چگونه معدل الف دانشگاه شویم؟

۰۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۵۳ دانستنی‌های دانشجویی
اگر قصد کسب معدل الف دارید باید در طول ترم درس بخوانید و با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی درخشان و خوبی را از خود به جای بگذارید.
چگونه معدل الف دانشگاه شویم؟

با خوب درس خواندن و داشتن معدل بالا می‌توانید آینده شغلی و تحصیلی خودتان را تضمین کنید. بعد از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اپلای گرفتن برای تحصیل در خارج از کشور، استخدام شدن در شرکتها دولتی و خصوصی و … داشتن معدل بالا در بسیاری از موارد یک ملاک به حساب آمده و تأثیری زیادی در قبولی و موفقیت شما دارد.

بسیاری از دانشجویان در ترم‌های اول با افت درسی و تحصیلی زیادی مواجه می‌شوند، بهترین کار این است که از همان ترم اول خودتان را با کلاس‌ها و اساتید هماهنگ کنید.

به صورت منظم در کلاس‌های خودتان در دانشگاه شرکت کنید. با شرکت در کلاس‌های دانشگاه با نحوه تدریس استادان و انتظاراتی که در امتحان از شما دارند بیشتر آشنا خواهید شد.

معمولاً استادان در این کلاس‌ها مراجع مختلفی را برای یک درس معرفی می‌کنند و یکی از مراجع مرجع اصلی درس است.

ممکن است درس از یکی از مراجع تدریس شود ولی تمرینات از مرجع دیگری باشد. همین باعث سر درگمی دانشجویان می‌شود و خصوصاً در ترم‌های اول که دانشجویان به چنین حالتی عادت ندارند ممکن است؛ بنابراین حضور در کلاس مهم است. وقتی در کلاس حاضر هستید در جریان مطالبی که ارائه می‌شود قرار می‌گیرید، می‌توانید جزوه خوبی بنویسید که در ایام امتحانات بسیار مؤثر و مفید است.

 

 

 

۱. در طول ترم درس بخوانید جزوه بنویسید و مطالعه دروس را برای پایان ترم باقی نگذارید.

۲. حضور مرتب در کلاسهای دانشگاه باعث می‌شود شما بدانید که چه مطالبی برای استاد هر درس از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای مطالعه آن بخشها بیشتر وقت بگذارید.

۳. سوال بپرسید سوال پرسیدن باعث یادگیری بهتر می‌شود

۴. قبل از خواب مطالب را مرور کنید هر شب قبل از اینکه بخوابید، بین یک تا یک ساعت و نیم از وقت خود را صرف دوره کردن مطالبی کنید که قرار است در امتحانات آتی شما بیاید.

۵. اولویت بندی کنید این بسیار مهم است که برای کارهای خود اولویت داشته باشید. همچنین ببینید که چه چیزی را می‌توانید در همان لحظۀ آخر هم انجام دهید و چندان عجله‌ای برای آن نیست.

۶. اصول ابتدایی را بدانید برای کلاس‌هایی مثل ریاضی و انگلیسی، باید مطمئن شوید که تمام اصول ابتدایی را می‌دانید و می‌توانید مفاهیم کلاس را با توجه به پیشینۀ قبلی خود به خوبی متوجه شوید.

۷. در هر ترم یک کلاس بردارید که مفرح باشد این می‌تواند یک نوع استراحت برای شما محسوب شود و کمک کند تا از ترم خود بیشتر لذت ببرید”

۸. در حین مطالعه‌ی درس، مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟

۹. همراه با خواندن درس به طور مرتب برای خود سوالاتی طرح کنید تا توجه شما به موضوع درس بیشتر جلب شود

۱۰. در هنگام مطالعه در منزل به مطالبی که به نوعی در کلاس علامت زده یا در حاشیه و پاورقی نوشته شده نیز توجه خود را مبذول بدارید.

۱۱. توجه داشته باشید توکل به خدا, آرامش و اعتماد به نفس و پشتکار و برنامه ریزی مهمترین عوامل موفقیت در امتحان است.

۱۲. جمع بندی مطالب را با بیان خود؛ بیان کنید تا فراموشی شما کمتر شود.

۱۳. اوراق امتحانی نوبت‌های گذشته ی خود اعم از ترم و نیم ترم و ماهانه و… را مجدداً مرور کنید تا اولاً نوعی مرور کرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را که در آن زمان در آن تکرار کرده‌اید، مجدداً تکرار نکنید.

۱۴. یک هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعی کنید خلاصه‌ی دروس، فیش برداری و فهرست نکات مهم را آماده و در پوشه‌ای جمع آوری کنید.

۱۵. در اتاقی که مطالعه می‌کنید عوامل مزاحم از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و… را از خود دور نمایید.

۱۶. اشکالات درسی خود را یادداشت کنید و در روزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان و همکلاسی‌ها و اعضای خانواده و در صورت دسترسی از معلم بپرسید. و این کار را تا حد اکثر شب قبل از امتحان انجام دهید.

 

نویسنده: فائزه پوراکبری

کلید واژه ها: دانستی‌های دانشجویی روش مطالعه


نظر شما :