معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

برای امیدآفرینی در کنار گفت‌وگوی سازنده در دانشگاه تلاش کنیم

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶ کد : ۲۷۳۶ اخبار سازمان اسلایدر
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در جمع اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان این نهاد گفت: توجه و تلاش برای امیدآفرینی در کنار گفت‌وگوی سازنده از ضروریات فعالیت فرهنگی _ دانشگاهی در شرایط کنونی حاصل از کروناست و جهاددانشگاهی نسبت به این مهم دغدغه و همت به خرج می‌دهد.
برای امیدآفرینی در کنار گفت‌وگوی سازنده در دانشگاه تلاش کنیم

علیزاده، روز دانشجو را رویداد مهمی در تقویم کشور دانست و گفت: قطعاً جلسه امروز آخرین جلسه هم‌اندیشی بین مدیران اجرایی و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان نخواهد بود و تناسب موضوعات متعدد چنین نشست‌هایی مجدداً برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات مهم و بزرگ کشور مسئله ناامیدی است لذا حل تمامی مشکلات موجود در کشور نیز چاره‌ای جز امیدوار کردن مردم و جوانان ندارد. نهاد جهاددانشگاهی بر این باور است که باید خود را بیش از گذشته به گفتمان‌ها و مطالبات دانشجویان دهه هفتادی و هشتادی نزدیک کند.
علیزاده افزود: حوزه دیگر علاقه‌مندی دانشجویان، حوزه اجتماعی است و این فعالیت‌ها در سازمان دانشجویان متمرکز است. دانشجویان علاقه‌مند هستند که بخشی از معنویت را از طریق حضور اجتماعی کسب کنند که این موضوع از طریق حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرح‌های جهادی، فعالیت در حوزه محیط زیست پیگیری می‌شود و ساماندهی این فعالیت‌ها در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به انجام می‌رسد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به فضای فعلی دانشگاه‌ها گفت: نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شده‌اند، حضور در کلاس و محیط دانشگاه را به‌خوبی تجربه نکرده‌اند. فرهنگ یک موضوع رو در رو است و نمی‌توانیم بدون اینکه فرد وارد فضای فرهنگی شود، آن را به‌خوبی درک کنیم. برای مثال، برخی از حوزه‌های فرهنگی مانند سینما، تئاتر، گالری‌های هنری اساساً مخاطب محور و نیازمند حضور فیزیکی افراد در آن محیط هستند. نسل جدید علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که گاهی در مورد آن‌ها می‌شود، نسل باهوشی هستند که سیاست‌گریز، خشونت‌گریز، آرمان‌گرا و علاقه‌مند گفت‌وگو هستند و امید داریم با بازگشایی مجدد دانشگاهی، رونق فرهنگی به محیط دانشگاه‌ها بازگردد.
وی افزود: عمده فعالیت‌هایی که برگزار می‌کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفت‌وگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند. در این زمینه مخصوصاً مسئولان دانشگاه باید سعه صدر خود را افزایش دهند و اجازه دهند این گزاره‌ها در یک فضای سالم، بدون تحقیر و تخریب مطرح شده و مورد تحلیل قرار گیرد. همچنین باید متناسب با نسل جدید، سیاست‌های خود را تنظیم کنیم.
علیزاده گفت: هدف اصلی تمام فعالیت‌هایی که به آن اشاره شد، شناسایی دانشجویان دغدغه‌مند، توانمندسازی آن‌ها، پرورش مهارت‌ها به ویژه با رویکرد تخصصی است و سعی کرده‌ایم نیازهای روز دانشجویان را مدنظر و نوآوری در فعالیت‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. امیدواریم با کمک فرهنگی، نقشی در توسعه فرهنگ و اعتلای جایگاه دانشجویان داشته باشیم.

‌‌


در ادامه این نشست، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: این نشست اولین دیدار حضوری است که بعد از فروکش کردن تب کرونا با دانشجویان برگزار می‌شود. هر آنچه به‌عنوان رسالت جهاددانشگاهی مطرح است از طریق سازمان دانشجویان و شعب آن در سراسر کشور صورت می‌گیرد. ما در سازمان دانشجویان وظیفه داریم تا فضا را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مهیا کنیم تا آنان بتوانند علایق خود را پیگیری کنند و به دنبال این هستیم تا از نظرات دانشجویان برای افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های یاد شده استفاده کنیم.


