مشکل اصلی تعاونی‌های غیر فعال کمبود نقدینگی است

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۶۴۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
چهارمین مناظره از مرحله یک چهارم مسابقات مناظره تخصصی تعاون بین دو تیم البرز و سردار جنگل به ترتیب به عنوان مواف و مخالف گزاره «علت اصلی عدم استفاده نکردن شرکت های تعاونی از فناوری روز آمد کمبود سرمایه است» برگزار شد.
مشکل اصلی تعاونی‌های غیر فعال کمبود نقدینگی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، علی ارومیه‌ای اولین مناظره کننده از تیم موافق ضمن تعریف کلید واژه‌های گزاره با ارجاع به تحقیق پایگاه تخصصی اتاق تعاون ایران مشکل عمده تعاونی را از دید خود شرکت‌ها کمبود سرمایه و گرانی منابع دانست و گفت: مشکل اصلی تعاونی‌های غیر فعال نیز کمبود نقدینگی، عدم تعامل اعضا و ضعف مدیریت شناسایی شده است.
وی ضعف مدیریتی را دیگر مشکل تعاونی‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به اصل یک قانون تعاونی که اصل عضویت آزاد و اختیاری در تعاونی است، هنگام بروز مشکل اعضا می‌توانند به راحتی از تعاونی‌ها خارج شوند که در نهایت باعث غیر فعال شدن تعاونی‌ها می‌شود.
ارومیه‌ای قانون تعاونی را از مهمترین علل مشکل مالی تعاونی دانست و تصریح کرد: به موجب ماده ۱۷ بخش تعاونی ۵۱ در صد سرمایه اعضا در دست شرکت است دولت و وزارت خانه‌ها می‌توانند از این تعاونی‌ها حمایت مالی کنند ولی مشکل اصلی که در این قانون میبینم این است که این حمایت مالی قانون، سرمایه مولده نبوده و به صورت سرمایه مالی است که باعث می‌شود این سرمایه برای تأمین تکنولوژی هزینه نشود.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث می‌شوند تعاونی‌ها نتوانند به تکنولوژی جدید دست پیداکنند گفت: با توجه به اینکه تعاونی مردمی است و ساختار شرکت‌های خصوصی و دولتی هم ندارد سخت‌تر می‌توانند تحریم هارا دور بزنند و دسترسی به تکنولوژی روز آمد پیدا کنند.
با توجه به مشکلاتی چون تحریم، نبود سرمایه و فناوری، ضعف فرهنگی، عدم حمایت دولت، کمبود حمایت بانک‌ها و عدم توجه بانک‌ها به آئین نامه‌های اجرایی قانون بودجه، دورنمایی خوبی برای سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها وجود ندارد و که باعث می‌شود تعاونی‌ها با مشکل مالی مواجه شوند.
پویا قلی پور مناظره کننده تیم مخالف گزاره گفت: ما معتقدیم علت اصلی استفاده نکردن شرکت‌های تعاونی از فناوری روز آمد را می‌شود به دو بخش عدم انتقال تکنولوژی روز آمد به کشور و بخش تعاون و عدم تولید فناوری‌های روزآمد تقسیم کرد.
وی ادامه داد: عوامل اصلی عدم استفاده از فناوری را در حوزه‌های انتقال و تولید به چهار دسته فرهنگی، قانونی، سیاستگذاری و زیرساختی تقسیم کرد و اظهار داشت: بخش عمده عدم استفاده نکردن از فناوری روز آمد توسط شرکت‌های تعاونی که شامل مواردی همچون عدم تخصص نیروی انسای، ضعف ساختاری و مدیریتی و زیر ساختی و تحریم‌های اقتصادی و عدم ارتباط مستقیم صعنت و دانشگاه ارتباط مستقیمی با کمبود سرمایه ندارد و در واقع با اینکه کمبود سرمایه یکی از علت‌های عدم استفاده ازفناوری می‌باشد اما علت اصلی نیست
وی تصریح کرد: حوزه فناوری دارای سه بخش انسان افزار، دیتا افزار و سازمان افزار است که هر سه کمترین نسبت را با منابع مالی دارند که ما در همین حوزه یکی از دلایل اصلی این عدم انتقال یا عدم تولید را به سه بخش زیر ساختی، ساختاری و ملزومات و ابزار آلات تقسیم کردیم.
