چگونه برای مطالعه بهتر برنامه ریزی کنیم؟(قسمت دوم)

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۴ کد : ۲۸۴۳ دانستنی‌های دانشجویی
چگونه برای مطالعه بهتر برنامه ریزی کنیم؟(قسمت دوم)

در نظر گرفتن برنامه و شخصیت خود:

۱- برنامه فعلی خود را ارزیابی کنید

اولین قدم شما در ایجاد یک برنامه مطالعه ارزیابی برنامه فعلی و نحوه گذران وقت شما است. ارزیابی برنامه فعلی شما این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به نحوه استفاده از زمان نگاهی خوب بیندازید و به شما کمک کند تا مشخص کنید در کجا می‌توانید کارآمدتر عمل کنید و چه فعالیت‌هایی را می‌توانید کاهش دهید.

  • تعیین کنید که در حال حاضر چند ساعت در هفته مطالعه می‌کنید.
  • مشخص کنید که در حال حاضر چند ساعت در هفته را به سرگرمی اختصاص می‌دهید.
  • مشخص کنید که در حال حاضر چند ساعت در هفته را با دوستان و خانواده خود می‌گذرانید.
  • اگر شاغل هستید، حتماً برنامه مطالعه خود را بر اساس برنامه کاری خود ایجاد کنید.

۲- سبک یادگیری خود را در نظر بگیرید

در عین حال که مهم است بدانید که چگونه باید وقت خود را صرف مطالعه کنید، شما همچنین باید نحوه مطالعه و یادگیری واقعی خود را نیز بفهمید. فهمیدن نحوه مطالعه می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید، آیا می‌توانید در فعالیت‌ها همپوشانی داشته باشید یا خیر. همچنین به شما کمک می‌کند بفهمید که چگونه می‌توانید از زمانی که معمولاً استفاده نمی‌کنید، به درستی استفاده کنید. مثلاً از خودتان بپرسید:

  • آیا از طریق شنیدن بهتر یاد می‌گیرید؟ در این صورت می‌توانید حتی هنگام رانندگی یا هنگام ورزش در باشگاه، به سخنرانی‌های ضبط شده یا سایر مطالب صوتی گوش دهید.
  • آیا شما از طریق دیدن بهتر یا می‌گیرید؟ در این صورت می‌توانید برای یادگیری عکس بگیرید یا فیلم تماشا کنید. یک فیلم را به عنوان راهی برای یادگیری و به عنوان سرگرمی تماشا کنید.

۳- روی اخلاق کاری خود تأمل کنید

اگرچه ممکن است یک برنامه عالی برای خود طراحی کنید، اگر متعهد به مطالعه نباشید، برنامه شما نسبتاً بی‌معنی می‌شود. در نتیجه، شما باید اندکی وقت را به تأمل در اخلاق کاری خود اختصاص دهید. پس از انجام این کار:

  • برنامه خود را براساس چگونگی فکر کردن برای کار، برنامه‌ریزی کنید. اگر معمولاً تمرکز خود را راحت از دست می‌دهید و استراحت‌های زیاد دارید، زمان اضافی را در برنامه خود قرار دهید.
  • اگر می‌دانید که زیاد تعلل می‌کنید، وقت اضافی قبل از آزمون را در نظر بگیرید. این زمان یک فرصت ایجاد می‌کند که برنامه‌ی عقب‌افتاده خود را جبران کنید.
  • اگر می‌دانید که اخلاق کاری بسیار محکمی دارید، توانایی اتمام کار زود هنگام را برای خود فراهم کنید. شما می‌توانید این کار را با ایجاد یک «پاداش» اضافی در برنامه خود انجام دهید که می‌توانید برای پیشبرد هر موضوعی که می‌خواهید استفاده کنید.

۴- از وقت آزاد برنامه‌ریزی شده خود نهایت استفاده را ببرید

یکی از بزرگترین چالش‌های پیروی از برنامه مطالعه این است که وسوسه می‌شوید آن را رها کنید و در عوض کاری آرامش‌بخش یا سرگرم کننده انجام دهید. با این حال، شما باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید و به جای آن از وقت سرگرمی برنامه‌ریزی شده خود نهایت استفاده را ببرید.

  • وقت‌های آزادی را به عنوان پاداش به خود بدهید.
  • از وقت آزاد خود به عنوان شارژ مجدد استفاده کنید. چرت زدن شاید به شما کمک کند. پیاده‌روی یا انجام یوگا ممکن است شما را آرام کند و به شما کمک کند تا هنگام بازگشت به مطالعه بیشتر تمرکز کنید.
  • حتماً از خانه بیرون بروید. از اوقات فراغت خود برای بیرون رفتن از فضای مطالعه استفاده کنید.

۵- استراحت‌های کوتاه داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که در طول هر دوره مطالعه یک بار استراحت کنید. با این حال، این می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین عناصر پیروی از برنامه مطالعه این است که اطمینان حاصل کنید که برنامه خود را رعایت می‌کنید و فقط مقدار تعیین شده را به استراحت اختصاص می‌دهید. استراحت اضافی یا طولانی شدن زمان استراحت می‌تواند برنامه شما را تضعیف کرده و برنامه‌های شما را برای موفقیت در تحصیل خراب کند.

  • در آغاز استراحت خود زنگ هشدار را تنظیم کنید که با پایان استراحت شما خاموش می‌شود.
  • از استراحت خود عاقلانه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از استراحت خود برای تازه‌سازی خود استفاده کنید. کمی قدم بزنید، یک میان وعده کوچک بخورید یا با گوش دادن به موسیقی، شارژ شوید.
  • از حواس پرتی‌هایی که می‌توانند وقفه شما را طولانی کنند، اجتناب کنید.

۶- برنامه را رعایت کنید

یک قانون سخت و سریع در مورد اطمینان از اینکه برنامه شما درست عمل می‌کند، این است که باید به برنامه خود پایبند باشید. اگر به آن پایبند نباشید، ایجاد یک برنامه مطالعه هیچ فایده‌ای ندارد.

  • سعی کنید به طور منظم و ترجیحاً روزانه به تقویم یا دفتر برنامه‌ریزی خود نگاه کنید. این به شما کمک می‌کند تا از برنامه خود دور نشوید.
  • برای شروع و پایان زمان‌های تعیین شده برای مطالعه، از زنگ هشدار یا تایمر در تلفن استفاده کنید تا به شما هشدار دهد. این به شما کمک می‌کند تا به برنامه خود پایبند باشید.

۷- درباره‌ی برنامه خود به دیگران بگویید

بعضی اوقات رعایت برنامه‌ها دشوار است، زیرا افراد مهم زندگیمان، ما را از اهدافمان منحرف می‌کنند. این کار بدخواهانه توسط آن‌ها انجام نمی‌شود، بلکه فقط به این دلیل است که افرادی که به شما اهمیت می‌دهند، می‌خواهند وقت خود را با شما سپری کنند. برای جلوگیری از این مسئله، برنامه زندگی و مطالعه خود را به افراد زندگی خود بگویید. به این ترتیب، اگر آن‌ها بخواهند کاری انجام دهند، می‌توانند پیرامون آن برنامه‌ریزی کنند.

‌‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: دانستی‌های دانشجویی


نظر شما :