مهارت هایی که بعد از فارغ‌التحصیلی به کارتان می‌آید

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱ کد : ۲۱۵۸ دانستنی‌های دانشجویی
مهارت‌ها جزو اصلی‌ترین نیازهای شغلی انسان‌ها بشمار می‌روند که آموزش آن‌ها برای انجام فعالیت‌های شغلی واجب و الزامی است بخش مهارت‌ها در رزومه‌ی کاری شما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای کارفرمایان است چراکه مهارت‌ها نشان می‌دهند شما برای انجام آن کار صلاحیت لازم را دارید. غالباً کارفرمایان به بخش مهارت‌های رزومه‌ی کاری توجه ویژه‌ای می‌کنند تا مشخص کنند که آیا باید به مرحله‌ی بعدی استخدام بروید یا خیر. بنا بر اهمیت مهارت‌ها توصیه می‌کنیم زمانی که شما رشته‌ی تحصیلی و زمینه‌ی کاری خود را تعیین کرده‌اید شروع به کسب مهارت‌ها کنید، چراکه آموزش مهارت‌های مختلف در چهار سال تحصیل در دانشگاه می‌تواند زمان خوبی باشد تا شما برای شغل آینده‌ی خود آماده شوید. در ادامه‌ی مطلب توصیه‌ها و راهکارهای مفیدی برای دانشجویان ارائه خواهیم کرد تا بتوانند از فرصت‌های طلایی دوران دانشجویی خود برای کسب مهارت‌های شغلی استفاده کنند.
مهارت هایی که بعد از فارغ‌التحصیلی به کارتان می‌آید

اهمیت کسب مهارت در دوران دانشجویی
دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند نباید صرفاً به دنبال گذراندن وقت با دوستان و تلف کردن زمان خود باشند. دوران جوانی و دانشجویی بهترین زمان برای یادگیری هر مهارت و علمی است، چراکه ذهن انسان در این دوران از کارکرد خوبی برخوردار است.
بهتر است دانشجویان برای آینده‌ی شغلی خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند و شروع به تحقیق کنند تا با مهارت‌های لازم برای شغل خود آشنا شده و برای کسب و پرورش آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. آموزش این مهارت‌ها حتی در طول دوران تحصیل نیز می‌تواند فرد را در گذراندن دروس خود توانمند سازد.

 راه‌های کسب مهارت
۱. شرکت در دوره‌های کارآموزی
اکثر رشته‌های دانشگاهی چه رشته‌های علمی و تئوری و چه رشته‌های عملی و فنی دارای دوره‌های کارآموزی هستند تا دانشجویان بتوانند با شرکت در این دوره‌ها، توانایی و مهارت‌های فنی و عملی رشته‌ی خود را بیاموزند. این دوره‌ها می‌تواند برای کسب مهارت‌های جدید خوب و مفید باشد اما اگر احساس کردید برای شما کافی نیست می‌توانید از دوره‌های کارآموزی و یا کار دانشجویی در دانشگاه نیز برای کسب مهارت‌های جدید بهره ببرید.
حداقل مهارتهایی که می‌توان در این دوران کسب کرد مانند کار با رایانه و نرم‌افزارهای عمومی مانند ورد و اکسل نیز می‌توانند برای آینده‌ی شغلی افراد مفید باشند.

۲. شرکت در سمینارها و همایش‌های دانشگاهی
دانشجویان می‌توانند همراه با گذراندن دروس خود در سیمنارها، همایش‌ها و کارگاه‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود شرکت کنند و از این طریق مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش دهند. شرکت در چنین جمع‌هایی دو حسن بزرگ دارد:
یکی اینکه افراد می‌توانند از طریق این برنامه‌ها با آخرین تغییرات و پیشرفت‌های علمی رشته‌ی خود آشنا شوند و در جریان مقالات و آخرین دستاوردهای رشته‌ی خود قرار گیرند و حسن دیگر شرکت در این برنامه‌ها ایجاد ارتباطات فعال با افرادی است که در این زمینه مشغول به کارهستند.
در این نوع برنامه‌ها همیشه از افراد موفق و صاحب‌نظر دعوت به عمل می‌آید و دانشجویان می‌توانند با ایجاد شبکه سازی، با این افراد در ارتباط باشند که این امر می‌تواند در یافتن شغل در آینده کمک فراوانی به دانشجویان کند. ازاین‌رو به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود برنامه‌ی درسی خود را طوری تنظیم کنند تا بتوانند نهایت استفاده را از این برنامه‌ها داشته باشند و مهارت‌های خود را افزایش دهند.

