لزوم بازنگری در فعالیت‌های سازمان دانشجویان در قالب شبکه دانشجویی

۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۷۱۵ شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در نشست مجازی مدیران اجرایی شعب سازمان در سراسر کشور این سازمان را به‌عنوان یک شبکه تعاملی دانشجویی یادگیرنده دانست و گفت: از سازمان دانشجویان انتظار می‌رود همانند یک شبکه دانشجویی عمل کرده و بر همین مبنا الزامات فعالیت در قالب شبکه دانشجویی باید بررسی، شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.
لزوم بازنگری در فعالیت‌های سازمان دانشجویان در قالب شبکه دانشجویی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی روز چهارشنبه در جمع مدیران شعب تصریح کرد: از این رو الزامی است که در تعریف نقش، کارکرد و عملکرد سازمان دانشجویان در جهاد دانشگاهی بازنگری کرده و آن را متناسب با شرایط و وضعیت موجود و با در نظر گرفتن انتظاراتی که از آن می‌رود، مورد بازتعریف و بازطراحی قرار دهیم.
وی ادامه داد: باید به‌طور جدی بر کارکرد و عملکرد خود در ساختار جهاد دانشگاهی فکر و بازنگری کنیم. درهمین راستا ماموریت اصلی خود را، ایجاد سازوکار برای همکاری دانشجویی در بستری توانمندساز و شبکه آموزشی در قالب شبکه مستقل و یادگیرنده در قلب جهاد دانشگاهی، با جهاد دانشگاهی در عرصه های فرهنگی و علم و فناوری، تعریف نماییم.
وی افزود: در اولین گام برای تحقق این مهم، راهبرد اصلی ما تاسیس و تقویت شبکه دانشجویی جهاد دانشگاهی است و هر فعالیتی که صورت میگرد باید در خدمت این راهبرد باشد که پیرو همین راهبرد، تلاش نموده تا فرآیند عضویت دانشجویان در این سازمان دانشجویان را تقویت و تسهیل کنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: امروز در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به‌عنوان یگانه تشکل فراگیر غیرسیاسی دانشجویی در کشور صحبت کنیم. سازمانی که بیست‌ودو سال از عمر آن می‌گذرد و بی تردید ماحصل این بیست و دو سال ناشی از تلاش همه مدیران شعب و همراهان و همکاران در سازمان دانشجویان در سراسر کشور بوده است.
وی افزود: پیام روز گذشته ریاست جهاد دانشگاهی در خصوص سالروز تاسیس سازمان دانشجویان حامل نکات حائز اهمیتی است که نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت. پیامی که بیانگر انتظاری است که از سازمان دانشجویان می‌رود و می‌تواند مد نظر دهه سوم حیات سازمان دانشجویان قرار گیرد.
وی ادامه داد: این پیام تاکید بر پایه‌گذاری و توسعه‌ی یک شبکه دانشجویی دانش‌‎بنیان با تکیه بر مبانی اعتقادی و انقلابی و تسهیل ارتباط دانشجویان با مسئولان و ارتباط دانشجویان با صنعت و علم و فناوری دارد.
مدیر کل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروز با تحولاتی گسترده روبه‌رو هستیم اذعان داشت: تحولاتی که ضرورت بازنگری و بازاندیشی در روش، ساختار و فعالیت‌های دانشجویی را برای هر تشکل دانشجویی و بیشتر برای سازمان دانشجویان ایجاد می‌کند. باید ضرورت این تغییر و نگرش نو نسبت به ماهیت سازمان دانشجویان، کارکرد و فعالیت‌های آن را چه در درون سازمان و چه از بیرون و در مواجهه با سازمان احساس و درک نموده و برای آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از یک‌سو بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه ترجیحات ارزشی دانشجویان و تحولات نسلی، ضرورت این بازنگری‌ها را بیش از پیش برای ما ایجاب می‌کند. از سوی دیگر، تجربه‌ی فراگیری جهانی ویروس کرونا، الزامات به‌وجود آمده که منجر به تغییر سبک زندگی و عادات رفتاری و فرهنگی جوامع بشری در عرصه‌های مختلف زیستی چون آموزش، دانشگاه و زیست دانشگاهی که بخش زیادی از حوزه‌ی فعالیتی سازمان دانشجویان را تشکیل می‌دهد، شده است.
وی با بیان اینکه هرسال برنامه‌هایی میدانی برای دانشجویان نو ورودی اجرا می‌شد که فرصتی برای آشنایی دانشجویان با سازمان دانشجویان و سازمان دانشجویان با دانشجویان بود تاکید کرد: امسال به‌واسطه‌ی به شیوع کرونا این فرصت را نداشته و باید اندیشه و تصمیمی برای ایجاد بهره‌گیری از فرصت‌های دیگر موجود داشته باشیم.
عباسی ضمن بیان این مضوع که با طراحی و بارگذاری سایت شهر دانشجو، توانسته‌ایم تا حدودی با در نظر گرفتن افزایش میزان نفوذ اینترنت میان دانشجویان و جوانان را فرآیند و عضویت و فعالیت را تسهیل کنیم گفت: نیاز به برنامه‌های بیشتری برای توسعه و گسترش شبکه‌ی سازمان دانشجویان وجود دارد و لازم به‌ذکر است از هر ایده و طرحی در این راستا استقبال می‌نماییم.
وی با تاکید بر لزوم تقویت ارتباطات درون و برون جهادی و شکل‌گیری تعامل دوسویه‌ی میان‌نهادی اظهار داشت: در این راستا اقداماتی انجام و تفاهم‌نامه‌هایی با هدف ایجاد زمینه همکاری با نهادهای برون سازمانی و تقویت جایگاه سازمان دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور منعقد شده است.

