در آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تأکید شد؛

گفتگو بر مبنای اخلاق و انصاف موجب پیشرفت کشور می شود / اهمیت شکل‌گیری فرهنگ گفت‌وگو بین دانشجویان

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷ کد : ۲۳۳۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
رئیس جهاددانشگاهی گفت: برگزاری چندین دوره مسابقات مناظره نشان داده است که اگر مبنای گفت‌وگو‌ها و بحث‌های ما، اخلاق، انصاف و نظرات کارشناسی و علمی باشد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و پیشرفت را در پی دارد.
گفتگو بر مبنای اخلاق و انصاف موجب پیشرفت کشور می شود / اهمیت شکل‌گیری فرهنگ گفت‌وگو بین دانشجویان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، سید حمیدرضا طیبی در آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز (۲۳ اسفند) برگزار شد، تصریح کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که باید مسابقات ملی مناظره دانشجویی را با هدف الگوسازی و ایجاد فرهنگ گفت‌وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور برگزار کنیم.
وی افزود: جهاددانشگاهی به سهم خود اعلام می‌کند که کشور ما هیچ مشکلی در توسعه علمی، فناورانه و فرهنگی ندارد و فقط آن چیزی که کشور را در مضیقه قرار داده و از آن رنج می‌بریم، ترجیح مصالح شخصی و حزبی بر منافع ملی و نداشتن اجماع بر سر اهداف ملی است. امیدوارم این مسابقات بستری را فراهم کند و نهایتاً دانشجویان ما به عنوان مدیران آینده کشور، بتوانند به اجماع در این زمینه برسند.
وی اظهار داشت: اگر برنامه پیشرفت کشور‌ها را مطالعه کنیم، کشورهایی به پیشرفت به معنای عام و وسیع دست پیدا کردند که نخبگان آنها - سیاسی، روشنفکری، دولتی - بر سر مصالح ملی کشور به توافق رسیده‌اند؛ توافقی که حاصل گفتگوهای علمی و منطقی هست؛ یعنی یک امر سیاسی نبوده است. از طریق بحث علمی، بهترین راه را انتخاب و از آن حمایت کردند.
وی با تاکید بر اینکه ما در طول تاریخ از نداشتن اجماع آسیب‌های زیادی دیده و در برهه‌های تاریخی گوناگون، قدرت پیشرفت را از دست دیده‌ایم خاطرنشان کرد: از دوران مشروطه که ایران متوجه شد چقدر در توسعه و پیشرفت عقب افتاده بود و باید حرکت‌های جدی در این زمینه داشته باشد. جنبش‌های ملی، مذهبی و اعتدالی شکل گرفت و در ادامه، همه در مقابل یکدیگر و حکومت قرار گرفتند و کشور فرصت پیشرفت را از دست داد. در دوران ملی شدن صنعت نفت، وقتی دو حوزه روحانیت و روشنفکران به توافق رسیدند، اتفاق بزرگ (ملی شدن صنعت نفت) روی داد و وقتی اختلاف بین آنها ایجاد شد، مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. اکنون نیز کم و بیش شاهد این موضوع در کشور هستیم.
در ادامه این مراسم، مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به تشریح روند برگزاری این دوره پرداخت و بیان کرد: در این دوره میزبان بیش از هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب ۲۶۲ تیم بودیم و ۲۵۰ مسابقه نیز برگزار شد. امیدواریم در دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان با بازگشت شرایط کشور و دانشگاه‌ها به وضع عادی و برطرف شدن کرونا، بار دیگر شاهد حضور گسترده دانشجویان در این رویداد فرهنگی باشیم.

وی افزود: از میان دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره، ۵۷ درصد از رشته‌های شاخه علوم انسانی، ۲۷ درصد از رشته‌های شاخه علوم فنی و پایه، ۱۳ درصد از رشته‌های شاخه علوم پزشکی و یک درصد از شاخه هنر بوده‌اند. ۷۴ درصد از دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره در مقطع کارشناسی، ۱۱ درصد در مقطع کارشناسی ارشد، ۹ درصد در مقطع دکتری و ۶ درصد در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه دانشجویان شرکت‌کننده، استادان گرانمایه‌ای که بار و مسئولیت سنگین داوری این دوره را به دوش کشیدند، سپاسگزاری کنم. مسابقات مناظره دانشجویان ایران، فرصت بی‌بدیلی برای آموختن است.
مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران و معرفی تیم برگزیده این دوره، از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، امروز شنبه ۲۳ اسفندماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی و رئیس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، با اهدای نشان خواجه‌نصیر به تیم آرمان از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به عنوان برنده این دوره از مسابقات برگزار شد.

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :