در نشست خبری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مطرح شد:

فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان رسالت مهم دانشگاه ها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۲ کد : ۲۸۷۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
نشست خبری مرحله کشوری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور دکتر جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده؛ سرپرست سازمان دانشجویان ایران برگزار شد.
فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان رسالت مهم دانشگاه ها

 

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران؛ جمال رحیمیان در نشست خبری دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران گفت: دانشگاه‌ها جدا از رسالت آموزش و ارتقای سطح سواد دانش دانشجویان، رسالت مهم فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان را نیز برعهده دارند و همچنین دانشجویان هم‌زمان با کسب علم و دانش مربوط به رشته خودشان در دانشگاه، خواسته یا ناخواسته و به مرور، رشد شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی پیدا می‌کنند که این مسئله برای آینده کشور مهم است. دانشجوی امروز مدیر فرداست و هر قدر جامعه‌پذیری بهتری داشته باشد، با روش و منش جامعه‌پسندتر و اخلاقی‌تر مجموعه خود را مدیریت می‌کند. جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد بر آمده از انقلاب، از ابتدا مبحث مهم فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان و آماده کردن آنها برای فعالیت در جامعه را مد نظر داشته است.
وی در ادامه نقطه آغاز ورود جهاد دانشگاهی به حوزه مناظرات وآزاداندیشی را اینگونه بیان کرد: جمعی از متفکران و اندیشمندان حوزوی در سال ۱۳۸۱ خطاب به مقام معظم رهبری نامه‌ای منتشر کرده و مسئله لزوم زمینه‌سازی برای ایجاد فضای گفت‌وگو، آزاداندیشی و نظریه‌پردازی را مطرح نمودند. مقام معظم رهبری نیز ضمن تأیید این دغدغه و صحه گذاشتن بر این دغدغه مطرح بیان کردند که مجموعه‌های ذیربط با این حوزه به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اقدام نمایند. لذا در راستای عمل به این رهنمود مقام معظم رهبری جهاددانشگاهی نیز پس از بررسی ابعاد مختلف این موضوع، در سال ۱۳۹۱ اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی را برگزار کرد. وی در ادامه گفت: ما از پیشروان عرصه مناظرات در فضای دانشجویی هستیم و تا به امروز ۱۰ دوره این مناظرات برگزار شده و طی این ده سال توانستیم فضایی ایجاد کنیم که روزبه‌روز از طریق دانشجویان مورد استقبال بیشتر قرار بگیرد. این اتفاق بیانگر این است که جهاددانشگاهی با تشخیص دقیق توانسته به بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه ترویج فکر و فرهنگ سازی در امر اندیشه‌ورزی، خرد‌ورزی و آزاداندیشی بپردازد که امروزه در دوره دهم این مسابقات هستیم. این موضوع برای جهاد نه به یک عنوان وظیفه اداری بلکه به عنوان یک تکلیفی است که در قبال منویات مقام معظم رهبری و جامعه دانشجویی و دانشگاهی دارد.
در ادامه با اشاره به تأسیس «مرکز ملی گفت‌و‌گو، مناظره و آزاداندیشی» گفت: این مرکز تاکنون توانسته است به خوبی این فضا را در دانشگاه‌ها ایجاد نماید و اقبال دانشجویان از این برنامه‌ها در طی دوره‌های مختلف شاهدی بر این ادعا است. وی ادامه داد: جهاددانشگاهی از دوره اول تلاش نموده است که به دانشجویان شیوه‌های مناظره را آموزش دهد و لذا در طول این دوره‌ها با برنامه‌های مختلف ترویجی، کارگاه‌ها، چاپ ویژه نامه‌ها و کتب، دانشجویان را برای مناظره آماده نماید که در این مناظرات با آگاهی و دانش لازم شرکت نمایند که آخرین فعالیت این مرکز در راستای ترویج آموزش مناظرات ترجمه کتابی با نام «مناظرات برنده» می‌‌باشد.
در ادامه این نشست خبری، رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران به ارائه اطلاعات آماری مسابقات مناظره دانشجویان دوره دهم پرداخت و گفت: دوره دهم ۴۰۰ تیم در سطح استانی و دانشگاهی در ۳۶ واحد جهاد دانشگاهی در سراسر کشور شرکت داشتند. از ۴۰۰ تیم شرکت کننده، ۵۰ تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.
وی بیان کرد: ترکیب آماری شرکت کنندگان بدین شرح می‌باشد که ۵۶ درصد شرکت کنندگان آقا و ۴۴ درصد خانم بودند. بیشترین مشارکت از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم با ۴۶ درصد سهم مشارکت بود. همچنین دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و مقطع کارشناسی بیشترین استقبال را از مسابقات داشتند.
وی ادامه داد: بعد از برگزاری ۵۴ مناظره انلاین بین ۵۰ تیم منتخب استانی / دانشگاهی، ۱۶ تیم به مرحله کشوری صعود کردند که در مرحله کشوری از روز یکشنبه مورخ ۱ خرداد ۱۴۰۱ به رقابت خواهند پرداخت.
فریدزاده در ادامه، تیم‌های برگزیده هر منطقه که به مرحله کشوری راه یافتند را بدین شرح اعلام نمود:

