به مناسبت روز دانشجو برگزار شد؛

گفتگو با گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۲۷۵۴ مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان
هفتادوهشتمین نشست در قالب سلسله نشست‌های "چشم‌انداز گردشگری در ایران" با موضوع گفتگو با گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، نشست هفتاد و هشتم از ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران با حضور مهدی حسام؛ استادیار رشته گردشگری دانشگاه گیلان و اعضای گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان، راه یافته به مرحله نهایی لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ با موضوع گردشگری روستایی به همت مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران به صورت مجازی روز چهارشنبه مورخ ۱۷ آذر برگزار شد.
در ابتدای این نشست صدرا عمویی، دبیر ششمین دوره سلسله‌نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران با اشاره به ضرورت‌های این نشست هم‌زمان با روز دانشجو بیان داشت: سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۰ را با نام "گردشگری و توسعه روستایی" معین کرد و نظر به این موضوع، دو رویکرد اصلی شامل برگزاری مسابقه ایده‌پردازی با محوریت گردشگری روستایی (Rural Tourism) و دیگر اجرای طرح ابتکاری معرفی بهترین دهکده‌های گردشگری در جهان در این سازمان در پیش گرفته شد.
در مسابقه نخست بیش از هزار تیم شرکت داشتند که خوشبختانه "گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان" به عنوان ۱۵۵ تیم نهایی ارائه‌دهنده راه‌حل برای حل چالش‌های گردشگری روستایی به مرحله بعد راه یافت.
در زمینه معرفی بهترین دهکده‌های گردشگری نیز سه روستای بندیق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد) و لارک (استان هرمزگان) از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد که متأسفانه در نهایت این سه روستا در فهرست جهانی روستاهای نمونه گردشگری قرار نگرفتند.
صدرا عمویی ضمن معرفی اعضای گروه گردشگری دانشجویی adventures دانشگاه گیلان و سرپرست این گروه افزود: ما بسیار خشنودیم تا در این نشست از حضور همه دانشجویان مشارکت‌کننده در این طرح ایده‌یابی استفاده کنیم و به باور ما یکی از بهترین کارکردهای دانشگاه و گروه‌های علمی مربوط به گردشگری، کمک به حل مسائل مربوط به جوامع میزبان محلی و روستاهای کشور از منظر معیارهای سازمان جهانی گردشگری مانند حفاظت از منابع فرهنگی و طبیعی روستاها برای ترویج گردشگری، به کاربستن مبانی توسعه پایدار در روستاها، پایداری زیست‌محیطی، مسائل مربوط به زیرساخت‌ها، ایمنی و مدیریت یکپارچه روستاهای مقصد گردشگری و مانند آن است.
در ادامه این نشست دکتر مهدی حسام، استادیار رشته گردشگری دانشگاه گیلان و سرپرست گروه گفت: زمانی که سازمان جهانی گردشگری ایده چنین مسابقه‌ای را داد، در ابتدا شاید کمی از نگاه ما دور بود که ما بخواهیم در چنین مسابقه‌ای شرکت کنیم و بتوانیم رتبه‌ای در این مسابقه کسب کنیم اما پس از مطرح‌کردن این تصمیم با دانشجویان، نهایتاً هفت نفر از بهترین دانشجویان گردشگری دانشگاه گیلان به صورت خودجوش تصمیم گرفتند که این کار را انجام دهند.
دکتر حسام با اشاره به شرایط سخت کرونا و عدم حضور در دانشگاه و همچنین پراکندگی دانشجویان در شهرهای مختلف نهایتاً با برگزاری جلسات متعدد مجازی، روستاهای بسیاری را مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد با توجه با انتخاب موضوع چالش روستایی و ارائه پیشنهادات مختلف، سرانجام روستای قاسم آباد به دلایلی مختلفی ازجمله ثبت جهانی چادر شب بافی در این روستا و آشنایی کامل دانشجویان با آن، انتخاب شد.
همچنین در این راستا جلسات و کارگاه‌های آموزشی متعددی مبنی بر نحوه شرکت و معرفی محورهای مناسب و تاکید شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نیز برگزار می‌شد.