۳. شرکت در کلاس‌های خصوصی آموزش نرم‌افزارها
امروزه برای تمام رشته‌ها در دنیا نرم‌افزارهای خاصی تهیه و عرضه شده است تا افراد بتوانند فعالیت‌های کاری خود را با این نرم‌افزارها سرعت بخشند و بر دقت کارها بیفزایند. متأسفانه در دانشگاه‌های کشور ما آموزش نرم‌افزارهای خاص هر رشته در برنامه‌ی درسی دانشجویان گنجانده نشده است و از این نظر دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند، چراکه کار با این نرم‌افزارها و حرفه‌ای شدن در آن‌ها نیاز به زمان و تمرین دارد ازاین‌رو دانشجویان می‌توانند از زمان دانشجویی خود در جهت آموزش این نرم‌افزارها بهترین استفاده را کنند.
دانشجویان می‌توانند با شرکت در کلاس‌های خصوصی خارج از محیط دانشگاه و یا آموزش از طریق اینترنت، این نرم‌افزارها را بیاموزند. حرفه‌ای شدن در این نرم‌افزارها می‌تواند بهترین و مهم‌ترین مهارت برای آینده‌ی شغلی افراد باشد.

۴. شرکت در دوره‌های داوطلبانه
زمانی که انسان در محیط کاری یک رشته قرار می‌گیرد بهتر می‌تواند در مورد آن رشته اطلاعات کسب کند و مهارت‌های لازم برای شغل آینده‌اش را بشناسد و شروع به کسب تجربه پیرامون رشته‌ی خود کند. ازاین‌رو توصیه می‌شود دانشجویان برای کسب تجربه و سابقه در دوره‌های داوطلبانه‌ی مختص رشته‌ی خود مشغول به کار شوند و از تجارب افراد باتجربه و باسابقه بهره ببرند. دانشجویان می‌توانند در این دوره‌ها به‌صورت رایگان نیز فعالیت کنند و صرفاً برای بیشتر کردن توانایی‌های خود از تجارب افراد باتجربه بهره ببرند.


 مهارت‌های پیشنهادی
۱. زبان انگلیسی

قطعاً یکی از حیاتی ترین برنامه‌هایی که هر مهندسی باید دنبال کند، تقویت زبان انگلیسی است. در دنیای امروز هیچ عذری برای کوتاهی در فراگیری زبان وجود ندارد. لازم به ذکر است:
دانشجویان اگر به فکر ادامه تحصیل هستند، زبان انگلیسی جزو مواد امتحانی کارشناسی ارشد و نیز جزو ملزومات قبولی در آزمون‌های دکتری است. همچنین، از آنجا که این زبان، زبان علم محسوب می‌شود، جستجوی آخرین یافته‌های علمی، تنها با استفاده از زبان انگلیسی ممکن است.
آموزش زبان‌های خارجه و به‌خصوص زبان انگلیسی یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند به افراد در یافتن شغل و انجام هر چه بهتر فعالیت‌های شغلی کمک کند. ازآنجایی‌که آموزش این زبان‌ها فرصت و زمان زیادی را می‌طلبد تا فرد بتواند دوره‌های آن را بگذراند یا با تمرین و تکرار در خانه بتواند آن را آموزش ببیند، بهتر است دانشجویان از زمان دانشجویی خود در جهت یادگیری حرفه‌ای زبان‌های خارجه استفاده کنند و به مهارت‌های خود بیفزایند.
 

