حماسه ناوگروه شهیدمهدوی و یارانش نقطه عطفی در تاریخ درخشان اقتدار دریایی ایران به شمار می آید

۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۷ کد : ۲۶۷۱ اسلایدر مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: حماسه ناوگروه شهیدمهدوی و یارانش نقطه عطفی در تاریخ درخشان اقتدار دریایی ایران به شمار می آید که رویدادی تعیین کننده و اثرگذار در معادلات پیچیده منطقه استراتژیک و مهم خلیج فارس و تنگه هرمز بود.
حماسه ناوگروه شهیدمهدوی و یارانش نقطه عطفی در تاریخ درخشان اقتدار دریایی ایران به شمار می آید

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهدی عباسی در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس با حضور خانواده‌های معظم شهدای خلیج‌فارس عناون کرد: تجلیل از حماسه شهید مهدوی و یارانش در خلیج فارس که در جشنواره ملی خلیج فارس صورت می‌گیرد، تکریم و پاسداشت ارزش های والای دفاع مقدس و رشادت های سربازان بی ادعا و غیور این سرزمین است که جان در طبق اخلاص نهادند تا دشمن چشم طمع بر حتی یک وجب از این سرزمین نیندازد.
وی ادامه داد: این حماسه باشکوه تجلی عظیم حماسی ملت ایران و الگوی کنش جهادی و انقلابی بود که می تواند سرمشق شایسته ای برای مقاومت ایران اسلامی باشد تاجایی که در حال حاضر‌، قدرت فزاینده نیروی دریایی ایران در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان موجب شده است که نیروهای نظامی ایران از پسِ ماموریت های خطیر و مهم دریایی در فواصل و زمان های طولانی برآیند و معادلات منطقه را به نفع خود تغییر دهند؛ چراکه تقویت بنیه دفاعی و به ویژه بنیه نظامی-دفاعی دریایی جمهوری اسلامی یکی از از مهم‌ترین راه‌های مقابله با قدرت‌های جهانی و تلاش برای حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
عباسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به علت جایگاه ممتاز ژئوپلیتیکی و نیز داشتن ویژگی های سیاسی و ایدئولوژیکی ناشی از انقلاب اسلامی با طیف گسترده ای از تهدیدات سخت و نرم در طول سال های پس از انقلاب اسلامی مواجه بوده است و ازین رو، در هر بازه تاریخی پس از انقلاب اسلامی در این کشور، سیاست دفاعی متناسب به کار گرفته شده است و صد البته رشادت ها و پایمردی رزمندگانی از جنس حماسه و نبوغ در میان بوده است تا این آب و خاک از گزند آفات و هجوم دشمنان محفوظ باشد.
وی با بیان اینکه منطقه خلیج‌فارس به علت موقعیت خاص خود به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی جهان‌، چشم طمع بیگانگان را به خود جذب می‌کند خاطرنشان کرد: خلیج فارس اهمیت زیادی برای ایران دارد و سیاست های کلان نظام همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ایرانی ماندن و بالندگی این آبراهه مهم جهانی را مرهون تلاش مجاهدانی از جنس حماسه‌سازان ۱۶ مهر ۱۳۶۶ دانست که پرچم پاسداری از این آب و خاک را به دوش کشیدند و با خون پاک خود درخت تنومند نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران عزیز را آبیاری کردند.
اگر دیروز سردار شهید نادر مهدوی و یاران ایشون با کمترین تجهیزات و امکانات هیمنه قدرت‌های جهانی را شکستند، امروز رهروان آن شهیدان در قامت رزمندگان دانشجویان، نخبگان و پژوهشگران با همان شوروشوق انقلابی به دانش بومی دست پیدا کرده‌اند و مقوم بنیه دفاعی کشور شدند و ترکیب ایمان، جهاد و دانش شکل‌دهنده اقتداری شده است که ان‌شاءالله زیاده‌خواهان و دشمنان را سر جای خودشان خواهند نشاند.


رحیم یعقوب زاده ئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران نیز در ادامه با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس از یک حساس و اهمیت ویژه ای برخوردار است اذعان داشت: خلیج فارس دارای موقعیت سوق الجیشی است و از ظرفیت ها و توانمندی های ارزنده ای برخوردار است در حوزه های ژئوپلتیکی و چه در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و امنیتی برای کشور عزیزمان ایران و هم برای سایر کشورهای منطقه و البته برای کل جهان این منطقه دارای اهمیت خاص است.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۴ دوره این جشنواره برگزار شده است و امسال به پیشنهاد مهدی عباسی رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی این دوره در قالب ۱۵ رویداد در طول سال برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این دوره با هدف پاسداشت و برجسته کردن موضوع خلیج فارس در قالب ۱۵ رویداد تا اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود و امروز اولین رویداد و به نوعی افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره خلیج فارس برگزار شد.
یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون دو هزار و ۶۴۸ مقاله در خصوص خلیج فارس از طریق برگزاری همایش‌هایی که تاکنون داشته‌ایم ارائه شده است، گفت: این دوره نیز با همکاری جهاد دانشگاهی بوشهر به نحو بسیار خوب و با کیفیت عالی برگزار شده و امیدواریم اختتامیه این دوره نیز اردیبهشت ۱۴۰۱ در بوشهر برگزار شود.


در ادامه مراسم، همسر شهید مسعود خلعتی به بیان ویژگی‌های اخلاقی این شهید و نحوه شهادت وی پرداخت. برادر شهید نادر مهدوی نیز از این شهید بزرگوار گفت و در بخش پایانی مراسم نیز، خانواده معظم شهدا با حضور مسئولان استان بوشهر مورد تقدیر قرار گرفتن.
یادآوری می‌شود، مهرماه ۶۶ در حالی که تقابل ایران و آمریکا در جنگ تحمیلی از حالت یک رویارویی واسطه‌ای و نیابتی با رژیم صدام به یک رویارویی مستقیم تبدیل و عرصه جنگ به خلیج فارس کشیده شده بود، ناوگروه ۹ نفره ذوالفقار به فرماندهی شهید نادر مهدوی و همرزمانش از منطقه دوم نیروی دریایی سپاه برای مقابله با نیروهای متجاوز آمریکایی به جزیره فارسی اعزام شدند.
نبرد رویاروی قایق‌های تندرو ایران با ناوگان دریایی آمریکا در نزدیکی جزیره فارسی به انهدام یک بالگرد آمریکایی و وارد شدن خسارت به ناوگان آمریکا منجر شد. در این درگیری آمریکایی‌ها پس از آنکه همه شناور‌ها و تجهیزات ناوگروه را هدف قرار دادند، نادر مهدوی، بیژن گرد و چهار نفر دیگر را اسیر و به صورت وحشیانه به شهادت می‌رسانند. پس از گذشت شش روز، پیکر‌های مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور عمان تحویل گرفته شد، آمریکایی‌ها سینه شهید «نادر مهدوی» را با میخ‌های فولادی بلند سوراخ کرده بودند و با چند تیر به قلب، بازو و سجده‌گاهش او را به شهادت رسانده بودند.
هنگامی‌که جنازه مطهر سردار شهید «نادر مهدوی» به خاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به‌صورت خیلی محکم بسته‌شده بود و نشان می‌داد که دشمن، حتّی از جسم بی‌جان این شهید نیز هراس داشته است.


نظر شما :