با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۲۴۸۷ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
دومین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل با موضوع «نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار» در روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد برگزار گردید.
نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ابتدای این وبینار مجید مخدوم، استاد بازنشسته دانشگاه تهران با بررسی پهنه‌های محیط زیستی توسعه پایدار گفت: توان اکولوژی هر طرحی ابتدا می‌بایست ارزیابی شود، سپس از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین برای ارزیابی مرحله دوم به نیروی انسانی ماهر، منابع مالی کافی، فناوری‌ها و ساختارهای زیربنایی مناسب نیاز است.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در سومین مرحله توسعه‌های مختلف یش‌بینی می‌شوند و برای آن دسته از توسعه‌ها که قابلیت اجرا دارند، براساس راهکارها، زمان‌بندی و نیروی کاری که در اختیار است طرحی تهیه می‌شود. در گام آخر نیز طرح‌های توسعه می‌بایست براساس ملاحظات محیط زیستی ارزیابی و عملی شوند.
در ادامه زهرا خلیلی، معاون محیط زیست شهر تهران پایش را مهم‌ترین عرصه محیط زیستی دانست و شناسایی آلاینده‌های محیط زیستی را عملی دشوار برشمرد.
خلیلی همچنین درخصوص پایش آنلاین افزود در این زمینه قوانین خوبی وجود دارد اما در اجرای آن بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.
رضا رمضانی پژوهشگر حوزه محیط زیست و جانورشناسی ابتدا در خصوص مولفه‌های محیط زیستی، استفاده و تاثیر آن‌ها بر حرکت به سمت توسعه پایدار یا ناپایدار توضیحاتی را ارائه داد.
وی همچنین پدیده اکوتروریسم را یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات در این برهه زمانی دانست که موجب نابودی منابع‌طبیعی و نیازمندی‌های زیستی درکشور خواهد شد. رمضانی اذعان داشت این وظیفه ماست که آگاهانه عمل کرده تا درگیر این پدیده شوم نشویم. پژوهشگر حوزه محیط زیست عدم توجه به این موضوع توسط مدیران را سبب تهدیدهای امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد.
در انتها نیز زینب رحیمی خبرنگار محیط زیست با اشاره به مثال‌هایی از پیوست‌های ارزیابی، اذعان داشت سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را برای ارائه گزارش‌های ارزیابی با رسانه‌ها ندارد و دسترسی خبرنگاران به این گزارش‌ها با سختی همراه است.
وی همچنین نقش مردم را در توسعه‌ها بسیار مهم دانست و بیان داشت در مسیر توسعه های ناپایدار که بسیار شاهد آن هستیم بخش مهمی از جامعه نادیده گرفته شده و تنها قشرهای مرفه جامعه از آن سود می‌برند.

این سلسله وبینارها به همت باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، انجمن علمی-دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران و با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد در سراسر کشور به مناسبت هفته محیط زیست برگزار گردید.
 

کلید واژه ها: هفته محیط زیست


نظر شما :