ۱۶۴۴ دانستنی‌های دانشجویی
یکی از موضوعات مهم برای انتخاب رشته با توجه به تنوع موجود در نوع دانشگاه‌ها در ایران، انتخاب دانشگاه است دانشگاه های دولتی، مجازی، پردیس خودگردان، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی از جمله دانشگاه هایی است که می‌توانید برای تحصیل خود انتخاب کنید که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.
دانشگاه روزانه یا شبانه؟ غیرانتفاعی بخوانم یا پیام نور؟

روزانه
یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل دوره روزانه است چراکه هم اعتبار مدرک آنها بسیار بالا است و هم شهریه‌ای برای تحصیل پرداخت نمی‌کنید و به صورت رایگان درس می‌خوانید و صرفاً برای مواردی مانند خوابگاه، سلف و دیگر امکانات پایه‌ای دانشگاه نیز مبلغ اندکی پرداخت خواهید کرد.
ظرفیت پذیرش محدودی دارند و رقابت اصلی داوطلبان بر سر این دانشگاه‌ها می‌باشد. اگر دانشگاهی را برای روزانه انتخاب رشته کنید و قبول شوید اما نخواهید برای تحصیل به آنجا بروید یکسال محرومیت از تحصیل داشته و امکان شرکت در کنکور سال آینده را نخواهید داشت
تحصیل در دوره روزانه برای دانشجو تعهد خدمت می‌آورد یعنی دانشجو به ازای تحصیل رایگان در دانشگاه، پس از پایان تحصیل باید در کشور مشغول به کار دولتی شود. مدت زمان این تعهد بسته به منطقه تحصیلی دانشجو متفاوت است.

شبانه یا نوبت دوم
تفاوت دوره شبانه با دوره¬ روزانه پرداخت مبلغ به عنوان شهریه دانشگاه است. اساتید دوره شبانه همان اساتید روزانه هستند و گاهاً کلاس‌های دو دوره با هم یکی است. (بعضی‌ها فکر می‌کنند دوره شبانه یعنی شب‌ها سر کلاس حاضر می‌شوند.)
در دانشگاه نوبت دوم دانشگاه موظف به ارائه خوابگاه به دانشجویان پذیرفته شده در نوبت دوم نیست. به همین دلیل اگر خواستید در انتخاب رشته خود دوره شبانه را انتخاب کنید شرایط دوره شبانه دانشگاه را با دقت مطالعه کنید.
دانشجویانی که از نوبت دوم دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شوند تعهدی در خصوص انجام کار در کشور نخواهند داشت و قادر خواهند بود پس از فارغ التحصیلی دانشنامه و ریز نمرات اصلی خود را از دانشگاه دریافت نمایند.
درج عنوان نوبت دوم در دانشنامه تحصیلی دانشجو بستگی به قوانین و مقررات وزارت علوم و دانشگاه مربوطه در سال‌های مختلف، متفاوت می‌باشد.

پردیس خودگردان
پردیس خودگردان زیر مجموعه‌ای از دانشگاه‌های دولتی هستند، برخی از دانشگاه¬ها اقدام به تأسیس شعبه -هایی در خارج از دانشگاه خود کرده¬اند که نام آن را پردیس¬ خودگردان گذاشته¬اند. این دانشگاه¬ها شهریه¬ای بسیار سنگین¬تر از شهریه¬های نوبت دوم دریافت می¬کنند. اما مدرسین این دانشگاه¬ها معمولاً از همان اعضای هیأت علمی دانشگاه خواهند بود.

دوره نیمه حضوری
این دوره¬ها عموماً به شکل یک هفته در میان برگزار شده و روزهای تشکیل کلاس هم در روزهای پایان هفته می¬باشد. یعنی تعداد کلاس¬ها اگر ۱۶ هفته در حالت عادی باشد در این دوره ۸ هفته خواهد بود.
دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه به دانشگاه می¬باشند که هزینه¬ی آن به مراتب پایین¬تر از هزینه¬های نوبت دوم خواهد بود.
در مدرک تحصیلی عنوان نیمه حضوری نیز درج خواهد شد و جهت شرکت در مقطع دکتری هیچ مشکلی نخواهید داشت.

