با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

گذری بر درختان کهنسال ایران

وبینار "گذری بر درختان کهنسال ایران" توسط کانون کوهنوردان دانشگاه پیام نور کردستان با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی ۲۲ اسفند برگزار شد.
گذری بر درختان کهنسال ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی "گذری بر درختان کهنسال ایران" میلاد آقایی (مسئول کانون کوهنوردی و گردشگری دانشگاه پیام نور استان کردستان) از شناسایی ۱۹۶ درخت کهنسال با عمر بالای ۳۰۰ سال در استان کردستان توسط کارشناسان این حوزه خبر داد که از این تعداد، ۱۰ درخت بالای ۸۰۰ سال سن دارند و تاکنون قدیمی‌ترین درخت استان بنام "مژراو" با عمر تخمینی ۱۲۰۰ سال در روستای سالیان سنندج ثبت شده است، البته در حال بررسی گونه‌ای درخت با عمر احتمالی بیشتر در مسیر سقز- بانه می‌باشیم.
وی در ادامه از اجرای "پروژه شناسایی و محافظت از درختان کهن سال کردستان" خبر داد و گفت: بررسی، شناسایی و شناسنامه‌دار نمودن درختان کهنسال بالای ۲۰۰ سال از اهداف این طرح است که با همکاری نهادهای مدنی و اجرایی ادامه دارد.
در ادامه این نشست یونس گراوند (مدرس دانشگاه در حوزه منابع طبیعی) از ثبت ملی ۲۱ درخت کهنسال در استان کردستان خبر داد و گفت: پرونده ثبت ۱۰ درخت دیگر در حال بررسی می‌باشد. وی سپس به معرفی روش‌های تعیین سن درختان پرداخت و گفت: قدمت و اصالت از ویژگی جنگل ها و درختان منطقه زاگرس می باشد که استان کردستان از این لحاظ وضعیت غنی دارد.
سپس مصطفی خوش نویس (کارشناس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری) با بیان اینکه درختان کهنسال جزو ثروت‌های طبیعی و ذخایر ژنتیکی یک کشور محسوب می‌شوند گفت: درختان کهنسال طی زندگی طولانی صدها ساله خود شاهد تحولات طبیعی و تنش‌های محیطی متعددی بوده و لذا به عنوان تاریخ زنده قابل مطالعه می‌باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از کم توجهی و نبود رویه مناسب و علمی برای مراقبت و نگهداری درختان کهنسال در ایران، خاطر نشان ساخت: درختان برای زنده ماندن نیاز به آب، خاک، مواد غذایی، هوا و… به میزان مناسب دارند، لذا نباید محدودیت و مشکل فراروی آنان ایجاد کنیم.
خوش نویس نقش دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌ها را در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست خصوصاً درختان کهنسال حائز اهمیت دانست و خواستار نقش آفرینی موثر و هدفمند این نهادها برای حفاظت از ثروت‌های ملی همچون حفظ محیط زیست و تنوع گیاهی کشور شد.
در ادامه حمید کریلی (کارگردان و مستندساز حوزه محیط زیست) تنوع و تکثر حیات وحش و منابع طبیعی در ایران را پتانسیل مناسبی برای تهیه فیلم و مستندهای جذاب دانست و گفت: در سال‌های اخیر شناخت و حساسیت شهروندان نسبت به حقوق حیوانات افزایش یافته که باید تلاش نمائیم این حساسیت در حوزه حفاظت و حراست از منابع طبیعی خصوصاً درختان کهنسال نیز افزایش یابد.
صیاد شیخی (دکتری تنوع زیستی و فعال محیط زیست) با تبیین اهمیت درختان کهنسال در حوزه‌های تاریخ نگاری و مردم شناسی، خواستار برگزاری نشست‌های تخصصی جهت تبیین برنامه‌های کلی و بین بخشی برای نگهداری و احیای درختان کهنسال، گسترش توریسم طبیعی و تهیه پروتکل‌های نگهداری از این درختان شد.
 


نظر شما :