علیزاده، با تبریک روز دانشجو از دانشجویان حاضر در نشست خواست تا نظرات خود را نسبت به وضعیت کنونی خود و شرایط کرونایی دانشگاه‌ها اعلام کنند.
در همین زمینه زمانی، مدیر اجرایی سازمان امور دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به‌عنوان اولین مدیر اجرایی این سازمان به ایراد سخن پرداخت و گفت: در این ۲ سالی که بیماری کرونا فراگیر شده است بدنه فرهنگی کشور با چالش عظیمی مواجه شد و متأسفانه ذهن دانشجویان از روی مسائل فرهنگی برداشته شد.
وی افزود: ذات معاونت‌های فرهنگی همان بحث پاسخ‌گویی اجتماعی است. دانشجویانی که علاوه بر تحصیل در این معاونت مشغول به فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند از جمله دانشجویان دغدغه‌مند نسبت به دیگران و جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند هستند و همیشه آرزوی ما این بوده که بتوانیم اجتماع فعالان دانشجویی در حوزه فرهنگی را توسعه و رشد دهیم؛ امروز را به فال نیک می‌گیریم تا ساز و کارهای مشخصی طراحی شود و دامنه افرادی که در این فعالیت‌ها حضور دارند و حس مسئولیت اجتماعی دارند، افزایش یابند.
در ادامه این نشست دیگر اعضای سازمان امور دانشجویان تربیت مدرس نیز به اظهارنظر پرداختند و مشکل اساسی کشور را عدم تمرکز بر مسائل فرهنگی دانستند.
در همین پیوند یزدانی یکی از اعضای سازمان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر بخواهیم از دغدغه دانشجویان و مشکلات آنان در شرایط کرونایی سخن بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که متأسفانه دانشجویان از فضای فرهنگی فاصله فراوانی گرفتند و برای جبران این فاصله باید نهادهای مسئول درصدد جبران و حمایت‌های بی‌دریغ از فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان باشند.
یزدانی افزود: وضعیت حاکم ناشی از شیوع کرونا، ضربه‌ای جدی به حوزه فرهنگی و فعالیت‌های دانشجویی وارد کرده است که جبران آن بسیار دشوار است. تبعات این وضعیت تا جایی پیش رفته که حتی تشکل‌های دانشجویی که به‌عنوان تشکیلاتی تاثیرگذار در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شوند، تقریباً غیرفعال شده‌اند.
وی ادامه داد: هدف هر یک از شعب، مدیران و دبیران سازمان دانشجویان باید این باشد که سرمایه اجتماعی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌‎ها را از طریق تعامل بیشتر با دانشجویان تقویت کنیم که این مهم از طریق شکل گرفتن شبکه و کانون و باشگاه دانشجویی محقق خواهد شد.
در ادامه این نشست ولی‌زاده، مدیر سازمان امور دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران تقویت و توسعه تشکیلات و شبکه‌سازی دانشجویی در جهاددانشگاهی را اصلی‌ترین نقش فعلی سازمان دانشجویان خواند و تصریح کرد: برنامه‌های اجرایی ما نیز باید در خدمت هدف اصلی که همان تقویت و توسعه شبکه‌سازی و کارآمدسازی تشکیلات دانشجویی باشد تا جایی که بتوانیم شبکه دانشجویی قوی شکل دهیم.
ولی‌زاده با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی نمی‌تواند بدون حوزه فرهنگی و دانشجویان فعال مجموعه‌ای قابل اتکا و پیش‌رونده باشد، گفت: بنیان این نهاد با فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی شکل گرفته و در رویش‌های بزرگ آن نیز نقش دانشجویان غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: باید فرصت‌های بیشتری برای حضور و نقش‌آفرینی دانشجویانی که می‌خواهند در جامعه اثرگذار باشند، فراهم کنیم. از همین رو و با نظر به ماهیت این نهاد انقلابی، باید از آن صیانت کرد و به بهترین شکل برای خدمت به مردم و توسعه کشور بهره‌مند شویم.


در ادامه این نشست نیز بسیاری از مدیران اجرایی و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان به ایراد سخن پرداختند و از دغدغه‌های اصلی دانشگاه خود سخن به میان آوردند.
در شرایط شیوع ویروس کرونا بیش از پیش دریافتیم که در آینده به دانشجوی همه بُعدی نیازمندیم، دانشجویی که نگاه جامعه‌نگر داشته باشد، دغدغه‌مند و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد. در تاریخ ثبت خواهد شد که در برابر این بحران عظیم بین‌المللی و تلاش جهت کنترل این بیماری بزرگ، چگونه دانشجویان در کنار مسئولان و دیگر کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا تلاشی شبانه‌روزی و جهادگونه داشته و دارند.
در همین راستا جهاددانشگاهی در آستانه ۱۶ آذرماه بزرگداشت «روز دانشجو» و با هدف بررسی هرچه بهتر شرایط دانشجویان در دوران کرونا و دغدغه این قشر، نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی و اعضای فعال شعب سازمان دانشجویان این نهاد دانشجویی را عصر ۱۳ آذرماه با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ایکنا برگزار کرد.

کلید واژه ها: شانزده آذر


نظر شما :