در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری در حوزه بازی‌های رومیزی تاکید شد؛

سهم چشم‌گیر جامعه دانشگاهیان در ساخت نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۷۰۰ اسلایدر اخبار بازی
تفاهم‌نامه همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان در حوزه بازی‌های رومیزی و محیطی در محل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به امضا رسید.
سهم چشم‌گیر جامعه دانشگاهیان در ساخت نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در این خصوص گفت: مطابق مطالعات و بررسی‌های انجام شده، اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی دانشجویان به‌ترتیب حوزه علم و فناوری، حوزه فرهنگی و جایگاه آخر فعالیت‌های سیاسی است.
وی افزود: رویکرد اصلی سازمان دانشجویان براساس وظایف و اهداف تعریف شده حوزه فرهنگی و علم و فناوری است که همین مسئله، باعث شکل گرفتن اهداف مشترک بین سازمان دانشجویان و کانون پرورش فکری شده است.
عباسی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان دانشجویان، نوآوری در فرم و محتوای فعالیت‌های فرهنگی است، تصریح کرد: بازی‌های رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، یکی از جذاب‌ترین قالب‌هایی است که امروزه دانشجویان به سمت آن روی آورده‌اند و این موضوع برای سازمان دانشجویان، با نظر به مسئولیت و رسالت این نهاد، زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی موثر در قالب بازی‌ها را برای دانشجویان توسط سازمان دانشجویان ایجاد و ایجاب می‌نماید.
وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم در سازمان دانشجویان، تشکیل شبکه دانشجویی با هدف توسعه و تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان است و بازی‌های رومیزی نیز یک طرح مشارکتی و جمعی است.
در ادامه مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان و مدیر کل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی به‌نمایندگی از مجموعه جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: به‌واسطه این تفاهم‌نامه، مجموعه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی در خدمت اهداف مشترک دو مجموعه قرار خواهند گرفت و از پتانسیل‌های موجود در جهاد در راستای عملیاتی کردن اهداف این تفاهم‌نامه استفاده خواهد شد.
در ادامه، محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان، امضای این تفاهم‌نامه را نقطه‌عطفی در صنعت بازی و اسباب‌بازی در ایران دانست و خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه که با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جوانان دانشجو منعقد می‌شود، گام‌های مهمی برای شناسایی ظرفیت‌های علمی و عملیاتی بازی و اسباب‌بازی در کشور برداشته خواهد شد.
وی با تاکید بر تاثیرات بازی در انتقال مفاهیم و فرهنگ‌سازی جامعه تصریح کرد: با شناسایی ظرفیت‌های خلاق جوانان و علاقه‌مندان به این صنعت، آینده درخشانی فراهم خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، نبود رشته دانشگاهی، نبود ساز و کار مناسب برای پیگیری امورات صنفی اسباب‌بازی و طراحی اسباب بازی غیرایرانی از مشکلاتی است که صنعت اسباب‌بازی در کشور با آن مواجه است.
حموله افزود: گروه‌های متعددی مانند پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، توزیع و پخش در صنعت اسباب‌بازی فعالیت می‌کنند که لزوم ورود اساتید دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند به طراحی اسباب‌بازی به این صنعت حس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که صنعت اسباب‌بازی توسعه یافته است، اتاق‌های فکر و پژوهشکده‌ها در سطح دانشگاه و دانشجویان حرف اول را می‌زند، گفت: جوانان امروز، طراحان و سازندگان سرگرمی‌های فردا و بنیان‌های خانواده‌های سلامتی خواهند بود لذا فضای دانشگاه و جامعه دانشگاهیان سهم چشم‌گیری در ساختن نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان‏ و ‏نوجوانان به دنبال ایجاد فرهنگ صحیح و زاویه دید به روز در میان جوانان است تا با کمک جوانان خوش فکر و خلاق بتواند قدم‌های مثبت و تاثیرگذاری در راستای اعتلای سنعت اسباب‌بازی بردارد.
این تفاهم‌نامه به‌منظور بسترسازی و ارتقای مشارکت دانشجویان در طراحی و تولید بازی‌های رومیزی و محیطی با رویکرد بازی‌های فکری و حرکتی، بین سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و اداره کل سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد شد.
در بخشی از این تفاهم‌نامه آمده است:
بازی در انواع آن، یکی از مهم‌ترین راه‌های فرهنگ‌سازی در جامعه است. بازی‌های رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، تأثیر به‌سزایی در پرورش ذهن و جسم آحاد جامعه دارد. با این حال، حوزه بازی در ایران، به‌ویژه بازی‌های رومیزی و محیطی، حوزه‌ای جوان و پویا است که می‌توان با مشارکت و همکاری نهادها و دستگاه‌های گوناگونی که وظایفی در خصوص توسعه فرهنگی جامعه برعهده دارند، به آن رونق بخشید. موتور محرکه توسعه طراحی و تولید‎بازی در ایران، جوانان هستند. از این رو، مشارکت جوانان، به‌ویژه دانشجویان در این عرصه، تأثیری انکارناپذیر در رشد این بخش خواهد داشت.
ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جامعه به‌خصوص جوانان و دانشجویان، برگزاری رویدادهای بازی‌محور در محیط‌های دانشگاهی مانند مسابقات، رویدادهای ایده‌آزاد، رویدادهای استارتاپی، اجرای طرح‌های مطالعاتی درزمینه بازی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط در فضاهای دانشجویی و ایجاد شبکه تولید‏بازی‌های منطبق بر فرهنگ ایرانی‏ اسلامی با مشارکت دانشجویان از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

کلید واژه ها: تفاهم نامه


نظر شما :