مهم‌ترین نکاتی که باید برای زندگی در خوابگاه دانشجویی بدانید

۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۷۲۹ دانستنی‌های دانشجویی
همه ما دانشگاه رفته و نرفته در مورد زندگی در خوابگاه دانشجویی چیزهایی می‌دانیم اما فقط یک فرد خوابگاهی است که می‌داند این نوع زندگی چه معنایی دارد. مطمئناً این سبک زندگی مزایا و معایبی دارد، باید بدانید که زندگی در خوابگاه تفاوت‌های زیادی با زندگی در اتاق خانه پدر و مادر دارد و نباید انتظار یک هتل ۵ ستاره داشته باشید بلکه برعکس باید خودتان را برای شروع تجربه‌های خوب و بد جدید آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد شروع به زندگی در یک خوابگاه را دارید خواندن این مقاله که حاصل تجربه زندگی دانشجویان است را از دست ندهید.
مهم‌ترین نکاتی که باید برای زندگی در خوابگاه دانشجویی بدانید

مزایا

هزینه کمتر زندگی در شهر جدید
زندگی دانشجویی همیشه با دغدغه مالی همراه بوده است. حالا اگر قرار باشد در شهر دیگری ساکن شوید علاوه بر هزینه‌های تحصیلی باید مبلغی را هم برای زندگی جدیدتان در نظر بگیرید. حتماً شما هم می‌دانید که خوابگاه جز امکانات دانشگاه در دوران تحصیل برای دانشجویان است، پس در نتیجه می‌توانید با هزینه بسیار کمتر از اجاره خانه شخصی در یک خوابگاه دانشجویی ساکن شوید و خیالتان از بابت پرداخت‌های اضافی برای تهیه وسایل اولیه زندگی یا هزینه تعمیرات و قبض‌های آب و برق راحت باشد.

کارهایتان را خودتان انجام دهید، شما دیگر بزرگ شده‌اید
در خوابگاه دیگر کسی اتاق یا تخت‌خواب شما را مرتب نمی‌کند، ظرف‌ها یا حتی لباس‌ها را هم خودتان باید بشویید. خرید هم با خودتان است؛ پس به خاطر خودتان هم که شده از الان این کارها را تمرین کنید. برای تمیز کردن اتاق و تخلیه زباله‌های اتاق برنامه‌ریزی داشته باشید. به خوابگاه فقط به عنوان محل خواب نگاه نکنید. شما قرار است در یک اتاق نه چندان بزرگ در کنار آدم‌هایی همسن‌وسال خود، برای مدتی تقریباً طولانی کنار هم زندگی کنید؛ فلذا در نظافت و زیبا کردن آن کوشا باشید!

یک دوست برای همه اوقات زندگی
بعد از اینکه به محیط خوابگاه خو گرفتید می‌توانید به سراغ دوستانی بروید که شاید هم رشته شما باشند و بتوانند در دروس مختلف مثل یک معلم کنارتان باشند یا به خاطر مدت زمان بیشتری که در خوابگاه بوده‌اند آشنایی بیشتری با محیط داشته و بتوانند شما را به خوبی راهنمایی کنند. علاوه بر این وقتی مریض شده‌اید یا اتفاق ناخوشایندی رخ داده و خانواده در کنارتان نیست، این دوست هم خوابگاهی شماست که مثل یک خواهر یا برادر همراهیتان می‌کند. این دوستی‌ها گاهی انقدر عمیق و صمیمی می‌شود که سال‌ها بعد از اتمام تحصیل هم هنوز روابط دوستی ادامه خواهد داشت.

تفریحات دانشجویی یک خوشی بی همتا
احتمالاً موقع راهی شدن به شهر جدید و خوابگاه خیلی‌ها به شما نصحیت می‌کنند که در خوابگاه بمانید و درس بخوانید، اما فراموش نکنید دوران دانشجویی یکی از بهترین دوران زندگی هر انسانی است و شاید سال‌ها بعد که درگیر خانه و فرزند و کار شوید حسرت این روزها را بخورید، پس بهتر است سعی کنید در کنار تلاش برای موفقیت درسی از موقعیت خوبی که برای تفریح در کنار دوستانتان فراهم شده نهایت استفاده را کنید.
شب نشینی‌های خوابگاهی، بازی‌های رومیزی، تماشای فیلم یا حتی گردش‌های دسته جمعی. احتمالاً یکی از شیرین‌ترین این خاطرات دورهمی های شبانه و گپ‌وگفت و چای خوردن باشد.