قلی‌پور افزود: در حوزه زیرساختی یک بخش اساسی به نام قانون وجود دارد که عدم ثبات قانون‌گذاری، قوانین نامرتبط و حقوق مالکیت معنوی در کشور که اجازه انتقال تکنولوژی را به راحتی به ما نمی‌دهد از جمله موانع قانونی است که وجود دارد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌ها بخش سیاست‌گذاری است که در این حوزه باید به عدم وجود شرایط مناسب تکنولوژی و فناوری روز، سیاست و استراتژی‌های غلط در حوزه فناوری‌های روز، سیاست‌های بین المللی و تحریم و عدم اجازه ورود تکنولوژی و زیرساخت‌های تولید تکنولوژی و عدم ارتباط فعال دانشگاه و نخبگان با صنعت و بخش تعاون اشاره کرد.
قلی‌پور خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در ارتباط با این گزاره مطرح است، عدم اعتقاد مدیران تعاونی به بخش‌های فناوری‌های روز، عدم ارتباط فناورانه با دنیا و عدم وجود بودجه کافی در حوزه آموزش و عدم توجه به آموزش در تعاون است.
کامیار شریفی دیگر مناظره کننده تیم البرز گفت: تمام مواردی که گروه مقابل اشاره کردند ریشه در نبود سرمایه دارد به زیر ساخت و موارد پژوهشی اشاره کردند که همه مشکلات یک علت و علل آن‌ها به کمبود سرمایه می‌رسد.
وی با اشاره به میانگین ۱۱ تا ۱۲ نفره اعضا تعاونی در ایران تصریح کرد: نکاتی که گروه مخالف ذکر کردند مربوط به بخش خصوصی است زیرا تعاونی‌ها از ابتدا امکان خرید چنین فناوری‌های روزآمدی را ندارند و بسیاری از این تکنولوژی‌ها برای تعاونی‌ها ساخته می‌شود ولی امکان استفاده برای تعاونی‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در رابطه قانون که فرمودند، باید بگوئیم قانون در حوزه تعاون در ایران دچار ثبات بوده و الزام در تغییر آن وجود دارد به این علت که قانون تعاون تقریباً در ایران بیست سال به بیست سال تغییر کرده است قانونی هم که الان است بیست ساله پیش اصلاح شد.
وی افزود: گروه ما با آنچه که در رابطه با حوزه فناوری بیان شد نیز مخالف است چراکه از قبل تعاونی‌های حوزه استارتاپی تعاونی‌های دانش بنیان وجود داشته که در واقع کار اصلی آنها این است که با وجود تحریم به مسئله تکنولوژی پرداخته و به فکر توسعه این بخش باشند.
امیرحسین ابراهیمی دومین مناظره کننده تیم مخالف گفت: در مقاله‌ای در سال ۹۴ با عنوان "نقش فناوری اطلاعات و ارتباط دتوان مندی اعضای شرکت‌های تعاونی روستایی زنان استان تهران" نتیجه‌گیری شده است که رابطه معنادار ۹۹ درصدی بین دسترسی به فناوری و سن اعضای تعاونی‌ها وجود دارد و هر چه سن بالا‌تر می‌رود دسترسی به فناوری‌ها پایین‌تر میاید که این پژوهش نمونه بسیار خوبی است که دلیل غیر سرمایه را مطرح می‌کند.
وی با اشاره به نسبت تعاونی‌های روستایی به شهری تصریحکرد: در ایران در روستاها زیر ساخت بسیار ضعیف‌تری در دسترسی به فناوری داریم و اینترنت به عنوان اصلی‌ترین المان فناوری در ایران است ۱۵ سال است که وارد روستاها شده است.
وی ادامه داد: بخش بسیار عمده‌ای از تعاونی‌های کشور به بخش روستایی تعلق می‌گیرد و به دلیل رسوخ فرهنگ سنتی در روستاها طبیعتاً پذیرش فناوری‌ها مقداری سخت می‌شود.
در پژوهشی دیگر در سال ۱۹۹۷ درمورد عامل انسانی و سازمانی در مورد موفقیت کاربرد فناوری‌های اطلاعات به این نتیجه رسیدند که موانع مهم و غیرفنی مؤثر برکاربرد فناوری اطلاعات از دانش متخصصان شرکت کننده در پروژه در واقع بازیابی می‌شود که علت اصلی اینجا نه سرمایه بلکه دانش متخصصان است.

 


نظر شما :