سامان بخشی فعالیت‌های کانون‌های دانشجویی سازمان دانشجویان
وی تصریح کرد: لازم است ساختار و زمینه‌های فعالیتی کانون‌های دانشجویی سازمان دانشجویان را سامان جدیدی ببخشیم، چرا که بخش‌ها و فعالیت‌های بسیاری در جهاد دانشگاهی است که تا امروز از ایجاد ساختارهای متناظر دانشجویی آن غافل بوده‌ایم.
وی یادآور شد: اگر انتظار می‌رود که سازمان دانشجویان نقش ویژه‌ای در زمینه فرهنگ، علم و فناوری ایفا کند، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در این زمینه در جهاد دانشگاهی وجود دارد که می‌توان با ایجاد ساختارهای متناظر دانشجویی از آن‌ها بهره جست و در راستای تحقق انتظاری از سازمان دانشجویان می‌رود، گام‌های موثری برداشت که البته این امر خود به تقویت جایگاه نهادی سازمان در ساختار واحدها و جهاد دانشگاهی نیز کمک می‌کند.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی یکی دیگر از مسائل جدی‌ای که در فعالیت‌های سازمان دانشجویان باید آن را دنبال کرد، توجه اساسی به نیازها و علایق دانشجویان دانست و گفت: آگاهی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است کمک می‌کند، برنامه‌هایی کارآمدتر و پربازده‌تر طراحی و اجرا نمائیم.
وی تصریح کرد: از دیگر مسائلی که تا امروز کمتر به آن توجه داشته‌ایم، برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت و عدم سیاست‌گذاری برای فعالیت‌های سازمان است، که این غفلت منجر به شکل‌گیری موانعی برای فعالیت‌های گروهی و مشارکتی است. باید در نظر داشت که یکی از رسالت‌های نهاد سازمان دانشجویان، برطرف کردن موانع کارگروهی و فعالیت جمعی در محیط‌های دانشجویی است. چرا که اگر شاهد کمرنگ شدن کارگروهی و فعالیت‌های مشارکتی در محیط دانشجویی هستیم، یکی از دلایل مهم آن نداشتن همین برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت فعالیتی است.
وی نبود سیستم جذب و آموزش در نهادهای دانشجویی را یکی از علل اصلی عدم تحقق مشارکت فعال و فعالیت‌های گروهی منسجم و موثر دانشجویی خواند و تاکید کرد: برای این دستیابی به این مهم نیز در سازمان دانشجویان، بر بحث آموزش و توانمندسازی مهارتی با تاکید مهارت‌های نرم تمرکز نموده و در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ضرورت تلاش جهت تقویت هویت و احساس تعلق دانشجویان به سازمان

مهدی عباسی با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت هویت و احساس تعلق دانشجویان به این سازمان گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های جدی که آن را پیگیری می‌نماییم، صدور کارت برای اعضا سازمان است، همچنین برای ایجاد احساس تعلق در دانشجویان عضو سازمان، صدور احکامی که آنها را به سازمان متصل می‌کند را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: از نهاد رهبری درخواست کرده‌ایم، که در دیدارهای آینده مقام معظم رهبری با دانشجویان نماینده‌ای از سازمان دانشجویان حضور داشته باشد که به‌نوعی پذیرش جایگاه ما در فضای دانشجویی کشور است.
وی با بیان این موضوع که تحقق آن‌چه عنوان شد جز از مسیر تعامل و همکاری جدی دوسویه، میان دفتر مرکزی سازمان و شعب نمی‌گذرد خاطرنشان کرد: رویکرد ما در دفتر مرکزی این است که از این پس، این بخش از سازمان نقشی حمایتی و پشتیبان را برای شعب ایفا نموده و کلیه فعالیت‌های ممکن را به شعب واگذارد و از همین رو تمام تلاش خود را مصروف حمایت از شعب و حل مشکلات خواهیم کرد.
عباسی ضمن اشاره به اینکه باید هدف خود را پیشگامی در فعالیت‌های دانشجویی-دانشگاهی در نظر بگیریم و متناسب با آن رفتار نماییم اذعان داشت: اگر شاهد کمبود، کاستی و ناکارآمدی در نهادهای دانشجویی هستیم، باید آن را آسیب‌شناسی نموده و برای جلوگیری از ابتلای به آن برنامه‌ریزی و تلاش نماییم.
وی ادامه داد: باید پذیرفت که ذات فضای دانشجویی مبتنی بر تفکر نقاد و آزاد اندیشی است، باید از فضای محافظه‌کاری فاصله گرفته و در عین رعایت مقتضیات و اصول فعالیتی، خود را به بدنه دانشجویی کشور نزدیک کرده و مقتضیات فعالیت در بدنه دانشجویی را به رسمیت بشناسیم.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد: هنرمندی سازمان همین است که با رعایت اصول، شرایط و مقتضیات فعالیت‌های نو و جدید انجام دهد. اجازه بدهیم دانشجو در سازمان دانشجویان تریبون داشته باشد و احساس کند این سازمان متعلق به اوست، احساس کند فضایی برای صحبت کردن دارد، چرا که این نهاد بدون حضور و فعالیت دانشجویان معنا و کارکردی ندارد. دانشجویان باید احساس کنند حتی حضور در فضای سازمان دانشجویان برای آن‌ها مفید بوده و می‌توانند با آرامش خاطر در این فضا فعالیت کنند.


نظر شما :