تیم‌های زبان سرخ، شوکران، امید و بهار اندیشه به ترتیب از استان‌های سمنان، خراسان رضوی، گلستان و خراسان رضوی به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم منطقه شرق شدند. تیم‌های ئاشتی از کردستان، خطایی از اردبیل، کوک از زنجان و شهدای گمنام از همدان به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم منطقه غرب وشمال غرب شدند. تیم‌های نیک آئین از اصفهان، جهاد علمی از دانشگاه صنعتی اصفهان، وفاق ملی از فارس و حق جو از بوشهر موفق شدند از منطقه جنوب به مرحله کشوری مسابقات صعود کنند. تیم‌های مدافعان فرهنگ از قزوین، نبض از دانشگاه امیرکبیر، ایمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شباویز از دانشگاه علم و صنعت نیز نمایندگان منطقه تهران و شمال کشور در مرحله کشوری مسابقات هستند.

فریدزاده ادامه داد: مرحله مقدماتی به صورت آنلاین و در روزهای یکم ودوم خرداد برگزار خواهد شد. مرحله یک چهارم نهایی مسابقات صبح روز یکشنبه هشتم خرداد و مرحله نیمه نهایی مسابقات عصر هشتم خرداد ودر نهایت مناظره نهایی ومراسم اختتامیه این مسابقات عصر روز دوشنبه نهم خرداد برگزار خواهد شد.

مرحله کشوری مسابقات تفاوت‌های اصلی با مراحل استانی و منطقه‌ای خواهد داشت
فریدزاده با بیان تفاوت‌های مرحله کشوری این دوره با دوره‌های قبل به شرح اتفاقات جدید در این دوره پرداخت و گفت: حضور داوران دانشجو در ترکیب داوری از اتفاقات جدید در طی ده دوره مناظرات دانشجویی می‌باشد که این داوران از اعضای تیم‌های برگزیده دوره‌های گذشته مسابقات هستند. همچنین در مرحله فینال، داور نکته یاب خواهیم داشت که بعد از اتمام مناظره دوتیم، داوران نکته یاب از هر تیم یک سوال در رابطه با استدلال‌ها ومباحثی که مطرح کردند خواهند پرسید و سومین اتفاق جدید انتخاب بهترین سخنران فردی می‌باشد که از وی تقدیر به عمل خواهد آمد.

گزاره‌های دوره دهم مناظرات دانشجویی از بین ۳۰۰ گزاره پیشنهادی انتخاب گردید
فردیدزاده در خصوص گذاره‌های انتخاب شده برای مناظره دانشجویان گفت: گزاره‌های این دوره از بین ۳۰۰ گزاره توسط شورای علمی مناظرات انتخاب شده است و همچنین با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فرم‌های داوری به‌روزرسانی شده است.

باشگاه مناظره‌کنندگان جوان تشکیل می‌شود
فریدزاده اعلام کرد: در حاشیه اختتامیه این دوره باشگاه مناظره‌کنندگان جوان تشکیل و انتخاب هیئت رئیسه باشگاه برگزار می‌گردد. همچنین ما در تابستان سال جاری نیز مسابقه برگزیده برگزیدگان بین تیم‌های برگزیده ۱۰ دوره را خواهیم داشت.
واکنش به کپی برداری از مسابقات مناظرات دانشجویی
فریدزاده با واکنش به مساله کپی برداری از طرح مناظرات دانشجویی گفت: ما به عنوان سازمان دانشجویان خوشحال می‌شویم مناظره و آزاداندیشی توسعه پیدا کند اما برخی مجموعه‌ها بدون هماهنگی با سازمان دانشجویان عیناً از این مسابقات کپی‌برداری کردند که از نظر اخلاقی مناسب نیست اگر با ما تماس می‌گرفتند ما قطعاً اجازه این کار را می‌دادیم.
فریدزاده جوایز این دوره از مسابقات را بدین شرح اعلام نمود: گروه اول ۷ میلیون تومان و گروه دوم ۶ میلیون تومان و گروه اخلاق ۴ میلیون تومان و همچنین جایزه بهترین سخنران نیز ۱ میلیون تومان (تنها جایزه فردی این مسابقات) خواهد بود.
در پایان رئیس سازمان دانشجویان ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه تهران برای میزبانی این دوره از مسابقات تشکر کرد و گفت: هدف این است که دستور برزمین‌مانده رهبری را بلند و یکی از نیازهای دانشجویان را برطرف کنیم. نیز برای همین دست یاری را به سوی تمامی نهادهای فرهنگی دراز می‌کنیم و امیدواریم مسئولان فرهنگی با مشارکت در شورای عالی مناظرات به ما در این راستا کمک کنند.


همچنین در انتهای این نشست خبری نیز از کتاب «مناظرات برنده» نوشته استیون ال جانسون و سایت مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی در قالب جدید به آدرس http://isdc.ir رونمایی شد.
 

 

مشاهده گزارش تصویری

کلید واژه ها: مناظره مناظره دانشجویی سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :