باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی به مناسبت هفته محیط زیست برگزار کرد:

دوران معاصر؛ دوران شکاف عمیق بین جامعه و مردم با محیط زیست است

کنشگر محیط زیستی
چهارمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل با موضوع «آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست» به مناسبت هفته محیط زیست و با همت گروه‌های دانشجویی برگزار شد.
دوران معاصر؛ دوران شکاف عمیق بین جامعه و مردم با محیط زیست است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در چهارمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل؛ مهدی کلاهی عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در جامعه هدف باید علاقه افراد شناسایی و طبق آن به افراد مسئولیتی داده شود برای تولید محتوا و آموزش، علاقه و نیاز جامعه هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی همچنین اذعان داشت؛ قبل از آموزش و یاددهی به دیگران، طبق شرایط محیطی منطقه موردنظر آموزش‌های لازم باید داده شود تا تاثیر بیشتری بر جامعه هدف داشته باشد.

احسان میرزایی کنشگر محیط زیستی با اشاره به اینکه آموزش‌های اولیه بشر در دل طبیعت بوده است بیان کرد؛ این آموزش‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف فرا گرفته شده بودند درنتیجه طبیعت استاد و معلم بشر است.
میرزایی در ادامه بیان کرد: آموزش‌های فراگرفته شده از هر نسل سینه به سینه به نفرات بعدی منتقل شده و برآنها نیز افزوده می‌شده است که نتیجه آن به وجود آمدن تمدن‌های کوچک و بزرگ است. او با سواد بودن را از نشانه‌های توسعه دانست و گفت به مرور زمان با آموزش خط، مطالب مهم نوشته شده و برای سایرین منتشر می‌شد.
میرزایی دوران معاصر را دوران «شکاف عمیق» بین جامعه و مردم با محیط زیست دانست و بیان کرد ارتباط فیزیکی با طبیعت کم شده و انتقال اطلاعات در خوانش کتاب خلاصه می‌شود که دشمنی برای طبیعت به حساب می‌آید.
او گفت زیاده‌خواهی انسان از طبیعت به حدی رسیده است که رشته‌های تحصیلی در حال آموزش هستند که مخرب طبیعت به حساب می‌آیند. وی در انتها با اشاره به نقش حضور و دوستی مجدد بشر و کودکان با محیط زیست گفت: آموزش و یادگیری می‌تواند در محیط باشد، که بشر و کودک با جست‌وجو و بازی به راه‌حلی برسد. همچنین آموزش می‌تواند داوطلبانه بوده و به مدارس و دانشگاه‌ها محدود نباشد.

حسام‌الدین نراقی رئیس هیئت مدیره انجمن امداد ایران، نداشتن اخلاق محیط زیستی را در گرو آموزش‌های کم دانست و گفت: حافظه تاریخی ضعیفی داریم و از اتفاقات گذشته به درستی درس نمی‌گیریم، به همین دلیل محیط زیست اولویت اول جامعه و مردم نیست.
نراقی افزود: در حوزه محیط زیستی قانون قوی نداریم و قوانین موجود هم به درستی اجرا نمی‌شوند. قوانین بروز نمی‌شوند و دلیل این امر نداشتن حافظه تاریخی است. همچنین چرخه قانون، اجرا و نظارت ضعیف است. منافع فردی و جمعی در عمل به قوانین دارای اولویت هستند زیرا آموزش مناسبی برای حفظ محیط زیست وجود ندارد.
نراقی در پایان مراحل اجرایی آموزش موثر و مستمر محیط زیستی را این چنین دانست: اصلاح نظام آموزش محیط زیست در همه سطوح، تولید و انتشار محتوای آموزشی موثر و بروز، حساس‌سازی همه متولیان بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی
سید ابوالقاسم موسوی مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در خصوص اهمیت نیروی انسانی آموزش دیده برای تحقق اهداف محیط زیست گفت: آموزش‌های محیط زیستی به کودکان برای آینده محیط زیست به دلیل تاثیر‌پذیری زیاد آن‌ها موثر بوده و می‌توان اخلاق و رفتارهای محیط زیستی را به آن‌ها آموزش داد.
وی همچنین اذعان داشت باید به این نکته توجه کرد که والدین بهترین مربی برای کودکان هستند و هرچه رفتار آن‌ها بهتر باشد، کودک آموزش بهتری می‌بیند.
موسوی در ادامه به اقدامات سراسری سازمان حفاظت محیط زیست اعم از ۲۵ طرح و پروژه آموزش و توانمند سازی برای زنان و کودکان، برنامه‌های آموزشی در سانه‌ها، کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان عام و خاص و … اشاره کرد که که همگی در جهت آموزش محیط زیست برای رسیدن به اخلاق محیط زیستی محسوب می‌شوند.
چهارمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل که به همت گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن علمی محیط زیست دانشگاه تهران و با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد در سراسر کشور با موضوع «آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست» پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
 

کلید واژه ها: هفته محیط زیست


نظر شما :