مسئله آب یکی از مهمترین چالش‌ها و بحران‌های پیش رو / برگزاری سلسله نشست های تخصصی مدیریت بحران آب در ایران

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۵۹۱ اسلایدر باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
ایران در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان قرار گرفته است و موقعیت جغرافیایی آن سبب شده است در فهرست کشورهایی با منابع آبی محدود طبقه بندی شود. اما وضعیت امروز منابع آبی آن ناشی از دهه‌ها سومدیریت منابع آبی است البته کمبود بارش، تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیز مزید بر علت شده است و ایران را با بحران آب مواجه ساخته است.
مسئله آب یکی از مهمترین چالش‌ها و بحران‌های پیش رو / برگزاری سلسله نشست های تخصصی مدیریت بحران آب در ایران

مسئله آب یکی از مهمترین چالش‌ها و بحران‌های پیش روی ما است. بحران آب صرفاً یک مسئله محیط زیستی نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن می‌تواند به چالش‌هایی غیر قابل حل تبدیل گردد.
آب محور توسعه است و نبود آن منجر به مهاجرت، بیکاری و فقر، از بین رفتن اکوسیستم‌های طبیعی و حیات وحش، به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت مردم و تهدید امنیت غذایی گردد.
برای مواجه و سازگاری با وضع موجود از هم اکنون باید چاره‌ای اندیشید؛ از همین رو باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «مدیریت بحران آب در ایران» با هدف استفاده از خرد جمعی، تجربه و دانش اساتید، کارشناسان و دانشجویان است که می‌تواند منجر به شفاف شدن بحران آب و مسائل پیرامون آن گردد و همچنین راهکارهایی به منظور مواجه و سازگاری با این چالش پیش روی ما قرار دهد.
اولین نشست نیز با عنوان بررسی نحوه تخصیص و چالش های اجرایی طرح های مدیریت منابع آب استان سیستان و بلوچستان با حضور «محمدتقی دستورانی»، رییس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد؛ «میلاد کیانی»، کارشناس گروه سیاستگذاری و تخصیص آب وزارت نیرو و «آرمین نوربخش»، مدیر خانه آب ایران برگزار خواهد شد.
استان سیستان و بلوچستان دارای ۵۱ شهر در گستره‌ای برابر ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع، معادل ۱۱.۴ درصد از مساحت کشور است و به سبب موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود دارای پراکندگی مکانی نامناسب بارندگی می‌باشد.
بنا به گزارش وزارت نیرو میزان بارندگی استان سیستان و بلوچستان نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله)، ۹۱ درصد کاهش داشته است.
این استان سالهای متمادی است که دچار خشکسالی شده است. معضل خشکسالی و کمبود آب، مردم استان به ویژه ساکنان نقاط روستایی را با مشکل مواجه کرده و مردمان این استان برای حل مشکل آب آشامیدنی خود مجبور به استفاده از آب غیر بهداشتی برکه یا هوتک هستند و گرمای طاقت فرسا تابستان؛ هرساله بحران بی آبی را دوچندان میکند.
در حال حاضر وضعیت منابع آب این استان در شرایط بحرانی قرار دارد. و به منظور تامین آب گزینه‌های مدیریت منابع آب و طرح‌های متعددی برنامه ریزی و تعدادی اجرا شده‌اند که واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را متوجه خود ساخته‌اند. اولین سری از سلسله نشست‌های تخصصی مدیریت بحران آب در ایران به بررسی وضعیت منابع آب استان، بررسی راهکارهای مدیریت و چالش‌های اجرایی طرح‌های مطرح شده می‌پردازد.
 


نظر شما :