اولین جلسه شورای علمی مسابقات مناظره تخصصی تعاون برگزار شد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۳ کد : ۲۴۴۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
اولین جلسه شورای علمی دومین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون با حضور متخصصین حوزه تعاون برگزار شد.
اولین جلسه شورای علمی مسابقات مناظره تخصصی تعاون برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان، با ارائۀ گزارش مختصری از اولین دورۀ مسابقات مناظرۀ دانشجویی تعاون و اشاره به نقاط قوت و ضعف آن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی فشرده و معرفی منابع اطلاعاتی معتبر به شرکت‌کنندگان را از برنامه‌های دبیرخانه برای تقویت تیم‌ها عنوان کرد.
وی همچنین بر ضرورت تصمیم‌گیری درخصوص عنوان اختصاصی دوره دوم از مسابقات، تدوین گزاره‌های استاندارد و مناسب برای این مسابقات و استفاده از توان علمی اساتید دانشگاه در این مسابقات تأکید کرد. وی هدف این مسابقات را ترویج فرهنگ تعاون در کشور دانست.
علیقلی حیدری، رئیس انجمن علمی تعاون ایران نیز با اشاره به بُعد فرهنگ‌سازی مسابقات و تأثیر آن در ارتقاء جایگاه اقتصاد تعاونی در کشور و دانشگاه‌ها، بر جنبۀ آموزشی و توانمندسازی دانشجویان در مناظره‌ها تأکید کرد. وی با اشاره به اهمیت نوآوری در تعاون، قوانین و مقررات تعاونی‌ها و مباحث مربوط به سیاستگذاران و کارگزاران را از مهم‌ترین محور‌های تدوین گزاره‌های مسابقات دانست و افزود: بهتر است محور مناظره‌ها را کلان‌تر ببینیم و شرکت‌کنندگان در این مسابقات هم بتوانند گزاره‌های این مسابقات را پیشنهاد بدهند.
محمد امیرپناهی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این جلسه گفت: این مسابقات علاوه بر ارتقاء فرهنگ تعاونی، بر ارتقاء فرهنگ مباحثه و مهارت‌های استدلالیِ دانشجویان نیز تأثیرگذار است. وی با اشاره به مفیدبودن استفاده از استاد راهنما در کنار تیم‌ها پیشنهاد کرد که در چینش تیم‌ها در جدول مسابقات، تیم‌های با رشته مشابه روبه‌روی هم قرار گیرند. وی بر اهمیت استفاده از گزاره‌هایی حول مسائل انضمامی، مسائل کلان، ساختار دولت و نگاه جامعه به مسئله تعاون، و استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی تأکید کرد.
بهزاد سام‌دلیری، مشاور معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از علاقه‌مندی کارشناسان و فعالان حوزه تعاون و مراکز نوآوری برای شرکت در این مسابقات خبر داد و مسابقات مناظره را وسیله‌ای جذاب برای فعال‌ترکردن مراکز نوآوری تعاون در سطح کشور دانست. ایشان پیشنهادهایی هم دربارۀ زمان‌بندی برگزاری مسابقات و اتمام آن تا روز جهانی تعاون مطرح کردند.
سجاد نوری، رئیس مرکز نوآوری و تعاون ایران نیز با ارائۀ پیشنهادهایی در رابطه با محور گزاره‌های مناظره‌ها، بر اهمیت وجوه نوآورانۀ تعاون مثل بلاک‌چین‌ها، تعاونی‌های پلتفرمی و دیگر مدل‌های موفق کسب و کار تاکید کرد. همچنین پیشنهاد دادند که موضوع تعاون را به تمامی مراکز رشد و نوآوری انتقال بدهیم.
پیمان باباخانلو، مشاور معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بر ضرورت و اهمیت معرفی منابع معتبر مرتبط به دانشجویان با هدف افزایش غنای مناظره‌ها تأکیدکرد. ایشان پیشنهاد دادند که دانشجویان پس از مطالعه منابع گزاره‌های پیشنهادیشان را ارائه دهند.
لازم به ذکر است اولین دوره مسابقات مناظره تخصصی تعاون با موضوع فرصت‌ها و چالش‌ها در شهریور و مهر سال گذشته برگزار شد.
دومین دوره این مسابقات نیز در تیر ماه سال جاری برگزار خواهد شد. علاقمندان می‌توانند جهت ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۶۹۷۸۰۰۰ مرکز ملی گفت‌و‌گو مناظره و آزاداندیشی تماس بگیرند.


نظر شما :