آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۸۹۷ دانستنی‌های دانشجویی
تسلط بر زبان انگلیسی شانس ما را برای ادامه تحصیل و پیدا کردن شغل مناسب در کشور خود و یا یافتن کار در خارج از کشور افزایش می دهد. انگلیسی، زبان ارتباطات بین المللی، رسانه ها و اینترنت است بنابراین یادگیری این زبان برای معاشرت، سرگرمی و همچنین پیدا کردن یک شغل خوب بسیار مهم است.
آزمون‌های  بین‌المللی زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی شانس ما را برای ادامه تحصیل و  پیدا کردن شغل مناسب در کشور خود و یا یافتن کار در خارج از کشور افزایش می دهد. انگلیسی، زبان ارتباطات بین المللی، رسانه ها و اینترنت است بنابراین یادگیری این زبان برای معاشرت، سرگرمی و همچنین پیدا کردن یک شغل خوب بسیار مهم است. آزمون های معتبر زیادی در زمینه تسلط بر زبان انگلیسی می‌باشد که ما مهم‌ترین آن‌ها  را برای شما شرح داده ایم:

«آیلتس(IELTS: International English Language Testing System)»
سیستم آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی «آیلتس»، آزمونی است برای سنجش توانایی زبانی افرادی که مایل به ادامه تحصیل، کار و زندگی در یک کشور انگلیسی زبان می‌باشند. این آزمون با فراهم آوردن روشی دقیق و معتبر، مهارت‌های چهارگانه زبان شامل مهارت‌های شنیداری، خوانش، نگارش و گفتاری را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این روش توانایی زبانی شرکت‌کنندگان در مقیاسی از نمره ۹ سنجیده می‌شود. آزمون «آیلتس» برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ برگزار گردید و دارای ۲گونه امتحانی متفاوت شامل آزمون عمومی یا مهاجرتی و آزمون علمی یا دانشگاهی می‌باشد.
آزمون «پیرسون(PTE: Pearson Test of English)»
آزمون «پیرسون آکادمیک» می‌تواند به عنوان یک جایگزین بسیار بهتر به جای تست‌های کلاسیک مانند «آیلتس» استفاده شود. «پیرسون» آزمونی رایانه‌محور است؛ بنابراین داوطلب نیاز به مهارت تایپ‌کردن خواهد داشت. نمره‌دهی آزمون «پیرسون» از 90 نمره است و در چهار مهارت گفتار، نوشتار، خواندن و شنیدن از داوطلب امتحان گرفته می‌شود. از نظر مقایسه اعتبار این تست برای مهاجرت یا برای پذیرش تحصیلی، می‌توان گفت هر زمانی که سه تست «پیرسون، تافل اینترنتی و آیلتس» همزمان توسط ارگانی قابل پذیرش باشند، همیشه «پیرسون» دست بالا را دارد. البته دو نکته نامطلوب در مورد «پیرسون» وجود دارد که یکی ارائه نشدن آن در ایران به دلیل تحریم‌هاست و دیگری عدم پذیرش آن توسط بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و اداره مهاجرت دولت کانادا می‌باشد.
آزمون «تافل(TOEFL)»
آزمون زبان انگلیسی «تافل» به عنوان یک آزمون استانداردشده برای شناسایی توانایی زبان انگلیسی افراد غیرانگلیسی زبان است که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا می‌باشند. این آزمون برای بسیاری از مؤسسات علمی و دانشگاه‌های سراسر دنیا قابل قبول می‌باشد. آزمون «تافل» در کنار آزمون «آیلتس» یکی از ۲ آزمون بزرگ زبان انگلیسی در جهان می‌باشد. آزمون تافل دارای ۳گونه امتحانی متفاوت شامل آزمون کتبی «PBT»، آزمون کامپیوتری «CBT»  و آزمون اینترنتی «iBT»  می‌باشد. آزمون کتبی «تافل» برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ برگزار گردید و درحال حاضر و پس از پیدایش آزمون اینترنتی، تنها در مراکز مشخصی برگزار می‌شود. آزمون کامپیوتری «تافل» در سال ۲۰۰۶ با آزمون اینترنتی جایگزین گردید و نمرات آن فاقد اعتبار می‌باشد. در این روش توانایی زبانی شرکت‌کنندگان در مقیاسی از نمره ۱۲۰ سنجیده می‌شود. لازم به ذکر است که مدرک آزمون بین‌المللی «تافل» از تاریخ صدور آن به مدت ۲ سال معتبر خواهد بود.
آزمون «اوایی‌تی(OET: Occupational English Test)» 
این آزمون برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی متقاضیان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که مایل به کار در کشورهای انگلیسی‌زبان هستند طراحی شده است که هر چهار مهارت زبانی با تاکید بر توانایی برقراری ارتباط در محیط‌های درمانی را شامل می‌شود. این آزمون مورد تایید بورد درمانی استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور می‌باشد. همچنین بسیاری از سازمان‌ها از جمله بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و کالج‌ها، «OET» را به عنوان مدرک توانایی برای برقرار ارتباط موثر در یک محیط مراقبت درمانی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌دهند.
آزمون «جی‌آرئی(GRE: Graduated Record Examination)»
آزمون بین‌المللی «جی‌آرئی»، آزمونی استاندارد و مورد نیاز بسیاری از مراکز آموزش عالی ایالات متحده آمریکا در امر پذیرش دانشجویان مقطع دکترا می‌باشد. هدف از برگزاری آزمون «جی‌آرئی» که توسط سازمان خصوصی خدمات آزمون‌های آموزشی «ETS» در سال ۱۹۴۹ شکل گرفته است، ارزیابی مهارت‎‌های زبانی متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترا می‌باشد. این توانایی‌های کلیدی شامل استدلال کلامی (Verbal Reasoning)، استدلال کمی (Quantitative Reasoning)، مهارت نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing) و تفکر انتقادی (Critical Thinking) می‌باشند که در یک بازه زمانی طولانی به دست آمده و محدود به زمینه و شاخه تحصیلی خاصی نمی‌باشند. آزمون «جی‌آرئی» عمومی آزمونی کامپیوتری بوده و تنها در مراکز آزمون شرکت «پرومتریک(Prometric Testing Company)» برگزار می‌شود. در سراسر جهان متقاضیان تحصیلات تکمیلی با سوابق آموزشی و فرهنگی مختلف، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های مدیریت اجرایی و بازرگانی، این آزمون را انجام می‌دهند. آزمون «GRE» در بیشتر از 1000 مرکز آزمون و در حدود بیش از 160 کشور برگزار می‌شود. در اکثر مناطق جهان، آزمون به صورت کامپیوتری به طور مداوم در طول سال انجام می‌شود. در این آزمون اگر نتایج خوب نباشد، می‌توان به عقب برگشت و بعضی سوالات را دوباره حل کرد.   
آزمون «جی‌مت(GMAT)»
آزمون «جی‌مت(GMAT)» آزمونی تطبیقی و کامپیوتری(CAT) بوده که برای ارزیابی توانایی‌های خاصی، از جمله مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل، کلامی، کمی، نگارش و خوانش در زبان انگلیسی نوشتاری در ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مدیریت مانند کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(MBA) استفاده می‌گردد. «جی‌مت» آزمون بین‌المللی و ثبت‌شده شورای پذیرش دانش‌آموختگان مدیریت می‌باشد که در بیش از ۲۱۰۰ مرکز علمی و دانشگاه در سراسر دنیا به عنوان معیار انتخابی برای ارزیابی توانایی‌های متقاضیان حضور در بیش از ۵۹۰۰ رشته ارائه‌شده در حوزه علمی مدیریت قرار داده شده است. دانشگاه‌های اقتصاد و مدیریت این آزمون را برای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت از قبیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(MBA)، کارشناسی ارشد حسابداری و کارشناسی ارشد مدیریت مالی ضروری می‌دانند. این آزمون در حال حاضر در ۱۱۲ مرکز استاندارد برگزاری آزمون در سراسر دنیا برگزار می‌گردد. شورای پذیرش دانش آموختگان مدیریت(GMAC) که بنیان‌گذار و برگزارکننده این آزمون می‌باشد، هدف از برگزاری آزمون جی‌مت را ارزیابی مهارت‌های نوشتاری‌تحلیلی(Analytical Writing) و حل مشکل (Problem-solving) همراه با ممیزی اطلاعات، منطق و مهارت‌های استدلالی انتقادی می‌داند که برای موفقیت در دنیای واقعی کسب‌وکار و تجارت حیاتی می‌باشند. بررسی‌های انجام شده توسط مؤسسه کاپلان(Kaplan) نشان می‌دهد که با وجود افزایش قابل قبول بودن آزمون بین‌المللی دانش آموختگان(GRE)، آزمون جی‌مت همچنان به عنوان گزینه اول متقاضیان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی  مطرح می‌باشد.
