در نشست مجازی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست مطرح شد:

اکوتوریسم نوعی سفر خردمندانه و مسئولانه است که به حفظ محیط زیست و اقتصاد کمک میکند

گفتگوی زنده با موضوع « فرهنگ های بومی و نقش آنها در توسعه صنعت اکوتوریسم » در ادامه سلسله نشست‌های علمی و ترویجی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی روز یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۲۲ به صورت زنده برگزار شد.
اکوتوریسم نوعی سفر خردمندانه و مسئولانه است که به حفظ محیط زیست و اقتصاد کمک میکند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نشست فرهنگ های بومی و نقش آنها در توسعه صنعت اکوتوریسم از سلسله نشست‌های علمی ترویجی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی به میزبانی فاطمه قلی زاده دبیر کمیته فرهنگ و هنر منطقه ۲ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی و با حضور سرکار خانم افسانه احسانی (کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، مدیر آموزشی مؤسسه آوای طبیعت پایدار و مدرس رسمی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری) برگزار شد.
احسانی بیان کرد در گذشته رابطه میان انسان و طبیعت به صورت دوستانه بوده و امروزه برای احیای آن تلاش میکند. این میراث‌ها در ذهن انسان و گذشته انسان وجود داشته است و به صورت شیوه زندگی انسان بوده که از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا میکند. اکوتوریسم یکی از راه‌های گسترش انتقال این میراث است.
احسانی در پاسخ به این سوال که صنعت اکوتوریسم چگونه در توسعه فرهنگ بومی تاثیر دارد بیان کرد از نظر ایشان اکوتوریسم و جغرافی گردشگری، صنعت به حساب نمی‌آید زیرا کاملاً انسانی و در ارتباط با طبیعت است اما اکوتوریسم با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی مناطق؛ تجربه یک سفر با معنا و آرام را ایجاد میکند که باعث می‌شود ارزش و فرهنگ یک منطقه پایدار بماند و حتی گسترش یابد.
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم در خصوص رسیدن به اهداف اکوتوریسم اشاره کرد؛ اولین کار برای نزدیک شدن به اهداف اکوتوریسمی این است که باید به رشد فردی خود توجه کرد، با مطالعه و کسب تجربه میتوان به این رشد فردی رسید و در مرحله بعد آن را به رشد اجتماعی رساند.
مدیر آموزشی مؤسسه آوای طبیعت پایدار در انتها اضافه کرد اگر اکوتوریسم به درستی کار خود را انجام دهد میتواند به گسترش فرهنگ بومی منطقه کمک کند و حتی آن را احیا کند. اکوتوریسم زمانی درست انجام میشود که انسان را برای استفاده از طبیعت آماده کنیم، همین موضوع تفاوت بین طبیعت گردی با اکوتوریسم است.

کلید واژه ها: محیط زیست اکوتوریسم فرهنگ بومی


نظر شما :