دوره مجازی
در این نوع دوره¬ها شما با اتصال به اینترنتاز هر مکانی که باشید می¬توانید وارد کلاس درس شوید. تنها در پایان ترم شما ملزم به حضور فیزیکی در محل دانشگاه خواهید بود و امتحانات پایان ترم به شکل معمول برگزار خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی غیردولتی است که کار خود را در سال ۱۳۶۱ با نخستین واحد دانشگاهی، یعنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی آغاز کرد. این دانشگاه در قبال هزینه‌هایی که از دانشجویان دریافت می‌کند به‌صورت خصوصی اداره می‌شود. بارز ترین ویژگی دانشگاه آزاد شهریه این دانشگاه می‌باشد که تقریباً شهریه آن بالاتر نسبت به همه سیستم‌ها آموزش عالی دارد.
در سال‌های اخیر با افزودن رشته‌های بدون کنکور جذب دانشجو در دانشگاه آزاد راحت‌تر از قبل نیز شده است.
اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بستگی به واحد دانشگاه دارد.

دانشگاه غیرانتفاعی
دانشجویان از طریق آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور، در دانشگاه‌های غیرانتفاعی پذیرش می‌شوند. مؤسسه‌های غیرانتفاعی، مراکزی هستند که از بودجه غیردولتی استفاده و به‌صورت مستقل زیر نظر هیئت‌امنای مؤسسه اداره می‌گردند. تحصیل در این دانشگاه‌ها همانند تحصیل در دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان دارای هزینه است اما هزینه آن از دانشگاه آزاد کمتر است.
قبل از انتخاب این دانشگاه از میزان شهریه آن مطلع شوید و بعد تصمیم به ثبت نام بگیرید.


پیام نور یا آموزش از راه دور
فعالیت دانشگاه پیام نور مانند سایر دانشگاه‌ها، زیر نظر وزارت علوم است ولی سامانه آموزشی آن با سایر دانشگاه‌های دولتی متفاوت است و بر مبنای آموزش نیمه‌حضوری استوار است. این دانشگاه برای کسانی مناسب است که دارای وقت کمی برای شرکت در کلاس‌های حضوری هستند.
اغلب کلاسهای این نوع دانشگاه ۸ تا ۹ جلسه یا حتی بیشتر تشکیل می‌شود که بستگی به استاد دارد ولی در خیلی موارد اصرار و اجباری به حضور در کلاس نیست و شما می‌توانید واحدها را به صورت خودخوان بردارید.
در این دانشگاه‌ها دانشجویان می‌توانند در دروس تئوری بدون حضور در کلاس و با حضور در امتحانات آخر ترم واحدهای درسی خود را گذرانده و موفق به اخذ مدرک شوند.
کلاس‌های دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود. یعنی در برخی از دروس نیازی به شرکت در کلاس‌ها به صورت حضوری نیست و فقط جهت شرکت در امتحان موظف به حضور می‌باشید.
تحصیل در این دانشگاه نیز دارای هزینه است. که نسبت به سایر دانشگاه‌های دارای هزینه، شهریه کمتری دارد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی
دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز وابسته به وزارت علوم است و هدف از تأسیس آن افزایش سطح علمی و عملی دانشجویان است. عدم نیاز به شرکت در کنکور و صرفاً قبولی با سوابق تحصیلی از مهم‌ترین مزیت‌های این دانشگاه است.
کسانی که قصد ورود به بازار کار را دارند، این دانشگاه با توجه به تعداد زیادی دروس عملی، گزینه خوبی است.

یادتان باشد در نهایت شما باید با توجه به سطح علمی خود، محل قرارگیری دانشگاه و با در نظر داشتن سطح مالی اقدام به انتخاب دانشگاه مورد نظر کنید.

 

نویسنده: فائزه پوراکبری


نظر شما :