مرکز فعالیت های محیط زیستی دانشجویان ایران برگزار میکند:

مرثیه ای برای زاینده رود

زاینده‌رود، بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فصلی فلات مرکزی ایران که این روزها دیگر خبری از جاری شدن آب در آن نیست. این رودخانه که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی می‌ریزد. زاینده رود در سال های اخیر تنش ها بسیاری را متحمل شده است و این روزها شاهد اعتراضات مردمی به عدم رعایت حق آبه و خشک شدن این رودخانه مهم است.
مرثیه ای برای زاینده رود

تبدیل مراتع به باغ در بالادست رودخانه زاینده رود، استقرار صنایع بزرگ آب¬بر، الگوی کشت نامناسب، برداشت بی‌رویه آب در مسیر رودخانه و انتقال آب از زاینده‌رود از جمله عواملی است که مهمترین رود فلات مرکزی ایران را با خشکی مواجه کرده است.
خشک شدن رودخانه علاوه بر اثرات متعدد بر زیست بوم و اکوسیستم متاثر از آن اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت. بیکار شدن ساکنین پایین دست رودخانه، مهاجرت، حاشیه نشینی، فرونشست و … از جمله این اثرات است.
بحران آب، مسئله بسیار مهمی است و بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی و ناسا و ارزیابی‌های مختلف، وضعیت آب در ایران، به مرز اضطرار رسیده است. استان‌هایی مانند فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، یزد و … بیش‌تر و زودتر از سایر مناطق کشور به مرز بحران رسیده‌اند.
در آینده نزدیک رقابت بر سر آب، درگیری‌های استانی و منطقه‌ای را تشدید خواهد کرد.
مرکز فعالیت¬های محیط زیستی دانشجویان ایران با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی و گروه¬های دانشجوی فعال در حوزه آب و محیط زیست با برگزاری نشستی با عنوان مرثیه ای برای زاینده رود به بررسی معضلات محیط زیستی زاینده رود خواهد پرداخت.
این نشست به صورت آنلاین و با حضور محسن موسوی، دکترای تاسیسات آبی و فعال آب و محیط زیست و سینا قنبرپور، روزنامه نگار و سردبیر هفته نامه کلید ملی روز چهارشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.
شرکت در این وبینار رایگان بوده و علاقه مندان میتوانند از طریق شماره ۰۹۳۹۴۸۵۳۴۶۶ در تلگرام یا واتس اپ لینک نشست را دریافت نمایند.
 


نظر شما :