چشم امید آخرین بازمانده های یوزپلنگ های آسیایی به پارک ملی توران

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۳ کد : ۲۰۹۱ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
گفتگوی زنده باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در خصوص وضعیت جمعیتی و حفاظتی یوزپلنگ ایرانی روز جمعه ۱۴ آذر ماه به صورت آنلاین برگزار و به رویکردهای اصلی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی پرداخته شد.
چشم امید آخرین بازمانده های یوزپلنگ های آسیایی به پارک ملی توران

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در این نشست مرتضی پورمیرزای ابتدا ضمن تشریح فعالیت‌های صورت گرفته توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی به بیان تجربیات این انجمن در راه حفاظت از این گونه ارزشمند پرداخت. پورمیرزای بیان داشت که علاوه بر انجمن یوز پروژه حفاظت از یوزپلنگ در سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت طبیعی و ادارات کل محیط زیست در استان‌های محدوده پراکنش یوزپلنگ ایرانی و همچنین انجمن‌های کشوری و محلی همچون انجمن طرح سرزمین و مؤسسه میراث پارسیان در دهه‌های اخیر مشارکت فعالی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی داشته‌اند.
پورمیرزای در پاسخ به این سوال که وضعیت جمعیتی این گونه در حال حاضر به چه صورت است؟ بیان داشت که بر اساس آخرین مستندات علمی که نتایج آن در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است ۴۳ عدد (کمتر از ۵۰ عدد) تخمین زده شده است. در حال حاضر به علت محدودیت‌هایی که جهت گذاشتن دوربین‌های تله‌ای در مناطق وجود دارد و همچنین عدم وجود توجیه اجرایی و بودجه کافی برای پایش کلی همه زیستگاه‌ها امکان تخمین دقیق جمعیتی وجود ندارد. البته تلاش‌هایی در حال انجام است تا پس از کسب مجوزهای لازم، زیستگاه‌های شمالی این گونه و به‌خصوص ذخیره‌گاه زیستکره توران، که به احتمال بسیار تعیین کننده بقای نسل یوزپلنگ ایرانی خواهند بود در یک سال آینده به صورت جامع پایش شود.
مرتضی پورمیرزای در پاسخ به این سوال که تهدیدات عمده این گونه در کشور کدام عوامل می‌باشند؟ عنوان کرد که وجود دام‌های اهلی و سگ‌های فرال در زیستگاه‌های این گونه به همراه جاده کشی‌ها و تصادفات جاده‌ای از جمله عوامل تهدید کننده اصلی برای این گونه به شمار می‌روند. البته اقداماتی از طریق ادارات کل محیط زیست و همچنین بودجه‌های تأمین شده بخش زیادی از این دام‌ها از مناطق زیستگاهی این گونه خارج شده‌اند و امیدواریم که در آینده نزدیک این اتفاق به صورت کامل شامل همه دام‌های موجود در زیستگاه‌های این گونه شود.
پورمیرزای در پاسخ به اینکه برنامه تکثیر در اسارت این گونه در پارک ملی توران می‌تواند اقدام مؤثری باشد یا نه؟ بیان داشت که ما در حال حاضر باید امیدوار باشیم که این اقدام بتواند با برنامه ریزی های کارشناسانه موفق عمل نماید. در واقع تکثیر در اسارت یکی از اقدامات موفق در حفاظت از یوزپلنگ‌های آفریقایی بوده است و امیدواریم در خصوص این گونه نیز بتواند مؤثر واقع شود. هرچند شرایط یوزپلنگ ایرانی مقداری متفاوت از یوزپلنگ آفریقایی است، اما ما انتخاب‌های زیادی برای حفاظت و نجات این گونه نداریم و نمی‌توانیم فرصت را برای حفاظت از این گونه از دست بدهیم.
مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در آخر با اشاره به وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی به این مسئله اشاره داشتند که همه ما باید برای حفاظت مؤثر از این گونه تلاش کنیم. در واقع ما باید تمام نیروهای تخصصی خودمان را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به دور از فضای تنشی بتوانیم بر روی حفاظت از این گونه تمرکز کنیم. همچنین ایشان از جامعه و فعالان محیط زیست خواستند که اطلاعات و اخبار صحیح در خصوص این گونه را از منابع معتبر و مورد تأیید متخصصان امر دنبال کنند و از توجه به شایعات و مخابره اطلاعات نادرست توسط برخی افراد و پایگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود داری کنند. در واقع اطلاعات نادرست و ایجاد تنش‌های غیر ضرور می‌تواند سرعت حرکت در مسیر حفاظت از این گونه ارزشمند را کندتر کند.
پورمیرزای در انتها به سوالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ گفته و توضیحاتی را در خصوص مشاهده یوزپلنگ ایرانی در کرمانشاه، وضعیت این گونه در استان‌هایی مانند یزد و کرمان، مشکل احداث جاده بین زیستگاه‌های شمالی و جنوبی این گونه و کمک گرفتن از متخصصان آفریقایی در جهت مدیریت پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی بیان داشتند.
به اطلاع علاقمندان می‌رساند که ویدئوی کامل این گفتگو در صفحه رسمی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی در اینستاگرام موجود است و علاقمندان می‌توانند آن را به صورت کامل در آدرس مذکور مشاهده نمایند.


نظر شما :