استادیار رشته گردشگری دانشگاه گیلان در ادامه افزود: خوشبختانه از نظر ایده دانشجویان مشکل خاصی نداشتند و ایده‌های بسیاری به ذهن دانشجویان می‌رسید که می‌بایست پیاده‌سازی و پالایش می‌شد و شکل و رنگ بوی علمی و اجرایی به خود می‌گرفت.
البته بخشی ایده بود و بخش دیگر پیاده‌کردن ایده؛ ایده‌ها باید به ایده علمی منجر می‌شد و با صحبت‌های علمی این مباحث پخته می‌شد و در قالب آنچه سازمان جهانی گردشگری می‌خواست باید انجام می‌شد. نهایتاً تمامی ایده‌ها و راه‌حل‌هایی که می‌بایست با قوانین لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری منطبق باشد ارائه شد و مشکلات روستای قاسم‌آباد به عنوان روستایی که ثبت جهانی شده بود احصا شد؛ ایده هایی که دانشجویان داشتند برای حل این مشکلات به صورت کلی مطرح شد و درمجموع راه‌حلی جامع برای حل این مشکلات در راستای گردشگری روستایی مطرح شد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات روستای گفت: راه حل مدنظر ما برای مشکلات این روستا با رویکرد گردشگری بود. یکی از مشکلات اساسی روستای قاسم‌آباد و البته کل استان گیلان و حتی مازندران مبحث زباله است؛ تغییر کاربری اراضی در قاسم‌آباد به شدت قابل مشاهده است؛ همچنین شاهد از بین رفتن اصالت‌های فرهنگی قاسم آباد هستیم.
از همین مشکلات می توان متوجه شد که راه‌‎حل‌ها رنگ و بوی فرهنگی و محیط زیستی به خود گرفته است که می توانست بخشی از این مشکلات را حل کرد؛ بنابراین با توجه به تجربه ای که سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در حوزه ثبت جهانی این روستا داشت، ما هم سعی کردیم از آن تجربیات استفاده کنیم.
حسام با اشاره به مشارکت مردمی و مسئولان گفت: نکته قابل تأمل در این زمینه بحث مشارکت مردم و مسئولان روستا در این زمینه بود.
وی ادامه داد: طی طرحی که به عنوان طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان گیلان ارائه شد و اساس آن مشارکت مردم بود و در خیلی از روستاهای ایران انجام شد، ۱۴ روستا را مطالعه کردیم و نظرات مردم و مسئولین روستا را بررسی کردیم و سرانجام ایده‌ها، نیازها و راه‌حل‌های خلاقانه مردم محلی، مجموعه‌ای از راه حل ها را پدید آورد که شاید سرتیتر آن‌ها مسائل محیط زیستی و فرهنگی و نیاز شدید مردم محلی به آموزش‌های فرهنگی بود.
برای مثال در برخی از این روستاها همچون روستای توسکا به دلیل آموزش‌های محیط زیستی که مردم دیده بودند مشکل بازیافت زباله‌های تر و خشک برطرف شده بود و این مسئله به چهره روستا و گردشگرپذیری آن کمک شایانی کرده بود.

آنیتا طیب نژاد، پانته‌آ روغنگیرها، سحر کریمی، ستاره مزجینی، محدثه احمدی و مائده حاجی‌پور از دانشجویان دانشگاه و عضو تیم گروه گردشگری هستند که با راهنمایی دکتر مهدی حسام به عنوان استاد مشاور تیم به این موفقیت دست پیدا کردند و در ادامه این نشت، هرکدام از دانشجویان گروه گردشگری Rt adventures دانشگاه گیلان دیدگاه و نظرات خود را درباره شرکت در لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری ارائه دادند. ازجمله مهم‌ترین مباحث مطروحه از سوی دانشجویان مواردی چون کم و کیف همکاری در این گروه دانشجویی، دغدغه‌های مربوط به گردشگری روستایی، ضرورت حفظ اصالت روستاها و جلوگیری از تغییر کاربری‌های اراضی، برنامه‌های تحصیلی آتی دانشجویان در حوزه گردشگری و شیوه همکاری گروهی و نقش راهنما و سرپرست گروه در این مهم، ابعاد و آثار حضور در این رویداد جهانی، پتانسیل‌ها و ظرفیت های گردشگری روستایی در استان گیلان بود.
 

کلید واژه ها: شانزده آذر


نظر شما :