آزمون «گم‌ست(GAMSAT)»
این امتحان توسط شورای تحقیقات آموزشی استرالیا و کنسرسیوم دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی پزشکی برای کمک به ارزیابی توانایی‌های دانشجویانی که قصد ورود به رشته پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا، ایرلند و بریتانیا را دارند به وجود آمده است. این امتحان ماهیت و حدود توانایی‌ها و مهارت‌های کسب شده از تجربیات و تحصیلات قبلی دانشجو را ارزیابی می‌کند. برای شرکت در این امتحان، داشتن مدرک کارشناسی علوم الزامی نیست و افراد با تحصیلات متفاوت می‌توانند در این امتحان شرکت کرده و برای ورود به دوره پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. با این وجود لازم به ذکر است که موفقیت در این امتحان بدون داشتن توانایی و دانش در علوم زیستی و فیزیکی دور از دسترس خواهد بود.
آزمون «یومت(UMAT)»
آزمون «یومت» توسط شورای پژوهش تحصیلی استرالیا از طرف دانشگاه‌های کنسرسیوم UMAT توسعه یافته است. این آزمون جهت انتخاب دانشجویان در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت در مقطع کارشناسی برای دانشگاه‌هایی که در ذیل ذکر شده، استفاده می‌شود. نمره این آزمون جهت پذیرش در هر یک از دانشگاه‌های کنسرسیوم تنها یک‌سال بعد از آزمون قابل استفاده می‌باشد. آزمون UMAT به ارزیابی توانایی‌ها و مهارت‌های کسب شده از تجربیات و تحصیلات پیشین دانشجویان می‌پردازد. به طور خاص، می‌توان به کسب مهارت در تفکر انتقادی و حل مسئله، درک افراد و استدلال انتزاعی غیرکلامی اشاره کرد. مطالعه و بررسی این توانایی‌ها درحرفه‌های علوم پزشکی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
آزمون «AMC»
این آزمون، آزمون چندگزینه‌ای شورای پزشکی استرالیا برای پزشکان فارغ‌التحصیل خارج از استرالیا می‌باشد. آزمون AMC یک آزمون جامع کامپیوتری چندگزینه‌ای می‌باشد که در یک جلسه‌ی 3 ساعت و 30 دقیقه‌ای در مراکز امتحانی سراسر دنیا برگزار می‌شود. این آزمون شامل 150 سوال چندگزینه‌ای(هر سوال 5 گزینه که یک گزینه درست می‌باشد.) است که 120 سوال آن دارای امتیاز می‌باشد و 30 سوال آن شامل امتیاز نمی‌باشد. انتظار می‌رود که هر 150 سوال پاسخ داده شود ولی پاسخ به 120 سوالی که شامل امتیاز می‌باشد الزامی است. پاسخ ندادن به 120 سوال امتیازدار در این امتحان، ناکافی بودن اطلاعات ما را نشان می‌دهد و نتیجه مطابق استانداردهای این تست نخواهد بود و به عنوان مردودی به دلیل ناکافی بودن اطلاعات ثبت خواهد شد.


 

کلید واژه ها: تافل آیلتس IELTS TOEFL GRE GMAT


نظر شما :