۲. دانش اینترنت

امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که این ابزار تا چه اندازه زندگی ما را تغییر داده است. به اعتقاد من لازم نیست دانشجو در هر زمینه‌ای سایت یا پایگاه اطلاعاتی خاصی را حفط داشته باشد. آنچه که برای دانشجویان در این زمینه لازم به نظر می‌رسد، بالا بردن سطح مهارت در زمینه جستجو در اینترنت است. البته نمی‌توان انکار کرد که دانش اینترنت مستقل از بحث زبان انگلیسی نیست. واضح است که استفاده از کلید واژه‌های فارسی سهم کوچکی از پتانسیل موجود را به ما می‌نمایاند. فراگیری مهارت در اینترنت انتها ندارد.

 

۳. مجموعه نرم افزارهای Office

این مجموعه یکی از اجزای حیاتی کار حرفه‌ای در دنیای امروز است. دانشجویان در طول دوران دانشجویی به شکلی حیاتی لازم است با نرم افزارهای Word، Excel، PowerPoint و Outlook آشنا شوند. همچنین، فراگیری نرم افزارهای Access، MSP و Visio هم می‌تواند در آینده امنیازهای خوبی برای فارغ التحصیلان در محیط‌های کاری به وجود آورد.

 

۴. مهارت‌های متفرقه نرم افزاری

شاید عجیب به نظر برسد، ولی به اعتقاد من در برخی زمینه‌های کاری در صنعت، امتیازهای مهم محسوب می‌شود اگر دانشجو با برخی نرم افزارهای غیر مرتبط به صورت ابتدایی آشنا باشد. در این میان می‌توان به نرم افزارهای طراحی وب مانند HTML و Flash، نرم افزارهای گرافیکی مانند PhotoShop و نرم افزارهای ویرایش فیلم و کلیپ مانند Movie Maker اشاره کرد.

 

۵. مهارت‌های تخصصی و ویژگی‌های فردی

جدا از تمامی اینها، هر حرفه‌ای مهارت‌های خاص خود را هم می‌طلبد. به عنوان نمونه، اشخاصی که در بخش‌های خدمات پس از فروش، تحقیق و توسعه، خط تولید، فروش یا بازرگانی خارجی کار می‌کنند، مهارت‌های ویژه متفاوتی دارند. دانشجویان می‌توانند در دوران دانشجویی با مهارت‌های ارتباطی و فردی آشنا شده و شروع به کسب و پرورش این مهارت‌ها کنند تا بتوانند در محیط کاری خود از آن‌ها بهره ببرند. مهارت‌های ارتباطی و فردی به چگونگی رفتار فرد با دیگران گفته می‌شود. در این دوران چون افراد در جمع‌های کلاسی و یا خوابگاهی قرار می‌گیرند می‌توانند از این فرصت‌ها برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس، حس مسئولیت‌پذیری، فن سخنوری و تعامل مثبت با دیگران و … استفاده کنند و این مهارت‌ها را در خود پرورش دهند.
دانشجویان می‌توانند با شرکت در پروژه‌های مختلف همراه با همکلاسی‌های خود توانایی کار تیمی خود را بالا ببرند، همچنین شرکت در بحث‌های کلاسی و یا تحویل پروژه می‌تواند تمرین خوبی برای بالا بردن فن بیان و قدرت سخنوری افراد در جمع باشد که تمامی این مهارت‌ها می‌تواند فرد را برای شغل آینده‌ی خود آماده سازد.


کلام آخر
توجه داشته باشید که موارد اشاره شده، بر مبنای نظرها، عقیده‌ها و تجربه‌های شخصی تنظیم شده است و قطعاً می‌تواند برای هرکسی نیازها متفاوت باشد.
از زمانی که در اختیار دارید به بهترین نحو استفاده کنید، از امروز برای یادگیری مهارت‌های جدید برنامه‌ریزی کرده و لیست مهارت‌های خود را یادداشت کنید. اگر برای موفقیت و به دست آوردن شغل و درآمد مناسب در آینده در س می‌خوانید بهتر است زمان دانشجویی را دست‌کم نگیرید و از همین امروز برای آینده‌ی خود تلاش کنید تا زودتر به موفقیت برسید.
 

 

نویسنده: فائزه پوراکبری

کلید واژه ها: دانستی‌های دانشجویی


نظر شما :

علی ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۱
خیلی ممنون از شما بابت این توضیحات خوبتون