چند پیشنهاد برای کار در دوران دانشجویی

۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۹ کد : ۲۱۰۷ دانستنی‌های دانشجویی
فریلنسینگ می‌تواند یک شغل تمام وقت یا پاره وقت باشد. در واقع به کارهایی که می‌توانید در خانه و به صورت آنلاین و از راه دور انجام دهید, فریلنسینگ گفته می‌شود. فریلنسر نیز به کسی گفته می‌شود که برای خود و بصورت پروژه‌ای کار می‌کند. فریلنسر فردی است که یک حرفه و تخصص مثل عکاسی, نویسندگی, طراحی, برنامه نویسی, گرافیک, ترجمه دارد و به صورت پروژه ای و آزاد برای دیگران کار می‌کند.
چند پیشنهاد برای کار در دوران دانشجویی

۱. کار دانشجویی در دانشگاه
مبلغی که دانشگاه به شما می‌دهد چیز زیادی نیست، اما اعتماد به نفس، قدرت تکلم، قدرت ارتباط با اساتید و مدیریت افراد، تمامی منفعت‌هایی است که بعداً قطعاً به درد شما می‌خورد.
تمامی اساتید نیاز به حل تمرین دارند. اگر در درسی نمره خوبی کسب کرده‌اید، ترم بعدی حل تمرین آن درس شوید.
همینطور اینکه شما می‌توانید در بخش‌های دیگری از دانشگاه همچون کتابخانه، واحد پژوهشی، واحد فرهنگی و … درخواست کار دانشجویی دهید و این تنها مختص حل تمرین نیست.

۲. تدریس
یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد در دوران دانشجویی، تدریس‌کردن است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از آموختن به دیگران لذت می‌برید، می‎‌توانید در یک مدرسه غیر انتفاعی، آموزشگاه و حتی منزل به صورت پاره وقت شروع به تدریش دروس مختلف کنید و دستمزد تدریس معمولاً خوب است و ساعات آن قابل انعطاف هستند.

۳. پشتیبان درسی
اگر دانشجوی دانشگاه سراسری هستید، این امکان را دارید که در آموزشگاه‌های کنکور به عنوان پشتیبان مشغول به کار پاره‌وقت شوید. البته این کار شاید پول خیلی زیادی همراه نداشته باشد، اما به عنوان کار دانشجویی مناسب است.

۴. خدمات مشتری در فروشگاه‌های کتاب یا دستیار کتابخانه
مشاغل کتابخانه ای یکی از مناسب‌ترین شغل‌هایی است که می‌توانید به عنوان یک دانشجو داشته باشید. معمولاً کتاب فروشی‌های فراوانی در اطراف دانشگاه‌ها وجود دارند که دانشجویان می‌توانند در آن به صورت پاره وقت کار کنند.
در این شغل برای شما مزایای استفاده بهتر و بیشتر از کتاب‌های موجود در کتابخانه وجود دارد و همچنین فرصتی برای تعامل با دانشجویان دیگر برای شما فراهم خواهد شد.

۵. کار آموزی
در هر رشته‌ای که درس می‌‌خوانید جای کارآموزی برای‌تان هست. می‌توانید یک سازمان / مؤسسه / شرکت یا شخص را پیدا کنید که برای کار مرتبط با رشته تحصیلی شما نیاز به یک دستیار یا نیروی پاره وقت و کارآموز دارد.
در این شغل می‌توانید تجربیات لازم را کسب کنید تا بعد از فارغ التحصیلی آمادگی مقابله با دنیای کار را داشته باشید.
می‌توانید از یک دوره آزمایشی رایگان یک ماهه شروع کنید و بعد درخواست حقوق دهید.کارآموزی سرمایه گذاری در آینده شما است.

۶. دستیار تحقیق در مطالعات پژوهشی یا پارک‌های علم و فناوری
با کار کردن به عنوان دستیار تحقیقاتی برای یکی از اساتید خود در زمینه مورد علاقه خود تجربه کسب کنید‌.
در مراکز رشد همیشه تیم‌هایی هستند که درگیر انجام پروژه هستند. به این مراکز حتماً سری بزنید.

۷. دستیار اداری
کار به عنوان دستیار اداری راهی عالی برای کسب تجربه در دنیای واقعی است. شرکتی را انتخاب کنید که دوست دارید بعد از فارغ التحصیلی خود در آن کار کنید.
این یک حرفه عالیبرای تقویت رزومه کاری خود و به دست آوردن مهارت‌های حرفه‌ای است.


۸. آمارگیری و پژوهش
برای شرکت‌ها آمارگیری کنید و پول به دست آورید. بسیاری از دانشجویان در دوران تحصیل خود جذب سازمان‌ها و شرکت‌هایی می‌شوند که بهدنبال نیروی کار فعال و جوان برای جمع آوری اطلاعات آماری خود هستند. یکی از این شرکت‌ها را پیدا کنید و شروع به پژوهش و آمارگیری شوید. مثلاً می‌توانید در مرکز ایسپا جهاد دانشگاهی مشغول به‌کار شوید.

۹. ترجمه متون
اگر سطح زبان‌تان خوب است می‌توانید از این روش کسب درآمد کنید. شرکت‌های بسیاری وجود دارند که به علت بالا بودن حجم کاری و کمبود فضا و منابع برای استخدام تمام وقت، متون زبان اصلی خود را به صورت برون سپاری شده ترجمه می‌کنند.

