سرپرست سازمان دانشجویان:

ماموریت اصلی سازمان دانشجویان، تحقق انتظار مقام معظم رهبری در زمینه هدایت دانشجویان در مسیر درست علمی و فرهنگی است

۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۲۹۱۰ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان در استان‌های تهران و البرز ، با هدف هم‌اندیشی برای ارتقای کیفی فعالیت‌ها برگزار شد.
ماموریت اصلی سازمان دانشجویان، تحقق انتظار مقام معظم رهبری در زمینه هدایت دانشجویان در مسیر درست علمی و فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان، در این نشست هم‌اندیشی که با حضور دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران و مدیران اجرایی شعب و برخی از معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی استان‌های تهران و البرز روز سه‌شنبه 21تیر در سالن شهید صبوری جهاد دانشگاهی برگزار شد، حاضران دیدگاه‌های خود را درمورد برنامه‌های سال جاری و مسائل و مشکلات مربوط به شعب بیان کردند.

در ابتدای این نشست، دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان با اشاره به ضرورت تداوم و استمرار این گفت‌وگوها اظهار داشت: این جلسات در راستای گفت‌وگو دربارۀ آسیب‌ها و فرصت‌هایی که سازمان دانشجویان در سال تحصیلی جدید با آن روبه‌روست، بسیار لازم و ضروری خواهد بود. علی‌رغم توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری که سازمان در جذب همکاری و ارائه خدمات فرهنگی به دانشجویان دارد، ولی در مقابل، تهدیدها و نقاط ضعفی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنان شامل رابطۀ ستاد مرکزی سازمان و شعب سراسر کشور آن می‌شود؛ چراکه نسبت ستاد مرکزی سازمان با شعب نسبت تعریف‌شده‌ای نیست. یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های ارتباط مناسب سازمان با شعب این نکته است که رابطه بالا به پایین و دستوری و ابلاغی نباشد و همواره مطالبات و پیشنهادهای دوستان در شعب جهت برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر دریافت و به کار گرفته شود. نکتۀ مهم بعدی این است که ارتباط با ستاد سازمان به یک هدف نهایی نیاز دارد و با هم‌اندیشی و هم‌افزایی می‌توان این هدف مشترک را ترسیم کرد.

وی افزود: البته این هدف باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری و انتظاراتی که ایشان از جهاد دانشگاهی به‌عنوانِ یک نهاد انقلابی در عرصه دانشگاهی دارد، به‌مثابۀ هدف نهایی و مأموریت ویژه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تعریف شود. در این راستا باید ظرفیت‌ها و امکانات هر واحد را شناسایی کرد و بر اساس آن، مأموریت ویژه‌ای تعریف کرد. یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان در دورۀ جدید، پرداختن به حوزۀ کارآفرینی خواهد بود. بنا داریم تا دانشجویان را به شکل کاربردی‌تر با این حوزه آشنا کنیم و مهارت‌های لازم را به آنان آموزش دهیم. هویت سازمان دانشجویان ایران محل پرسش‌های بسیاری است که برای پاسخ‌دهی دقیق به آن‌ها باید علاقه‌مندی‌های شعب را لحاظ کرد و توانمندی‌های آنان را شناخت.

همچنین، فریدزاده ضمن بیان ضرورت آسیب‌‌شناسی فعالیت‌های حوزۀ فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد: متأسفانه مجموعه جهاددانشگاهی دچار بحران ایده شده است و شناخت دقیقی از نیازها و دغدغه‌های دانشجویی ندارد. ما باید به توازن و تعادل بین اهداف سازمان دانشجویان ایران و نیازها و مطالبات دانشجویان به‌عنوانِ اصلی‌ترین مخاطبان خود برسیم. مأموریت اصلی سازمان دانشجویان ایران تحقق انتظار مقام معظم رهبری از نقش جهاددانشگاهی در هدایت مسیر درست علمی و فرهنگی به دانشجویان خواهد بود.

در ادامه این نشست که سه ساعت به طول انجامید، معاونین فرهنگی واحد جهاددانشگاهی علامه طباطبایی، واحد علوم پزشکی تهران و امیرکبیر و مدیران اجرایی واحد هنر، البرز، تربیت مدرس، علم و صنعت، الزهرا(س) به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در کنار تشریح فعالیت‌های شعب و ظرفیت‌های هر واحد، مطالباتی را نیز مطرح کردند. برخی نظرات مطرح‌شده بر موضوعاتی چون نحوۀ تعامل ستاد با شعب؛ اصلاح طرح‌های هماهنگ با درنظرگرفتن امکانات و تخصص‌ها؛ تعریف چشم‌انداز فعالیت‌های سازمان، بررسی دقیق دغدغه‌ها و نیازهای فرهنگی جوانان و دانشجویان و ارائه تسهیلات به آنان تمرکز داشت.
در انتها، مقرر شد تا با همکاری معاون فعالیت‌های دانشجویی و مدیر شعب سازمان، این جلسات استمرار یابد تا ضمن ساماندهی فعالیت‌های سازمان دانشجویان ایران در شعب، الگوی دقیقی از نقش‌آفرینی سازمان دانشجویان ایران در گام دوم انقلاب ترسیم شود و به مرحلۀ اجرا درآید. 
در پایان مجوز قطعی و اصولی راه‌اندازی شعب دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران،هنر، البرز و تربیت مدرس به مدیران این شعب اهدا شد. هچنین مقرر شد جلسه مجازی و حضوری مدیران شعب سراسر کشور در هفته اول مرداد برگزارشود.

گفتنی است سازمان دانشجویان ایران 42 شعبۀ فعال در سطح کشور دارد که تعداد 12 مورد از این شعب در واحد‌های جهاد دانشگاهی استان‌های تهران و البرز فعال هستند.

 

گزارش تصویری خبر

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی علم وصنعت دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا(س) علوم پزشکی تهران دانشگاه امیرکبیر دانشگاه تربیت مدرس


نظر شما :