هرآنچه درباره حذف و اضافه باید بدانید

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۱۸۸ دانستنی‌های دانشجویی
شما به عنوان یک دانشجو ممکن است به‌خاطر رعایت پیش‌نیازها، هم‌نیاز، تداخل ساعت برگزاری، کمبود ظرفیت‌ها و هزار و یک دلیل دیگر در زمان انتخاب واحد، درسی که را که می‌خواستید را نتوانستید انتخاب کنید یا دروسی را برداشته باشید که بخواهید مطالعه آن را به زمان دیگر موکول و یا با تدریس استاد دیگری تجربه کنید. دانشجو می تواند پس از آغاز هر نیمسال تحصیلی در مهلتی که در تقویم دانشگاهی تعیین شده است تعدادی از دروس انتخابی خود را در صورت موافقت گروه آموزشی مربوط حذف کند و یا درس یا دروس دیگری علاوه بر آنچه قبلاً انتخاب کرده است انتخاب نماید.
هرآنچه درباره حذف و اضافه باید بدانید

حذف و اضافه
دانشجو پس از آغاز نیمسال تحصیلی می‌تواند در فرصتی که در تقویم آموزشی تعیین شده (که معمولاً دو هفته بعد از انتخاب واحد اصلی است) اقدام به حذف یا اخذ دروسی در صورت موافقت گروه آموزشی مربوطه کند.
شما در حذف و اضافه می‌توانید حداکثر دو درس را اخذ یا دو درس که قبلاً انتخاب کردید، را حذف کنید
تعداد واحدهای انتخابی دانشجوی کارشناسی در یک نیمسال نبایستی از ۱۲ کمتر واز ۲۰ بیشتر باشد.
حذف و اضافه در ترم تابستان وجود ندارد.
دانشجویانی که در ترم‌های گذشته معدل الف را در میان هم‌دوره‌ای‌های خود کسب کرده باشند، در صورت تمایل می‌توانند تا ۲۴ واحد انتخاب واحد کنند.


حذف تک درس
دانشجویان فقط مجاز به حذف یک درس نظری هستند.
دانشجو می‌تواند در صورت وقوع شرایط اضطراری تا دو هفته قبل از شروع امتحانات پایان نیم‌سال، صرفاً یک درس نظری را با تأیید گروه آموزشی حذف کند
تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف اضطراری نباید کمتراز ۱۲ واحد شود.
دروس عملی (آزمایشگاهی، کارگاهی، پروژه، کارآموزی و…) قابل حذف اضطراری نمی‌باشد.
چنانچه تا آخرین مهلت حذف اضطراری واحدهای اضافه دانشجو حذف نگردد مطابق مقررات پس از امتحانات پایان ترم، واحدهای اضافه حذف خواهد شد.


حذف ترم
در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات انجام می پذیرد.
ارسال درخواست مرخصی تحصیلی می بایست حداقل دو هفته قبل از شروع ترم و حداکثر قبل از پایان زمان حذف و اضافه باشد تا امکان حذف دروس انتخاب شده و صرفاً پرداختن شهریه ثابت فراهم باشد.
حذف ترم شامل پرداخت شهریه ثابت و متغیر می شود.
دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته می توانند در طول دوره تنها یک بار از فرصت مرخصی یا حذف ترم استفاده کنند. دانشجویان کارشناسی پیوسته مجموعاً دو بار می تواند از فرصت مرخصی یا حذف ترم استفاده کنند.
چنانچه دانشجو در هیچیک از امتحانات پایان ترم شرکت نکند تمام واحدهای ترم مزبور حذف خواهد شد (حذف ترم) اما شهریه های ثابت و متغیر دروس اخذ می گردد.


حذف پزشکی
حذف پزشکی یا حذف اضطراری به دانشجو این موقعیت را می دهد که چند روز قبل از جلسه امتحان پایان ترم، آن واحد درسی را حذف کرده و بدون شرکت در امتحان نمره صفر برای وی منظور نشود. به واقع به این صورت بدون آنکه شرکت نکردن در امتحان پایان ترم لطمه ای به معدل و سابقه تحصیلی دانشجو وارد کند، می تواند با حذف اضطراری یا حذف پزشکی آن واحد خاص، فرصت گذراندن دوباره و شرکت در امتحان پایان ترم در ترمی دیگر را برای خود فراهم کند.
اگر زمان حذف اضطراری سپری شده و همچنان نیاز به حذف یک واحد درسی و عدم حضور در جلسه امتحان را داشته باشید، امکان حذف پزشکی تا یک روز بعد از برگزاری امتحان برقرار می باشد.
برای حذف پزشکی می باید دانشجو دارای برگه تائید شده توسط پزشک بوده یا پرونده پزشکی داشته باشد. با این شرایط دانشجو پس از عدم حضور در جلسه امتحان به آموزش دانشگاه مراجعه کرده و ضمن ارائه پرونده پزشکی خود، تقاضای حذف پزشکی درس مربوطه را می نماید.
لازم به ذکر است که هر دانشجو برای استفاده از موقعیت حذف پزشکی، به هیچ وجه نمی باید در جلسه امتحان آن واحد درسی حاضر شده و برگه حضور را امضا کند. در این صورت و در شرایطی که سر جلسه حضور داشته باشد، امکان استفاده از حذف پزشکی به طور کامل برداشته خواهد شد.


نکات مهم
غیبت دانشجو بیش از ۳ جلسه از ۱۶ جلسه برگزاری هر درس موجب حذف آن درس می گردد. (شایان ذکر است شهریه آن درس مسترد نخواهد شد)
غیبت در جلسه امتحان هر درس موجب حذف آن درس خواهد شد. (شهریه درس مسترد نخواهد شد.)
حذف ترم تحصیلی و یا مرخصی تحصیلی و نیز حذف دروس در سنوات مجاز دانشجو لحاظ می گردد و تنها در شرایط خاص مانند مرخصی پزشکی (در صورت تایید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزش) و برای دانشجویان خانم در صورت مرخصی زایمان، حداکثر دو نیمسال تحصیلی به سنوات مجاز آنها اضافه می گردد.


در نهایت توصیه ما پیش رفتن بر اساس چارت درسی است که گروه و وزارت علوم طراحی کرده چرا که امکان دارد برخی از درس‌ها فقط سالی یک‌بار ارائه شود.

 

نویسنده: فائزه پوراکبری

 

جهت عضویت در سازمان دانشجویان به سایت شهر دانشجو مراجعه نمائید.

کلید واژه ها: دانستی‌های دانشجویی


نظر شما :