رییس جهاد دانشگاهی :

سردار شهید سلیمانی می‌تواند الگویی برای حل مشکلات کشور باشد / نگاه فراجناحی سردار به مسائل کشور

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۷ کد : ۲۱۴۳ اسلایدر نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
رییس جهاد دانشگاهی گفت: دولت جدیدی که قرار است شکل بگیرد، مدیران ارشد آن باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که بخشی از این ویژگی‌ها، یعنی هم ویژگی فردی و هم اجتماعی را می‌توان از شخصیت سردار سلیمانی اقتباس کرد.
سردار شهید سلیمانی می‌تواند الگویی برای حل مشکلات کشور باشد / نگاه فراجناحی سردار به مسائل کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، حمیدرضا طیبی روز شنبه ۱۳ دی ماه در پنل دوم همایش علمی- دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و با تسلیت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در حدود ۱۰ سال است که با نامگذاری‌های ابتدای سال، مشکل اصلی کشور را ناتوانی در توسعه اقتصادی می‌دانند و راهکار حل این مشکلات را نیز لزوم توجه به چرخه‌ی اقتصاد در داخل بیان می‌کنند.
وی با تاکید بر این‎که یکی از استراتژی‌ها در حل مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصادی، تامین امنیت است، ادامه داد: حوزه دفاعی و امنیتی ما بسیار خوب عمل کرده و سردار سلیمانی نگین موفق امنیت خارجی بودند و مطلع هستیم که چگونه باعث شدند مثلث سیا، موساد و داعش به عنوان یک مهره اصلی که مشکلات بسیاری به وجود آوردند نتوانند به اهداف خود برسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر رهبری عامل اصلی حل مشکلات کشور را توسعه اقتصادی می‌دانند و به صراحت در رابطه با آن صحبت می‌کنند، ما به عنوان افرادی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازیم باید این مسئله را به عنوان مسئله اصلی در نظر بگیریم بنابراین اگر بخواهیم مشکلات حل شود سیاسیون باید به عنوان مسئله اصلی به این موضوع بپردازند و برای حل آن تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که شهید سلیمانی با دقت، زمان پایان استقرار داعش را اعلام می‌کنند، این نشان از آگاهی و اشراف به این موضوع و برنامه ریزی دقیق نظامی ایشان بود که در نهایت اتکال به خداوند می کردند.
رییس جهاد دانشگاهی گفت: وظیفه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جهاد دانشگاهی است که صفات شخصیتی الگوهایی مانند سردار سلیمانی را شناسایی و تبیین کرده و آن را به یک مطالبه جدی مردم برای تشکیل دولت آینده تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی: سیره سردار سلیمانی از هر بعدی و زاویه‌ای الگوست
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، به‌عنوان یکی از سخنران‌های رویداد ملی-دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی از منظر قرآن آغاز و اظهار کرد: خداوند در قرآن درباره حضرت ابراهیم (ع) تعبیر امت را به کار می‌برد؛ «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا»، مفسران درباره امت می‌گویند که این واژه درباره حضرت ابراهیم، به دلیل شخصیت عظیم و ذو ابعاد او در قرآن اطلاق شده است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی تعبیر مکتب را به کار می‌برند. این نشان می‌دهد که این شهید ویژگی‌هایی دارد که این تعبیر برای ایشان به‌کاربرده می‌شود و خوب که دقت کنیم، درمی‌یابیم که ایشان از هر زاویه و بعدی الگوست و به اصول و چارچوبی پایبند است که می‌تواند مسیر جامعه را به سمت صلاح و کمال حرکت دهد. در جریان مبارزه با ظلم در جبهه حق ایشان تبدیل به مکتبی شده که تمام کشورهای مسلمان منطقه از این مکتب الگو می‌گیرند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های ذکر شده در قرآن که منطبق بر شخصیت این شهید بزرگ‌مرد است، بحث ترساننده بودن برای دشمن است؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ». خداوند متعال در این آیه شریفه تأکید می‌کند که همه ادوات و نیرویتان را به‌کارگیرید که دشمنان مورد ارعاب قرار گیرند. در بسیاری از مواقع، چه در سوریه، چه عراق، وقتی می‌گفتند سردار سلیمانی حضور دارد، دشمن عقب‌نشینی می‌کرد.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ضمن ذکر ویژگی‌هایی از جمله محبوب خدا بودن، سبک زندگی پیامبرانه، عبودیت، شهادت، مقام محمود، جهاد کبیر و جهاد اکبر که همه ویژگی‌های ذکرشده در قرآن است اشاره کرده که همگی این خصائص قابل انطباق با شخصیت این شهید بزرگوار است.
