یک استاد دانشگاه و اقتصاددان تاکید کرد؛

بازدهی دویست و چهل برابری تولید مبتنی بر کار جمعی در برابر فعالیت منفرد/آغاز کارگاه‌های آموزشی مسابقات مناظره تعاون

۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۵۰۹ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
در راستای ارتقای سطح کیفی دومین دوره مسابقات تخصصی مناظره تعاون، مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی اقدام به برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی برای شرکت کنندگان این مسابقات نمود.
بازدهی دویست و چهل برابری تولید مبتنی بر کار جمعی در برابر فعالیت منفرد/آغاز کارگاه‌های آموزشی مسابقات مناظره تعاون

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، فرشاد مومنی استاد دانشگاه و اقتصاددان در کارگاه اول با موضوع «جایگاه تعاون در نظام های جایگاه تعاون در نظام‌های اقتصادی» گفت: چند گرفتاری بنیادین در مناسبات رانتی وجود دارد که هر موضوعی در کشور مطرح می‌شود تحت تاثیر آن قرار دارد که اگر برخورد آگاهانه و هوشمندانه در قبال آن نداشته باشیم یا انتظاراتی که وجود داشته محقق نمی شود یا آنچه حاصل می‌شود عکس چیزی است که پیش‌بینی شده بود.
وی افزود: در اقتصاد رانتی با پدیده ای به نام اثرنوسازی ظاهری رو به رو هستیم که همه چیز شکل و شمایل ظاهرسازانه دارد و کارکردهای اصلی و بنیادی را رها می‌کنند.
وی با بیان اینکه در علم اقتصاد مباحث مربوط به همکاری یک مسئله حاشیه‌ای است تصریح کرد: در برنامه‌ریزی برای حوزه تعاون و تعاونی‌ها باید در نظر داشته باشیم که حیاتی‌ترین مسئله‌ای که از نظر مفهومی به تعاون برمی‌گردد این است که تعاون در عمومی‌ترین شکل خود به معنای یادگیری همکاری است.
مومنی با اشاره به اینکه سرآغاز علم اقتصاد مدرن، انتشار کتاب ثروت ملل اسمیت است اذعان داشت: در این کتاب چند ده برابر رقابت از همکاری صحبت کرده و تعبیر معجزه همکاری از دل بحث‌های این کتاب مطرح شده است تا جایی که می‌توان گفت در یک کشور معین، با ساختار نهادی و ویژگی های اقلیمی، ساخت سیاسی و ملاحظات فرهنگی یکسان، شیوه تولید مبتنی بر فعالیت منفرد در برابر تولید مبنتی بر کار جمعی قرار میگیرد بازدهی یک بر ۲۴۰ می‌شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در قلمرو علم اقتصاد با یک رویکرد افراطی خطرناک تقدیس رقابت و بی اعتنایی به اهمیت همکاری روبه رو هستیم که کشور ما هم یک از قربانیان آن است.
وی افزود: صرف نظر از بی‌اعتنایی یا کم اعتنایی به اهمیت همکاری، در خود فهم رقابت هم باید توجه داشته باشیم تمام آنچه در علم اقتصاد به عنوان دستاورد رقابت مطرح میکنند، رقابت عادلانه است و همه دستاوردها به شرطی قابل تحقق است که عدالت در رقابت وجود داشته باشد.
مومنی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که در چارچوب آموزه بازارگرایی رقابت تقدیس می شود در خصوص انحصار نیز شاهد تقبیح هستیم، انحصار هم فرصت‌های استثنایی و کم‌نظیر و محدودیت‌ها و تهدیدهای جدی در خود دارد و کسانی که می خواهند در مورد نظام اقتصادی تصمیم‌گیری کنند در واقع پرسشان این است که چگونه می توان از ظرفیت‌های استثنایی انحصار بهره برد اما در برابر هزینه‌ها و محدودیت‌های محتمل آن مصون ماند.
در کارگاه دوم با موضوع «آشنایی با تعاون و معاونت امور تعاون در ایران» پیمان باباخانلو مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ثبت دویست هزار تعاونی در کشور گفت: نیمی از این تعاونی‌ها در حاضر فعال و مابقی آنها راکد یا در دست اقدام هستند. همچنین از این تعداد تعاونی، ۵۰ درصد تولیدی و مابقی خدماتی و توزیعی است.
وی ضمن معرفی بخش‌های مختلف این وزرات‌خانه و دسته بندی شرکت های تعاونی برای مناظره کنندگان تصریح کرد: در جهت ترغیب مردم برای مشارکت در تعاونی‌ها، تسهیلات سالیانه پیش بینی و به تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد.
در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، دومین دوره مسابقات تخصصی مناظره تعاون با حضور ۱۶ تیم دانشجویی و تیم هایی از کارشناسان حوزه تعاون در تیر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
۴ تیم از دانشگاه علامه طباطبایی، ۲ تیم از دانشگاه تهران، یک تیم از دانشگاه شهید بهشتی، ۳ تیم از زنجان و یک تیم از گیلان، ۲ تیم از آذر بایجان غربی، ۲ تیم از چهارمحال و بختیاری، یک تیم از سیستان و بلوچستان در این مسابقات شرکت نمودند که همگی از رشته های علوم انسانی هستند.
در ادامه ۶ ساعت کارگاه آموزشی با سه سرفصل منطق، استدلال و نکات طلایی تشخیص مغالطات با تدریس دکتر علی اصغر خندان عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز برای شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.


نظر شما :