عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی

حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده‌ تمام افراد است

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۴ کد : ۲۴۸۲ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست گفت: «حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده‌ تمام افراد است.»
حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده‌ تمام افراد است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، پروین فرشچی در ادامه با بیان اهمیت دریاها، تنها راه حل چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی را جایگزین کردن سیاست‌ها و برنامه‌هایی دانست و تصریح کرد: این مهم باید بر اساس رویکرد‌‌های نوین و اثر بخش باشد و توجه به جامعه دانشگاهی، متخصصان و نخبگان تحصیلکرده در حوزه محیط زیست را بخشی از راه حل همین مشکلات بدانیم.


در بخش دوم وبینار فاطمه طباطبایی یزدی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد به توضیح درباره مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده پرداخت و احیاء مناطق حفاظت شده و بوم شناختی را ضرورت دانست. او بیان کرد: «در بحث حفاظت از محیط زیست در نیم قرن اخیر، به چند موضوع مهم و اساسی توجه نشده است. این موارد شامل عدم استفاده از توان علمی و تخصصی در حوزه محیط زیست، عدم کفایت نیروی انسانی و امکانات به‌کار رفته در حفاظت، عدم استفاده از توان و نیروهای گروه‌‌‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد و عدم وجود آمار معتبر و قابل اعتماد نظیر سرشماری‌ها در حوزه محیط زیست است».

بهمن ایزدی، محقق و کنشگر محیط زیست در ادامه این همایش به بررسی کارنامه مدیریت حفاظت زیستگاه‌ها از سال ۱۳۴۶ پرداخت. ایزدی اظهار کرد: «در گذشته به دلیل اهمیت خاص زیستگاه‌ها، دسته‌بندی برای این مناطق صورت گرفت و برنامه حفاظت و مدیریت مناطق چهار گانه، تدوین و در دستور کار قرار داده شد.» او در ادامه بیان کرد: «در نیم قرن اخیر مسئله حفاظت نتیجه نزولی داشته است». ایزدی با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های زاگرس از بی‌تفاوتی مسئولان گلایه کرد و یادآور شد: «مسئله حفاظت؛ نیاز به ایجاد سیستم حفاظت مشارکتی دارد که جامعه محلی، انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های هدف باید در آن نقش داشته باشند».

در انتها الهه موسوی، روزنامه‌نگار و کنشگر حوزه محیط زیست با اشاره به اولین ماده حقوقی در خصوص حفاظت محیط زیست که در سال ۱۳۰۷ در قانون مدنی وارد شده است، گفت: «کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی حفاظت در کشور است».
موسوی اظهار کرد: «یکی از عوامل عدم پیشرفت در امر حفاظت در ۵۰ سال اخیر الگوهای توسعه نخ نمایی است که در اذهان مدیران و مسئولان وجود دارد، بنابراین الگوی توسعه و برنامه‌ریزی باید اصلاح شود و مهم‌ترین موضوع، آموزش مدیرانی است که غیرمحیط زیستی هستند».


حفاظت از محیط زیست وظیفه غیرقابل اجتناب جامعه مدنی، مسئولان مربوطه کشوری و قشر مردمی جامعه است‌. از این‌رو با برگزاری این سلسه همایش‌ها و بررسی مشکلات و آسیب‌های محیط زیستی در راستای فرهنگ‌‌سازی، امید است که گام موثری برداشته شود.

صیاد شیخی با تشریح اهداف برگزاری مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل، توضیحاتی را در خصوص سلسله نشست‌های هفته محیط زیست ارائه داد.
این همایش با همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در حال برگزاری است. برای حضور در این سلسله برنامه‌ها به آدرس اینترنتی https://b2n.ir/q29092 مراجعه کنید.


نظر شما :