شخصیت شهید سلیمانی در دانشگاه‌ها بیان کرد: ویژگی دیگر در وجود ایشان، فقر الی‌الله بود؛ مطابق این آیه شریفه که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّه». فردی تعریف می‌کرد در یک سفر سردار سلیمانی را در هواپیما دیدیم، فرزندم از ایشان خواست چیزی برای او بنویسد و ایشان وقت صرف کرد و متن زیبایی برای فرزندم نوشت که بعدتر وقتی ایشان شهید شد، فرزندم بسیار متأثر شد. شهید سلیمانی جامع همه خوبی‌ها بود و محبوب نسل جوان شده است، جوانان ما امروز به دنبال الگو می‌گردند، چراکه با خلأ آن مواجه هستند. وظیفه دانشگاهیان، علما و مراکز علمی این است که این الگو را به قشر جوان معرفی کنند، آن‌هم نه به‌گونه‌ای که این الگو دست‌یافتنی نباشد.

حجت‌الاسلام حریزاوی: سردار سلیمانی یک تعین و تجسد از حضرت امام (ره) در میدان عمل، جهاد و مقاومت بود
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباط با استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های مکتب سلیمانی، اظهار کرد: رهبری از تعبیر مکتب در توصیف شهید سلیمانی استفاده کردند و از سایر عبارات استفاده نکردند. ایشان در نگاه آکادمیک به‌عنوان شخصی دانشمند، حوزوی یا دانشگاهی شناخته نمی‌شدند. واژه مکتب برای صاحبان اندیشه و تألیفات استفاده می‌شود و خیلی مرسوم نیست که برای ژنرالی موفق در سطح بین‌المللی چنین عباراتی به کار برده شود.
وی افزود: در روزهای پایانی ماه رمضان سال گذشته (۱۳ خرداد ۹۸)، رهبری در سخنانی، مکتب امام (ره) را با خوانش جدیدی ارائه کردند و آن خوانش همانا مکتب مقاومت بود و عباراتی مانند خط مقاومت، نظریه مقاومت و دکترین مقاومت را به کار بردند. از سخنان ایشان این‌طور به نظر می‌آید که شهید حاج قاسم سلیمانی یک تعین و تجسد از حضرت امام (ره) در میدان عمل جهاد و مقاومت بوده است.
حریزاوی با اشاره به رابطه عجیب و علقه مردم مناطق مختلف با شهید سلیمانی، افزود: ایزدی‌ها به‌شدت خود را مدیون حاج قاسم می‌دانند و تاریخ تمدن باستانی این سرزمین و کلیساهایی که رو به نابودی بود، به‌واسطه سردار سلیمانی نجات یافت؛ لذا همه قوم‌ها و نژادها از شهید سلیمانی به نیکی یاد می‌کنند. سردار سلیمانی حتی نسبت به دشمن با حساسیت رفتار می‌کردند؛ در جایی گفته‌اند دشمن اصلی ما داعش نیست، داعش دشمن فریب‌خورده است و تأکید داشتند که با کمترین تلفات، استقرار آن‌ها را از بین ببرند. همین موضوع باعث شده است که دشمنان هم از ایشان به نیکی یاد کنند؛ لذا برخورد ایشان با دشمن همچون برخورد امیرالمؤمنین (ع) با دشمنان اسلام بوده است.
حریزاوی ضمن اشاره به ابعاد عرفانی و حماسی شخصیت سردار شهید سلیمانی ادامه داد: در حوزه معنویت، نوعی عرفان حماسی را مشاهده می‌کنیم که این دو عنصر متعارض و متقابل هم هستند و ایشان توانسته بود زلالی و لطافت عارفی فرهیخته را در اوج حماسه جمع کند. در حوزه منشی نیز یک مدل از رفتار سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و حتی تعامل با فرادستان و فرودستان را می‌بینیم که ممتاز است. حاج قاسم سلیمانی به اهداف و آرمان‌های بلندی فکر می‌کرد، آن‌گونه که این آرمان و هدف در حزب بندی‌ها و گروه‌بندی‌های سیاسی گیر نیفتد.
وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی تمام ظرفیت‌هایی را که خداوند در او قرار داده بود، به فعلیت رساند، اظهار کرد: شاکله مکتب سلیمانی عیناً همان مکتب حضرت امام (ره) است، در یک تقسیم‌بندی علمی پیرامون شاکله مکتب امام به سه حوزه بینشی، منشی و کنشی می‌توان اشاره کرد. در حوزه بینشی و معرفتی مکتب حاج قاسم، سطح بالایی از معرفت و سطح بالایی از معنویت را مشاهده می‌کنیم، چنان‌که در وصیت ایشان نیز مشهود است. توصیه ما به جوانان و همه مردم این است که یک‌دوره وصیت‌نامه ایشان را بخوانند یا بشنوند تا متوجه شوند که ایشان دقیقاً به چه چیز می‌اندیشید.
وی با بیان اینکه در حوزه کنش‌ها و رفتارها، حرکت حاج قاسم حرکتی تکلیف‌مدار بوده است، گفت: ایشان به دنبال آن چیزی بود که وظیفه دینی و ملی است و در خلال انتخاب مأموریت خود، آن نقطه را محور انجام وظیفه قرار می‌دادند که باری که بر زمینه مانده بود. از برجستگی‌های ایشان همین بس که طبق محاسبه دقیقی به وظیفه خود عمل کردند و جنگ را به پیروزی رساندند، سپس در دوره صلح به شهادت رسیدند.
حریزاوی در پایان تاکید کرد: ضروری است پایان‌نامه‌هایی با محوریت مکتب شهید سلیمانی و استراتژی‌های ایشان نگاشته شود و از این پژوهش‌ها نیز حمایت‌هایی صورت پذیرد.


دلخوش: سردار سلیمانی‌ها فرزندان مرام جمهوری اسلامی هستند
علیرضا دل‌خوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور طی سخنانی اظهار کرد: در خصوص ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه سردار سلیمانی در حوزه روابط بین‌الملل گفتنی زیاد است و همگان شنونده یا شاهد این واقعیت بوده‌اند که مشی سردار سلیمانی در زنده نگاه‌داشتن جریان مقاومت اسلامی، سرفصلی در بیان مانیفست جمهوری اسلامی است. مانیفست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چند اصل بوده؛ اصل ۱۵۴ قانون اساسی، در واقع اساسنامه اعتقادی جمهوری اسلامی مبنی بر دفاع مستضعفان جهان است. اگر سردار سلیمانی را به‌عنوان مقام عالی‌رتبه نظامی بدانیم، نگاه و تحلیل‌های مبتنی بر شهادت ایشان را باید در چارچوب مرزهای داخل دنبال می‌کردیم، اما چیزی که در واقعیت وجود دارد، این است که ایشان نشان‌دهنده و راهنمای بسیار فصیح و روشنی از مانیفستی بود که مصداق آیه شریفه «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است.
مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در ادامه با تأکید بر اینکه مرامنامه جمهوری اسلامی و اعتقاد راسخ به حقانیت پیام ایران دو عنصر اساسی است و اینکه نمی‌توان بدون اعتقاد به حقانیت خود، مدافع خوبی نسبت به مرامنامه‌تان باشید، بیان کرد: شرط دیگر در این دفاع، اعتقاد به‌ضرورت کمک به مستضعفان جهان بدون در نظر گرفتن ملیت، دین و اعتقادات مذهبی افراد است. سردار سلیمانی، به اعتراف همگان، در راه‌اندازی جریان ضد تروریسم قائل به خط‌کشی‌ها و مرزبندی‌ها نبود. همین‌که عنصر تروریسم در یک منطقه دیده می‌شد، سردار سلیمانی برای تقابل با این جریان حضور مؤثر داشت. همین امر سبب گردید که جریان استکبار به بهای بی‌آبرو ساختن خود حاضر شود افتضاح بین‌الملل را بپذیرد، اما به‌صورت فیزیکی سردار سلیمانی را از بین ببرد، غافل از آنکه سردار سلیمانی‌ها فرزندان مرام جمهوری اسلامی هستند و اگر سردار سلیمانی از بین ما رفتند، اما اندیشه ایشان در جای‌جای نظام جمهوری اسلامی جاری و ساری است و تشییع پیکر ایشان در آن روز خاص نشان از عظمت و جایگاه خاص ایشان در کشور و منطقه بود.