معایب

همه حریم‌ها در خوابگاه عمومی است
در خوابگاه علاوه بر اینکه فرصت کمی برای تنها شدن پیدا خواهید کرد، به مرور متوجه می‌شوید که لوازم شخصی هم برای خودتان ندارید از لیوان و دمپایی تا حوله حمام. حتی نمی‌توانید هر ساعتی که خواستید برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان را ببینید یا گرما و سرما اتاق را مطابق میل خودتان تنظیم کنید.

تفاوت‌های فرهنگی و قومی
اول از همه بدانید و آگاه باشید که دیگر فقط با خواهر و برادری که در یک خانواده و با یک فرهنگ و تربیت زندگی می‌کردید روبه رو نیستید بلکه با افرادی هم اتاق می‌شوید که فرهنگی کاملاً متفاوت با شما داشته و شاید به هیچ عنوان هم اهل سازش و مدارا نباشند.
از طرفی فراموش نکنید که شما وقت زیادی از زندگی خودتان را در خوابگاه سپری می‌کنید و به مرور ممکن است تحت تأثیر خلقیات و طرز تفکر هم خوابگاهی‌ها قرار بگیرید.

شکایت از غذا ممنوع
اگر مادرتان در خانه هربار برای درست کردن غذا نظر شما را می‌پرسید و همیشه با یک میز چیده شده از خوراکی‌های مورد علاقه تان مواجه می شدید، باید آن روزهای رویایی را فراموش کنید و همه چیز خوار شوید.
خوابگاه دانشجویی جایی برای شکایت از غذایی که باب میلتان نبوده نیست و نمیخورم و دوست ندارم بی معنی است.

گول سیگار را نخورید، دردی دوا نمی‌کند

این شاید یکی از مهم‌ترین آفتهایی باشد که در خوابگاه به سراغ همه می‌آید. چیزی که به وفور در دسترس است و امری کاملاً عادی هم به نظر می‌رسد؛ می‌گویند سیگار بکشید تا غم‌هایتان یادتان برود. این جمله صرفاً یک ادعای توخالی است. گول این حرف‌ها را نخورید. می‌توانید همان ابتدای کار با انتخاب یک گروه دوستی خوب از رفتن به این مسیر خودداری کنید.

در کنار سر و صدای زیاد، آرامش یک رویاست
شما خسته اید و دلتان می‌خواهد استراحت کنید ولی هم‌اتاقی‌هایتان می‌خواهند فیلم جدید کریستوفر نولان را ببینند، درس بخوانند، بازی کنند یا بعضی از هم‌اتاقی‌های‌تان خُر و پف کنند. همین موضوع می‌تواند باعث بهم خوردن زمان خواب شما و در نتیجه شروع بدخلقی‌ها، تغییر شرایط فیزیکی بدنتان یا حتی افت تحصیلی شود.


خلاصه کلام، صلاح مملکت خویش خسروان دانند
خوابگاه دانشجویی با تمام مزایا و معایب آن یک انتخاب است که فقط و فقط به خود شما برمی گردد، این شما هستید که باید انتخاب کنید می‌توانید در چنین فضایی به زندگی خود ادامه دهید یا خیر، اما یادتان باشد در کنار تمام سختی‌ها، زندگی در خوابگاه می‌تواند به شما کمک کند که مهارت‌های بسیاری برای سال‌های بعد زندگیتان به دست بیاورید.

 

در خبرگزاری‌ها بخوانید

دختران و دشواری زندگی در خوابگاه دانشجویی

نیمه‌های پنهان زندگی خوابگاهی

‌‌

‌‌‌‌‌‌‌نویسنده: فائزه پوراکبری

کلید واژه ها: خوابگاه دانشجویی زندگی دانشجویی دانستی‌های دانشجویی ترم اولی


نظر شما :