به همت کانون مفاخر سازمان دانشجویان گیلان؛

انتشار مستند کوتاه «تولد یک رشتی دوزی»

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۴۸۳ شُعَب سازمان دانشجویان
مستند کوتاه «تولد یک رشتی دوزی» به همت کانون مفاخر سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان تهیه و منتشر شد.
انتشار مستند کوتاه «تولد یک رشتی دوزی»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، این مستند با هدف زمینه سازی امیدآفرینی بیشتر برای فعالیت‌های بزرگتر و اثرگذارتر در نسل جوان در سال "تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" توسط شیوا منصوری و حمیدرضا ظهرپیما تهیه شده است.
عباسعلی بی پناه از استادان مسلم این رشته و دختران هنرمندشان مریم، معصومه و مرضیه بی پناه نیز در این مستند نقش آفرینی کردند.
عباسعلی بی پناه گفت: رشتی دوزی ابتدا " قلابدوزی" نام داشت و این نام از زمانی رواج یافت که فردی به نام "حسین رشتی" طرحی زد و نام خود را بر آن حک کرد و آن اثر به دست مولفی رسید و در کتابی به چاپ رسید و از آن پس به رشتی دوزی شهرت یافت. نمونه بسیار ارزشمند رشتی دوزی، چادر مربوط به محمد شاه قاجار است که اکنون در موزه هنر کلیولند آمریکا نگهداری می شود.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران به عنوان میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
یافته های باستان شناسی قدمت این هنر ویژه گیلان را به هشت هزار سال پیش از میلاد تخمین می زنند. اگرچه در حال حاضر، هنرمندان رشتی دوزی، بانوان هستند، اما در گذشته رشتی دوزی هنری مردانه بود. مطرح ترین آنها، برادران «فرودی» بودند و تنها شاگرد مرد ایشان، «عباسعلی بی پناه» است که به دلیل کهولت سن، دوخت این هنر را به دخترانش سپرده است.
علاقمندان جهت عضویت در سازمان دانشجویان می توانند به http://studentcity.ir و جهت دیدن مستند به آدرس https://roytab.ir/sanayedasti مراجعه نمایند. یا با شماره تماس
۰۹۱۱ ۳۳۸ ۶۹۵۶
تماس حاصل فرمایند.
 


نظر شما :