وی افزود: سردار سلیمانی در زمانی که به درجه افتخارآمیز شهادت نائل شدند، در کسوت یک نماینده ویژه دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی ایران در عراق حضور داشتند، یعنی ایشان نه در جامه فرمانده سپاه و نه در جامه مبارز و فعال در حوزه مقاومت، بلکه به‌عنوان یک پیام‌رسان و مأموری ویژه از سوی جمهوری اسلامی به عراق سفر کرده بودند. علامت شفاف این مأموریت، اظهارات نخست‌وزیر وقت عراق است که اعلام کرده بود: در ساعت ۸:۳۰ روز جمعه‌ای که در بامداد آن شهید سلیمانی به فیض شهادت نائل آمدند، در ساختمان نخست‌وزیری ملاقاتی با حاج قاسم سلیمانی داشتیم و قرار بود ایشان پیامی از سوی جمهوری اسلامی به‌طرف عراقی برسانند.
دل‌خوش در رابطه با جنبۀ حقوقی و دیپلماتیک شهادت سردار سلیمانی اضافه کرد: از دیگر سو، بنا بر کنوانسیون ۱۹۶۹ (کنوانسیون نیویورک)، یک سری مصونیت‌هایی به مأمور ویژه که می‌تواند فردی نظامی، اقتصاددان یا سیاسی باشد، داده می‌شود و شرط اینکه فرد مأمور این مصونیت‌ها را دارا باشد، رضایت کشور پذیرنده است. نخست‌وزیر وقت عراق اعلام کرده بود سردار سلیمانی با پاسپورت معتبر وارد فرودگاه عراق شده و سپس عازم محل اقامت خود شد تا در ساعت ۸:۳۰ ملاقات رسمی او انجام پذیرد؛ بنابراین، در وهله نخست، دولت پذیرنده اطلاع داشته و دوم اینکه دولت پذیرنده رضایت بر انجام این مأموریت در خاک عراق داشته است و سوم اینکه سردار سلیمانی، به‌عنوان نماینده دیپلماتیک جمهوری اسلامی در این کشور حضور یافته است. از سوی دیگر، مطابق قطعنامه ۳۳۱۴ که در خصوص تجاوز به خاک کشورها در مجمع عمومی تصویب‌شده است و بر اساس ملاک‌هایی که برای تجاوزکارانه یا متجاوزانه بودن حضور یک کشور در کشور دیگر و پارامترهایی که در این‌باره تبیین شده است، اگر کشوری طی معاهده و پیمانی در کشور دیگر حضور داشته باشد، به‌محض اینکه در کشور میزبان از حدود اختیارات خود تخطی کند، از آن لحظه، این کشور متجاوز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: بر هیچ کسی پوشیده نیست که در ساعت یک و نیم بامداد ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، کشور مهمان که آمریکا بوده و بر اساس یک قطعنامه در کشور عراق حضور دارد، از مقررات موافقت‌شده با این کشور تخطی کرده و نه تنها به مهمان رسمی این کشور در خاک عراق، بلکه به یک مقام عالی‌رتبه عراقی حمله و آن‌ها را ترور کرده است، لذا هم از منظر حقوق دیپلماتیک و هم از منظر قطعنامه ۳۳۱۴، کشور آمریکا با این اقدام، بر حق حاکمیت عراق تجاوز کرده است و هم از حقوق دیپلماتیک برشمرده شده برای نماینده‌ای ویژه تخطی کرده است.
مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: وزارت امور خارجه با همراهی قوه قضاییه و خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پیگیری‌هایی از سوی دولت عراق و نیز در سطح بین‌الملل و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دارد و همچنین از طریق سیستم داخلی جمهوری اسلامی ایران موضوع در حال پیگیری است و شرح ماوقع و کیفرخواست مفصلی علیه دولت آمریکا تهیه شده و در مراحل نهایی است و قوه قضاییه آن را تحویل دولت عراق خواهد داد.

کلید واژه ها: سردار سلیمانی


نظر شما :