امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دانشجویان با دانشگاه پیام نور

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۴۶۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ما به تجربه آموخته‌ایم که مناظره یکی از ابزارها و بسترهای مناسب جهت بسط گفتگوی اخلاق‌مدار، علمی و قاعده‌مند در سطح دانشگاه‌ها و میان دانشجویان است. بر همین مبنا، نیاز است از سطوح پایین‌تر، در دوران دانشجویی یا حتی دوران دانش‌آموزی، پرداختن به مسئله‌ی گفتگو را در دستور کار قرار دهیم.
امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دانشجویان با دانشگاه پیام نور

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی در آیین امضای تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع گفتگو در این مهم نقش اساسی دارد. تجربه‌های گذشته نشان داده است که در این زمینه دچار فقر هستیم، فقری که نیازمند توجه بیشتر و درخور به مسئله گفتگو، فرهنگ گفتگو و اخلاق گفتگو در تمامی سطوح و اقشار جامعه و علی‌الخصوص دانشگاه که محل تاثیر در جامعه است، هستیم.
وی افزود: همچنین در آستانه دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان نشان خواجه نصیر‌الدین طوسی هستیم، مسابقاتی که تقریباً در دانشگاه‌های کشور جایگاه خوبی پیدا کرده است. مراحل اولیه این مسابقات توسط شعب سازمان دانشجویان، در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. در طی سال‌های گذشته تلاش کردیم با پذیرش تکثر و رعایت اصول اخلاقی و علمی، میزبان دانشجویان مختلف باشیم. امیدواریم بتوانیم با همه‌ی دانشگاه‌ها همکاری مشترک داشته باشیم و مسابقات را در همه دانشگاه‌ها بر اساس مدلی هماهنگ برگزار کنیم.
عباسی با اشاره به تقارن امضای این تفاهم‌نامه با ایام آزادسازی خرمشهر و نیز روز مقاومت و پایداری افزود: گفتگوی اجتماعی به ویژه گفتگوی بین نسلی و ترویج آن بین اقشار مختلف، می تواند به تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، علاقه‌مندی نسبت به کشور و میهن‌دوستی نیز یاری رساند.

پاسخگویی و حل مسئله، نیاز اجتماعی ما است
در این نشست، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور نیز گفت: باید با بازخوانی و اتکای به گفتمان محوری انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و بسترهای هم‌افزایی را توسعه بخشیده و تقویت نمائیم.
محمدهادی امین ناجی افزود: تحقق عینی و تاثیرگذار گفتگو، زمانی روی می‌دهد که ما با مسئله تکثر نظری به درستی مواجه شده و ظرفیت پذیرش دیدگاه‌های مختلف را پذیرفته باشیم. اگر بپذیریم که دیدگاه‌های مختلف فارغ از صواب یا خطا بودن و یا تفاوت و تمایز قابلیت طرح و به بحث گذاشته شدن را دارد، آنگاه افراد حاضر به گفتگو خواهند بود و گفتگو تسری می‌یابد.
نیاز به توجه به موضوع گفتگو در دوران کودکی برای فرزندان را احساس میکنیم چرا که معتقدیم از این مسیر کودکان ما از این طریق می‌توانند اعتماد به نفس پیدا کرده و در ادامه‌ی مسیر زندگی در مواجهه با پرسش‌ها و مسائل مختلف، توانایی پاسخگویی را مستدل بدهد. پاسخگویی و حل مسئله، نیاز اجتماعی ما است و فارغ از سلایق و سوابق، برای ما ایجاد تکلیف می‌کند.
وی با بیان اینکه مسئله گفتگو، یک مسئله ملی است اذعان داشت: وقتی یک مسئله، ابعادی ملی پیدا می‌کند، باید از ظرفیت نهاد فرهنگ برای پاسخگویی به آن بهره ببریم. در این راستا باید شرایط ایجاد یک بستر فرهنگی مناسب را با مشارکت و تعامل تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط فراهم نماییم. این مهم جز از طریق اجماع این نهادها و دستگاه‌ها بر سر مسئله‌بودگی و الزام توجه به آن میسر نمی‌شود، اجماعی که خود نیازمند تحقق گفتگو و تعامل میان نهادها است. به این معنا که اگر بناست برای تسری، توسعه و تعمق گفتگو در جامعه گامی برداشته شود، باید این گفتگو پیش از هر اقدامی میان دشتگاه‌ها و نهادهای متولی شکل گرفته و ابعاد عینی پیدا کند.
امین ناجی برگزاری مسابقات مناظره را موضوع بسیار مهمی دناست که علاوه بر نتیجه بیرونی بر جامعه هدف، منتج به شکل‌گیری گفتگوی درون ساختاری میان دستگاه‌ها و نهادهای ذیل نظام می‌شود و خاطرنشان کرد: از این منظر تحقق همکاری و تعامل برای برگزاری مسابقات مناظره در نهایت منجر به تغییر، تدقیق و بهبود نگرش و رفتارهای افراد جامعه و دستگاه‌ها و نهادهای مسئول می‌شود.

دانشگاه محیطی مناسب برای گفتمان‌سازی
مدیرکل فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام نور با تاکید بر اینکه دانشگاه محیطی مناسب برای گفتمان‌سازی است که تاثیرات به‌‌سزایی بر فضای عمومی کشور و جامعه دارد گفت: مناظره دانشجویی از موضوعاتی که است برای دانشگاه پیام نور به‌عنوان یکی از متولیان کلیدی سیاست‌های نظام آموزشی در کشور، اهمیت دارد.
ناصر محمدی افزود: ما امروز با ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی و شکل‌گیری تعاملی دوجانبه با نهادی که از دیرباز متولی مناظرات دانشگاهی بوده، فرصت پیش‌آمده را غنیمت دانسته و منتظر توفیقات و تاثیرات اجرایی و عملیاتی این تفاهم‌نامه و تعامل هستیم.


معاون اداره کل فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام نورنیز یادآور شد: حرکات خوبی در جهاد دانشگاهی شاهد هستیم که یکی از این حرکات برگزاری مسابقات مناظره است.
مصطفی باغدارنیا افزود: بحث مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی همیشه یکی از اولویت‌های ما بوده است. در دانشگاه پیام‌نور، هر ساله کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار می‌شود و در حال حاضر نیز کرسی‌های ترویجی در سطح هیئت علمی برگزار می‌شود که نشان دهنده توجه و علاقه به این حوزه است.
وی تاکید کرد: این ظرفیت در دانشگاه پیام‌نور وجود دارد که با همکاری سازمان دانشجویان این مدل مسابقات برگزار شود. همچنین باید عنوان کرد که این دانشگاه ظرفیت میزبانی مسابقات ملی مناظره را دارد.
این تفاهم نامه به‏منظور همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی- دانشجویی گفت‏و‏گو محور بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام‏‏نور و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی منعقد شد.


نظر شما :