۱۰. مدیریت رسانه‌های اجتماعی
از گذراندن تک تک لحظات تان در اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و … پول درآورید. بسیاری از مشاغل از راه دور و به صورت اینترنتی انجام می‌شوند و برای دانشجویان پر دغدغه، شغلی عالی محسوب می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال متخصص و تهیه‌کننده‌ی خدمات رسانه‌های اجتماعی هستند. مشاوره رسانه‌های اجتماعی می‌تواند درآمد خوبی برایتان داشته باشد.

۱۱. تولید محتوا برای وب‌سایت‌ها و صفحات مجازی
تولید محتوای باکیفیت اطلاعات- محور که مشتری را جذب کند چالش بزرگ کسب و کارها در این روزها است که شما می‌توانید از این چالش به نفع خودتان بهره ببرید و در این حوزه فعالیت کنید.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید محتوا در لحظه اول کار آسانی نیست. اما این کار چند مزیت به دنبال دارد. اطلاعات خودتان به‌روز می‌شود، از این طریق با شیوه کسب و کار نیز آشنا می‌شوید و بهتر اینکه شاید در این حین کار تخصصی‌تری هم به شما پیشنهاد شود.
فرقی هم نمی‌کند شما دانشجوی چه رشته‌ای باشید، فقط کافی است اصول نگارش و خبرنویسی و ویراستاری را از یکی دو کتاب خوب بخوانید و فعالیت خود را آغاز کنید.

۱۲. عکاسی
اگر دوربین عکاسی دارید و علاقه مند به ثبت لحظات زیبا هستید، می‌توانید به استودیو های محل زندگی و تحصیل خود رفته و از آنها بپرسید که آیا به دستیار نیاز دارند یا خیر. همچنین می‌توانید با عکاسی از دوستان خود تمرین کنید و به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

۱۳. طراح گرافیک
اگر طراحی کردنتان خوب است و نحوه استفاده از نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی را می‌دانید، فرصت‌های شغلی زیادی برای شما وجود دارد. برای مثال می‌توانید به عنوان یک طراح آزاد کار کنید، کار شما از راه دور است و ساعات کاریتان قابل انعطاف می‌باشد و درامد تان هم به شرکتی که برای آن کار می‌کنید بستگی دارد.

۱۴. تایپ
اگر فکر می‌کنید وقت و حوصله یادگیری تایپ را دارید می‌توانید یک دفتر کار مجازی برای خودتان درست کنید و در شبکه‌های مجازی مشتری جمع کنید. اما اگر توانایی و علاقه‌ای به یادگیری این حرفه ندارید کافی است همان دفتر مجازی را راه بیندازید و یک عده مترجم و تایپیست را جمع کنید و برایشان از طریق همان شبکه‌های مجازی سفارش بگیرید و حق العمل خود را از این وسط بردارید.

۱۵. کار به عنوان صندوق دار در رستوران‌ها
اگر چه درامد این شغل پایین است اما کار در یک محیط هیجان انگیز می‌تواند برایتان لذت بخش باشد و همچنین می‌توانید در مورد اداره کردن یک رستوران از طریق مشاهداتتان اطلاعات خوبی کسب کنید.
این شغل گزینه عالی برای دانشجویانی که در جستجوی شغل پاره وقت هستند می‌باشد زیرا ساعت کار بسیار قابل انعطافی دارد و در اکثر شهرهای دانشگاهی به راحتی در دسترس است.

۱۶. اجاره غرفه تنقلات و خوراکی
در هر نقطه از شهر مردم دنبال خوراکی هستند!
خب خودتان بارها و بارها از دکه‌های مختلف در تمام نقاط شهر خوراکی و نوشیدنی خریده‌اید. پس چرا با دوستان تان یک سرمایه کوچک روی هم نگذارید و یکی از این غرفه‌ها را اجاره نکنید. برای ماندن و فروختن در غرفه هم ترتیبی بگذارید و هر روز یک نفر که کلاس ندارد و دانشگاه نمی‌رود مسئول فروش شود. شک نکنید که این کار درآمد خوبی دارد.

۱۷. بازاریابی و فروش کالاهای تبلیغاتی
دیدگاه نسبتاً غلطی درباره بازاریابی در جامعه امروز ایران رواج یافته است که بسیاری از جوانان نسبت به این شغل احساس خوبی ندارند. اما بازاریابی و فروش یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل در کشورهای پیشرفته است که از شأن و منزلت اجتماعی بسیار خوبی هم برخوردار است. بازاریابی و فروش کالاهای تبلیغاتی یک کار پاره وقت و مناسب دانشجویان تمام رشته‌ها است که می‌توانید این از فروش جاکلیدی، لیوان، تیشرت، ساعت دیواری، کارت ویزیت و سررسید تا بسیاری دیگر از کالا در این زمینه فعالیت کنید.

۱۸. فروش آنلاین تمام محصولات و خدمات
اگر دیدگاهتان نسبت به بازاریابی و فروش هنوز تغییر نکرده است می‌توانید بازاریابی آنلاین را هم امتحان کنید و اولین مبلغ واریزی که به حساب تان آمد بالاخره دیدگاهتان تغییر کند! در چند دهه‌ی اخیر، به‌خاطر اینترنت و تلفن همراه، فرصت‌های شغلی زیادی فراهم شده‌اند. روزنامه، رادیو و تلویزیون کم‌کم طرح‌های تبلیغاتی خود را از دست می‌دهند، و به جای آن اینترنت هر روز پول بیشتری می‌سازد. فرقی نمی‌کند که بیمه عمر بفروشید یا برای خدمات نظافتی بازاریابی اینترنتی کنید. مهم این است که از طریق اینترنت یک خدمت و کالا را به یک فرد مشتاق بفروشید.

 

نویسنده: فائزه پوراکبری


نظر شما :